Brit lap: Embercsempészek kezére játszanak az életmentő civilek

Olaszország, migráns, menekült, Líbia
Illusztráció.
Vágólapra másolva!
Nicholas Farrell a The Spectator című, konzervatív brit hetilap szombati számában azt írta, a Földközi-tengerről embereket tömegesen Olaszországba szállító civil és segélyszervezeti hajók akarva-akaratlanul összejátszanak az embercsempészekkel, és a legtöbbször nem a nemzetközi jognak megfelelően járnak el.
Vágólapra másolva!

Az Őrültség a Földközi-tengeren - hogyan rontanak a segélyhajók a menekültválságon című írás szerint az év első négy hónapjában Olaszországba érkezett

csaknem 47 ezer menedékkérő közül mindössze 635-en érkeztek a háború sújtotta Szíriából

és 170-en a káoszba süllyedt Líbiából. A többiek azonban Nigériából, Bangladesből, Gambiából, Pakisztánból és Szenegálból indultak útnak, ezeket az országokat pedig nem temeti maga alá fegyveres konfliktus. Ráadásul, ha így is lenne, akkor is az első biztonságos országban kellene menedéket kérniük, amely minden esetben jóval az előtt van, hogy átkelnének Olaszországba.

- írta Farrell.

A cikk leírja, hogy az EU és Törökország megállapodását követően a migránsok azon az útvonalon már nem próbálkoznak, és a migráció jelentős hányada eltolódott nyugatra, a Földközi-tenger középső részére.

Forrás: AFP/Gabriel Bouys

Farrell szerint az Olaszországba érkezők többsége fiatal férfi, akik 1000 euró körüli összeget fizetnek az embercsempészeknek, és a kockázatok tudatában megpróbálnak átjutni Olaszországba.

Ám a csempészek csak a nemzetközi vizekig, a parttól 12 mérföldre viszik el őket, ahol a migránsokat kimentik, és Olaszországba viszik.

Farrell szerint a bűnözők nem csinálnak nagy titkot tevékenységükből, a közösségi oldalakon is vannak olyan csoportok, amelyek "Líbiából működő migráns utazási irodaként" hirdetve magukat névvel és telefonszámmal kínálnak "csoportos kedvezményt" és "jegyeket" az "utasoknak" "kompjaikon", amelyek valójában csempészhajók.

A nemzetközi vizeken civil vagy segélyszervezetek hajói veszik fel a menedékkérőket, és jobbára a Líbiától 120 mérföldre járőröző uniós hadihajóknak adják át őket, akik bevégzik a "kompoztatás" feladatát.

A The Spectatorban az is olvasható, hogy a civil hajók kötelesek a tengeren bajba jutott hajók utasain segíteni,

de kifejezetten tilos, hogy egy másik ország területi vizein célzott kutató- és mentőakciót végezzenek,

és a jog szerint nem vehetnek fel senkit "mentésre" hivatkozva olyan hajóról, amely nincs vészhelyzetben. Ráadásul a jog arra kötelezi őket, hogy a kimentett embereket a legközelebbi biztonságos kikötőbe vigyék, amely a legritkább esetekben található Olaszországban.

A lap információkkal is rendelkezik arról, hogy a civil mentőhajók

behatoltak Líbia területi vizeire.

A civilek és segélyszervezetek arra hivatkoznak, hogy az olasz parti őrség kérésére vagy utasítására hajóztak líbiai vizekre, de az olasz hatóság nem adott magyarázatot a lapnak arra, hogy miért kérte vagy utasította erre a civil hajókat.

"Ezek a jótékonysági szervezetek és a többiek, akik hajókat üzemeltetnek a Földközi-tengeren, természetesen azt állítják, hogy életeket mentenek.

De valójában, akár szándékosan, akár akaratukon kívül, embercsempész műveletben működnek közre.

Ha jótékonysági és civil szervezetek nem vennék fel az embereket szolgáltatásszerűen a líbiai partoktól pár mérföldre, és ha Olaszország elkezdené visszaküldeni a migránsokat Észak-Afrikába, ahonnan jöttek, akkor a csempész hajók nem indulnának útnak" - írta a The Spectator szerzője, aki szerint mindazok, akik a tengerbe vesznek, egy jó szándékú, de téves művelet áldozatai, amely hatalmas foltot fog hagyni Európa becsületén.