Olaszország nyolc, felbecsülhetetlen értékű, reneszánsz kori festményt követel vissza Szerbiától. Van köztük Tiziano, Tintoretto, Carpaccio és Veneziani alkotás is. A festmények a második világháború után, a bolognai ügyészség szerint kétes úton kerültek Jugoszláviába.
A képek a firenzei Contini Bonacossi-gyűjteményből tűntek el. Az olaszok úgy tudják, hogy a náci birodalmi marsall,
Hermann Göring megbízásából műkereskedők vásárolták meg
őket annak idején. A háború után a náci rezsim tulajdonában lévő más műkincsekkel együtt egy müncheni gyűjtőpontba kerültek a festmények.
Innen pedig tisztázatlan körülmények között kerültek Jugoszláviába, ugyanis logikusan Olaszországnak kellett volna visszaszolgáltatni őket. A bolognai ügyészség szerint egy Göringgel szoros kapcsolatban álló, kétes hírű jugoszláv műkereskedő, Ante 'Mimara' Topic adta el őket a belgrádi Nemzeti Múzeumnak.
Az 1949-es akcióban Mimara segítségére volt későbbi felesége, az akkor még a náci gyűjtőponton dolgozó Wiltrud Mersmann. Valószínűleg ők ketten intézték úgy, hogy a festményeket Jugoszláviának szolgáltassák vissza. Azt egyelőre nem tudni, hogy mi történt a következő években, mindenesetre a festmények az
1950-es évek közepén Belgrádban bukkantak fel.
A bolognai ügyészség szerint a képek orgazdaság útján kerülhettek Belgrádba, és ezért nemzetközi elkobzási végzést bocsátott ki. Az olasz sajtó szerint Róma a második világháború utáni kényes helyzetre és fontosabb diplomáciai szempontokra tekintettel
nem erőltette annak idején a festmények visszaszolgáltatását Olaszországnak.
Az pedig tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a nyolc festmény 2004-ben már egyszer visszakerült Olaszországba, igaz, csak rövid időre. A Belgrádi Nemzeti Múzeum adta kölcsön őket egy bolognai és bari kiállításra. A kiállitások után, 2005-ben pedig - a szerződéseknek megfelelően - visszaadták őket Szerbiának. A legkellemetlenebb ebben az, hogy a festmények akkor már régóta
szerepeltek a keresett műkincsek listáján.
A bolognai ügyészség egyelőre vizsgálja a 20404-2005-ös kiállítás szervezőinek felelősségét is abban, hogy a körözési listán szereplő festmények újra elhagyhatták Olaszországot.