Látatlanban kapott működési engedélyt a moszkvai balesetben elsüllyedt sétahajó

Vágólapra másolva!
A megengedettnél többen tartózkodtak azon a sétahajón, amely elsüllyedt a vasárnapi moszkvai hajóbalesetben - írják a hétfői orosz lapok. A beszámolók a volgai hajóbaleset után újra a hajózási engedélyek körüli korrupcióról írnak, és sorolják az elsüllyedt hajó körüli szabálytalanságokat. A balesetben kilenc ember vesztette életét.
Vágólapra másolva!

A vasárnap hajnalban a Moszkva folyón uszálynak ütközött kis sétahajón, amelynek utasai közül kilencen haltak meg, minden szabálytalan volt, ami csak az lehetett - derül ki az orosz lapok hétfői beszámolóiból. A 13 méteres kishajón születésnapot ünnepeltek, a korábbi közléssel ellentétben nem egy lap munkatársai, de zömmel újságírók és reklámszakemberek.

A jelek szerint az egyetlen külföldi utas egy megmenekült török állampolgár volt, aki egy orosz hírportál munkatársa. A hajót a tulajdonos vezette, aki szakértők szerint hajóvezetői és nem kapitányi titulussal rendelkezett: az előbbihez ugyanis elég egy rövid tanfolyam.

A Komszomolszkaja Pravda szerint a hatóságok átfogó vizsgálatot folytattak a Bulgarija hajó 122 emberéletet kioltó, július 10-i balesete nyomán. Ennek eredményeképp megállapították, hogy a moszkvai térségben a folyami hajók alig 30 százaléka felel meg a biztonsági előírásoknak. Csak kishajókból Moszkvában több mint 40 ezer közlekedik.

Volt, hogy húszan buliztak a hajón

A Komszomolszkaja Pravda című lapnak a tulajdonos egy barátja elmondta, hogy Gennagyij Zinger a saját tervei szerint restaurálta a most szerencsétlenül járt hajócskát, és hét éve vezette azt, de többnyire csak a barátait csónakáztatta. A hajón ezúttal is többen voltak az engedélyezett 12 személynél, de a neve elhallgatását kérő nyilatkozó szerint néha húszan is buliztak rajta, bár olyankor nem hagyták el a kikötőt.

A moszkvai Verébhegy alatt, a Luzsnyiki stadion közelében elsüllyedt 13 méteres kishajót Csukcsföldön jegyezték be, mert Moszkvában nem kapta meg az üzembe helyezéshez szükséges papírokat, és ilyenkor a tulajdonosok másutt próbálkoznak. Egy ekkora hajót ugyan el lehet szállítani Csukcsföldre is, de szakértők szerint vidéken egyszerűen "könnyebb megállapodni", vagyis pénzért megszerezni a papírokat. A műszaki vizsgán aztán már Moszkvában ment át a vízi jármű, ám nem kizárt, hogy szintén "megállapodásos" alapon.

Dmitrij Balikov, a Fővárosi Hajózási Társaság vezérigazgatója a lapnak elmondta, hogy az ilyen hajókat tilos személyszállításra használni, de sok ezernyi szállítja a turistákat Moszkvában és minden városban. A Moszkva folyón éjszaka is lehet közlekedni, bizonyos szabályok betartása - például jelzőfények megléte - esetén, de ezen a hajón semmi ilyesmi nem volt. És a hajó vezetője például nem tudta, hogy az adott helyen zátony képződött: az önjáró uszály, amellyel összeütközött, valószínűleg azt akarta kikerülni.