hirdetés

A stílus két lábon járó múzeumát gyászolja a divatvilág

2012.08.09. 22:59

Királynőnek álmodta magát, és az egész divatvilág múzsája lett. Kalap nélkül sosem lépett ki az utcára, arcát mindig fehér púderrel és élénk rúzzsal festette, és szemkápráztatóan színes, vicces ruhákat hordott. Az olasz Vogue híres szerkesztőjéért nemcsak a divatvilág nagy öregjei, de az új generációs is tervezők is odavoltak, imádta Manolo Blahnik cipőtervező, Dita von Teese burleszktáncosnő és Marc Jacobs, a Louis Vuitton kreatív igazgatója is. A kedden elhunyt Anna Piaggit az egész divatvilág gyászolja.

Szemkápráztatóan színes, vad, meghökkentő kombinációiról vált ismertté Anna Piaggi divatszerkesztő, aki 81 éves korában hunyt el milánói otthonában kedden. Halálhírét az olasz Vogue közölte, amelynél Piaggi vizuális munkáit publikálta. Hatalmas divattörténeti tudása, valamint több mint 200 éves ruhákat is tartalmazó személyes ruhatára miatt gyakran élő múzeumként emlegették. "Miatta érdemes Vogue-ot olvasni, minden hónap egy sokk. Pontosan tudja mi fog történni, és hihetetlenül modern" - mondta róla Manolo Blahnik, a Szex és New York című nagy sikerű amerikai filmsorozat révén ismertté vált cipőtervező, aki mellesleg Piaggi legtöbb cipőjét tervezte.

Blahnik a Vogue dupla oldalaira (Double Pages) utalt, amelyeket Piaggi indított el a lapnál 1988-ban, és az egész divatvilágra hatással voltak. A dupla oldalakon Piaggi divatmontázsokon keresztül mutatta be a legújabb trendeket, irányzatokat, a magazinban megjelenő kreatív montázsokat Piaggi divatalgebrájának is nevezték.

A gazdag és színes stílusérzékéről ismert Piaggi a hatvanas években kezdte karrierjét az Arianna című olasz női magazin szerkesztőjeként, majd a nyolcvanas években a Vanity magazinnak publikálta meghökkentő munkáit. Kék haján, extravagáns öltözékein túl Piaggi - akinek elengedhetetlen kiegészítője volt a sétapálca is - a Vogue olasz számában publikált munkáival vált igazán ismertté. A brit Guardiannek 2004-ben elárulta, hogy összesen 6500 oldalnyi divatmontázst készített, a lapban megjelent munkáit 1999-ben Fashion Algebra címen könyvben is kiadták.

Forrás: AFP/Giuseppe Cacae
Piaggi imádta a fukszia színt. Kattintson a képre további szettjeiért!

Az értelmiségi családból származó Piaggi véletlenül csöppent bele a divat világába. Bentlakásos iskolába járt Milánó külvárosában, de túl szigorúnak találta, ezért úgy döntött, bébiszitternek áll, utazni fog, és nyelvet tanulni. 1962-ben New Yorkban feleségül ment egy fotóshoz, Alfa Castaldihoz, akit akkor ismert meg, amikor a Mondadori kiadónál dolgozott fordítóként. Piaggi a hetvenes években baráti kapcsolatba került több, később híressé vált divattervezővel, köztük Karl Lagerfelddel, a Chanel későbbi vezető tervezőjével, Stephen Jones kalaptervezővel és Manolo Blahnik cipőtervezővel is.

Karl Lagerfeld a Chloé tervezőjeként dolgozott, amikor 1974-ben megismerte Annát, aki első találkozásukkor épp egy Ossie Clark ruhát viselt. Lagerfeldnek azonnal feltűnt az értékes vintázs darab, és azonnal lerajzolta Piaggit. Ez aztán később a szokásává vált, a nyolcvanas években Piaggi egyenesen a múzsája lett Lagerfeldnek: a tervező rengeteg skiccet készített róla, majd a Piaggit képregényhősként ábrázoló Anna krónikái című könyvben ki is adta őket.

Kerülte a kardigánt

"A divat egy pillanatnyi önkifejezés, az én filozófiám szerint humor, vicc és játék. Saját szabályaim vannak, nem kapok csak úgy fel, majd dobok el valamit. Kell hozzá egy kis képzettség, de mindenesetre én mindig átgondolom este, hogy mit fogok felvenni másnap. Amit mindenáron elkerülök, az a kardigán és hozzá illő felső összeállítás" - nyilatkozta a divatról Anna Piaggi 1978-ban.

Piaggi stílusa összetéveszthetetlen volt: fehérre púderezett arcán általában narancsos árnyalatú fényes rúzst használt pirosítóként, szemét kék vagy fekete festékkel árnyékolta, száját szintén erős színnel, túlzóan kontúrozva festette ki. Anna Piaggi szinte soha nem jelent meg kalap nélkül, általában Stephen Jones kreációit viselte. Piaggi 1982-ben találkozott a kalaptervezővel, majd levágatta a haját, hogy feje vászon lehessen Jones munkáinak.

"A kalapok a boldogság glóriái" - mondta egyszer Piaggi. Saját bevallása szerint a nyolcvanas évek óta soha nem lépett ki az utcára kalap nélkül, és a róla fennmaradt fotók is ezt tanúsítják: egyetlen olyan képet találni róla az interneten, amelyen Karl Lagerfelddel áll, ott még nincs rajta kalap. "Jobban érzem magam, ha van rajtam kalap" - válaszolta egyszer arra a kérdésre, hogy miért olyan fontos neki a kalap. Stílusának további elengedhetetlen kelléke volt a kalap alól kikandikáló kék hajtincs is.

Forrás: Getty Images/Vittorio Zunino Celotto
Anna Dello Russo divatszerkesztővel és Brianboy bloggerrel egy bemutatón. További képek a galériában!

Királynő szeretett volna lenni

Anna Piaggi egyedi stílusával olyan divatikonná vált, akinek nemcsak állandó helye volt a nagy divatházak bemutatóin, de a magazinok szerkesztői és fotósai mindig alig várták, hogy megjelenjen. 2006-ban Anna Piaggi Fashion-ology címmel kiállítást is rendeztek az ő és stílusa tiszteletére a londoni Victoria és Albert Múzeumban. A tárlat rekordszámú, 25 ezer látogatót vonzott.

Az olasz Vogue szerint Piagginak több mint 2500 ruhadarabja volt, gyakran úgy is szokták emlegetni, hogy ő vezette be az olasz piacra az úgynevezett vintázs divatot, amely minimum 20 éves ruhákat, ékszereket, cipőket használ. "Azt kell mondanom, hogy sokkal gazdaságosabb antik aukcióról öltözni, mint a párizsi tervezőktől. Vannak olyan ruháim, amelyeknek múzeumban lenne a helyük, mégis csak ötven centembe kerültek" - nyilatkozta a ruhatáráról Anna Piaggi.

Piaggi saját bevallása szerint, ha választhatott volna, "új típusú királynő" lett volna. "Királynőségről álmodom, imádom a hangulatát, a ruhákat. Nem a pénzre gondolok, csak a stílus és a hatalom érdekel. Mindig is felszínes természetű voltam" - mondta.

Forrás: Getty Images/Vittorio Zunino Celotto
Kalap nélkül nem lépett ki az utcára. Kattintson a képre a galériáért!

Egyedi stílusa miatt többször szerepelt a legjobban öltözöttek nemzetközi listáján, 2007-ben pedig bekerült a Hírességek Csarnokába. "Úgy öltözik, mintha valamilyen szerepet játszana" - mondta róla Karl Lagerfeld. "Hatalmas előadó, de mindig ő a játék szerzője" - mondta a tervező.
A Vogue-nál dolgozó kollégái naponta láthatták Anna minisorozatát, ugyanis mindennap más ruhában jelent meg: volt, hogy Chanel No. 5 feliratú pólóját szürke, férfias szabású nadrággal, szőrmekabáttal, tollakkal díszített szőrmekalappal, elmaradhatatlan sétapálcájával és rikító fukszia színű rúzzsal kombinálta.

Rajta sosem mutattak bután a ruhák

Anna Piaggi stílusáért nemcsak a divat nagy öregjei, de az új generáció tervezői is odavoltak, sokuk stúdióját díszítik Piaggi fotói. Marc Jacobs, a Louis Vuitton kreatív igazgatója azt mondta, a luxusmárka 2012 őszi kollekciójára is nagy hatással volt Piaggi stílusa. "Szemben ültem vele a Dolce & Gabbana férfikollekciójának bemutatóján, és azt bámultam, micsoda kalapkreáció van a fején" - emlékezett vissza rá Katie Grand, a Louis Vuitton-kollekció tervezője is. "Számomra az ő stílusa jó keveréke volt a nagyon jól összerakott és az extrém megjelenésnek. Rajta sosem mutattak bután a ruhák, inkább minden érdekesnek és átgondoltnak tűnt. Neki volt a legjobb színérzéke a divat világában" - áradozott Piaggiról a tervező.

"Mindig emlékezni fogunk rád" - írta a Twitteren Franca Sozzani, az olasz Vogue szerkesztője, aki 23 évig dolgozott együtt Piaggival. A Twitteren búcsúzott tőle a két híres olasz tervező, Stefano Gabbana és Domenico Dolce is. "Nagyon szomorú vagyok, az egyik divat- és stílusikonomat veszítettem el" - tweetelte Dita von Teese burleszktáncosnő.

Donatella Versace a Vogue-nak azt mondta, hogy Anna Piaggi halálával a divatvilág elveszítette egyik legszínesebb egyéniségét. Manolo Blahnik pedig egyenesen azt nyilatkozta, hogy Piaggi miatt tart ott, ahol most tart. "Le vagyok sújtva, hogy soha többé nincs velünk" - mondta a cipőtervező a Vogue-nak.

Most
Top 12 óra
hirdetés
hirdetés
Ajánlat
Ajánlat
Ajánlat