Kifütyülték a dzsihádisták világába helyezett Mozart-operát

dzsihád mozart
A Palestinian Muslim woman claps as she takes part in a rally in support of the Islamic Jihad military wing Saraya Al-Quds or "Jerusalem Brigades" during the anniversary for the assassinated founder of the movement Fathi Shiqaqi in Khan Yunis in the southern Gaza Strip on October 24, 2008. Shiqaqi was assassinated in Malta on 26 October 1995 allegedly by Israeli Mossad agents. AFP PHOTO/ SAID KHATIB
Vágólapra másolva!
Radikális értelmezését adta Mozart Szöktetés a szerájból című operájának Martin Kusej. Az osztrák rendező a dzsihádisták világába helyezte a daljátékot, amelyet a 67. Aix-en-provence-i Nemzetközi Operafesztiválon mutattak be.
Vágólapra másolva!

A bemutató előtt a rendező két jelenetet is kivett az előadásból, illetve átalakított, miután a június 26-án Franciaországban, Tunéziában és Kuvaitban végrehajtott iszlamista merényletek után a fesztivál vezetőségével együtt úgy ítélte meg, hogy "egyszerűen elviselhetetlenek" lennének az Iszlám Állam dzsihádista szervezetre egyértelműen utaló képek.

A tunéziai tengerparton 38 áldozattal járó támadást és a 26 ember halálát okozó öngyilkos merényletet egy kuvaiti síita mecset ellen az Iszlám Állam vállalta magára. Franciaországban ugyanezen a napon egy feltételezett dzsihádista lefejezte a főnökét, majd megpróbált felrobbantani egy vegyi üzemet.

A Mozart-opera első felvonásában egy kivégzési jelenet látható,

amelyet az európaiakat a sivatagban fogva tartó dzsihádisták egy fekete zászló és egy fotós kamerája előtt hajtanak végre. A zászlón végül nem szerepelnek az eredetileg tervezett feliratok, amelyek az Iszlám Államra utaltak volna.

A túszokat lefejezik

A Mozart-mű nem várt fordulattal ér véget: Szelim pasa nem akar bosszút állni ellenségein és szabadon bocsátja mind a négy foglyát.

Martin Kusej kortárs rendezése viszont érvényes értelmezését adja az operának Forrás: AFP/Said Khatib (A kép illusztráció)

Kusej rendezésében viszont a túszokat lefejezik, de a fejek bemutatása helyett Osmin, a pasa falusi jószágának felügyelője véres rongyokat lenget az előadás végén.

"A megjelenítés kérdése nagyon érzékeny dologgá vált, és nem akartuk, hogy az előadás részleteit a kontextusból kiragadva lássuk viszont az interneten" - mondta a módosítások kapcsán Bernard Foccroulle fesztiváligazgató. "Ez nem cenzúra, ez a felelősség jele" - tette hozzá.

Ez az első alkalom, amióta 2007 óta Foccroulle igazgatja a fesztivált, hogy a vezetőség kérésére a rendező változtat egy előadáson.

A június 26-i támadások óta az Iszlám Államra való utalás egy operaszínpadon nem tűnik indokoltnak"

- vélte az igazgató.

Az előadásról egyébként a sajtóban publikálható fotók sem készültek.

Az Aix-en-provence-i Nemzetközi Operafesztiválon hagyománynak számít, hogy minden évben bemutatnak egy Mozart-operát. Az igazgató szerint a Szöktetés a szerájból című művet gyakran meseszerűen és giccsesen adják elő, Martin Kusej kortárs rendezése viszont érvényes értelmezését adja az operának.

Az előadás több jelenete a mai világot idézi (A kép illusztráció) Forrás: AFP/Stefan Smith

Megszületésekor a Mozart-opera illeszkedett a törökökről kialakított egzotikus európai értelmezési vonulatba. Kusej rendezése teljesen új értelmet ad a műnek. Az 1782-ben írt daljátékot áthelyezte az 1920-as évekbe, amikor a gyarmatosítók a közel-keleti területeken osztozkodtak.

A rendezőt kifütyülték

Az előadás több jelenete is ugyanakkor a mai világot idézi, arcukat eltakaró, fegyveres dzsihádistákkal. A librettót a rendező átírta, a színpadon olajkutak, illetve az iszlamisták által a paradicsomba képzelt hetven szűz is megjelenik, a németül írt operát pedig gyakran angolul folytatott párbeszédek szakítják meg.

A pénteki bemutatón a Freiburger Barockorchester zenekart Jérémie Rhorer vezényletével hatalmas tapssal jutalmazta a fesztiválközönség, a politikai érzékenységéről és a kortárs társadalmat megidéző radikális rendezéseiről ismert rendezőt viszont többen kifütyülték.

Az előadás július 21-ig látható a fesztiválon.