Strasbourg, az unió utazó cirkusza

nk20141127
Szavaznak a képviselők az Európai Parlament plenáris ülésén Strasbourgban
Vágólapra másolva!
Huszonöt kamionnyi hivatalos dokumentum, 751 képviselő és 3000 asszisztens kel útra minden hónapban Brüsszelből, hogy négy napra Strasbourgba költözzön. Ez az Európai Unió „utazó cirkusza”, azaz a plenáris ülés négy napja, ami évente 150 millió euróba kerül.
Vágólapra másolva!

Bármilyen furcsa, az Európai Parlament hivatalosan megalakulása óta Strasbourgban működik, eredetileg csak az Európai Bizottság és az Európai Tanács központja volt Brüsszelben. Az alapítók ezzel is a német-francia megbékélést akarták hangsúlyozni.

Kompromisszumos megoldás

A parlamenti képviselők azonban közelebb akartak lenni a többi intézményhez, ezért 1985-ben a munka egy részét a belga fővárosba költöztették. Végső megoldást csak hét év múlva találtak: ez kimondja, hogy

az Európai Parlament hivatalos székhelye Strasbourg, ahol évente 12 plenáris ülést tartanak. Minden más tevékenység Brüsszelbe került.

Strasbourgban évi 12 plenáris ülést tartanak a képviselők Forrás: MTI/EPA/Patrick Seeger

Megszüntetnék, de nem merik

Nem csoda, hogy évek óta felmerül a téma a strasbourgi parlament megszüntetéséről, de a franciák eddig mindig sikeresen akadályozták meg a terveket, a tagországok pedig nem mernek szembeszállni a párizsi kormánnyal. Pedig két éve 1,3 millió uniós polgár írta alá az erről szóló petíciót, hiába.

Tény, hogy Franciaországban, azon belül is Strasbourg városának hatalmas csapás lenne az Európai Parlament elköltöztetése. A meseszép kisvárosba ilyenkor több ezren érkeznek, a plenáris ülés ideje alatt szinte lehetetlen szállást találni a környéken, a Brüsszelből Strasbourgba tartó vonatok, repülők pedig teljesen betelnek.

Az Európai Parlament Louise Weiss-épülete Strasbourgban. Drága és nem hatékony. Forrás: MTI/EPA/Patrick Seeger

A képviselők is utálják

Az Origo tudósítójának korábban több európai parlamenti képviselő is elmesélte, mennyire nem szeretik a hurcolkodást egyik helyről a másikra. Ilyenkor a családjuk Belgiumban marad, ők pedig vagy levezetnek Franciaországba, vagy felszállnak egy vonatra, esetleg repülőre. A strasbourgi épület ráadásul elavult és szűk is a brüsszelihez képest,

a legtöbb képviselői irodában például két ember csak úgy tud elférni, ha az egyik asztalt felhajtják.

Drága és környezetszennyező

A költözés költségei is óriásiak: évente körülbelül 102 millió eurót költenek rá, de ha még hozzávesszük a három hétig üresen álló strasbourgi épület amortizációját is, 156 millió is lehet a kiadás. Arról nem is beszélve, hogy a Brüsszel és Strasbourg között ingázó uniós képviselők és munkavállalók évente 20 ezer tonna szén-dioxiddal szennyezik a levegőt.

Szuperexpressz a két parlament közé

Közvetlen TGV-járatot tervez az SNCF, a francia MÁV Strasbourg és Brüsszel között, írja a Figaro. Az Európai Parlament (EP) két helyszínét összekötő járat 2016 tavaszától üzemelhet. Napi két járatban gondolkodnak, a menetidő 3 óra 40 perc lesz. A lap szerint egy Lille-t érintő viszonylat beiktatásával Strasbourg-ból mindössze öt óra alatt el lehet majd jutni Londonba.

Jelenleg nincs közvetlen szuperexpressz az EP két helyszíne között, kivéve a havi egyszer közlekedő járatpárt, amelyet plenáris ülésszakban szinte kizárólag parlamenti képviselők foglalnak el.

Rendes vonattal most 5-5 és fél óra az „egyenes” út a két város között Vallónián és Luxemburgon át. Ha Brüsszelből Párizsba tartó TGV-ről szállunk át az onnan Strasbourg-ba tartó másik TGV-re, a kerülő és a várakozás miatt hasonló eljutási idővel számolhatunk.

A francia várost repülővel, vonattal is nehéz megközelíteni, ez az egyik leggyakoribb érv amellett, hogy az EP valamennyi tevékenységét csoportosítsák át Brüsszelbe. Az Európai Bizottság és az Európai Tanács munkája érdemi részét a belga fővárosban végzi, az euroképviselők csak havi négy napra utaznak Strasbourg-ba. A vasúttársaság azt is bejelentette, hogy 2016-ra a Strasbourg-ból Frankfurtba tartó járatokat is fejleszti.