Amikor tíz Rejtő-figura karanténba kerül a budapesti Grand Hotelben

Hobo: Rejtő Dekameron
Vágólapra másolva!
„Úgy gondolom és érzem is, hogy ennek a műnek létrehoztával végleg betettem magamnak. Ugyanis jónéhány évtized elteltével és jó pár Önök által komolyan megbecsült munka kiadása után most kitört belőlem az életen át nehezen leplezett ripacséria, és a többször hangoztatott „szégyen és gyalázat" kategóriájának minden kritériumát túltejesítettem" – így ír Földes László Hobo az új albumáról, amely egyedülálló módon egy kiskönyv melléleteként jelent meg. A könyvben a dalokat lehet olvasni képregény formájában. „Amikor kitört a járvány márciusban, és karanténba vonult mindenki, eszembe jutott Boccaccio Dekameronja, ami a pestisjárvány idején játszódik, és beugrott egy ötlet: tíz híres Rejtő-figura elindul Oranba, de elakadnak a mai Budapesten. A margitszigeti Grand Hotelben karanténba kerülnek. Itt elmesélik a történeteiket, majd alakítanak egy árnyékkormányt, amely a végén megbukik" - mondta Hobo.
Vágólapra másolva!

Boccaccio-Pasolini-Dekameron-Rejtő

„Mindig is exhibicionista voltam. Az ilyen emberek pedig nem tudják kordában tartani a saját fantáziájukat. Bármikor rám jöhet a hoppáré. Nem tudom megmagyarázni, hogy miért történt mindez, hogyan jutott eszembe Boccaccio Dekameronja és Rejtő. Azt régóta tudom, hogy mennyi mindent köszönhetek az embereknek. Most pedig úgy gondoltam, hogy ebben a nehéz járványhelyzetben meg szeretném nevettetni őket. Így jött az ötlet, eszembe jutott a Dekameron, és persze ezzel együtt a Pasolini-film is. Aztán beugrottak a Rejtő-figurák – Vanek úr, Gorcsev Iván, Senki Alfonz, Fülig Jimmy, Piszkos Fred, Csülök, Leila, az arab démon, Zwillinger Lola, Laura de Pirelli és Troppauer Hümér. Ez a tíz alak Budapesten találkozik a Grand Hotelben, ahol karanténba kerülnek" – mondja Hobo, aki a Facebook-oldalán így ír a Rejtő Dekameronról:

„Így a tíz Rejtő regényalak bekerült a hobológiába, mely, mint régóta tudják, a tudományos szocializmushoz hasonlóan az összes többi tudományt, így a fizikát és a zenetörténetet is saját segédtudományaként kezeli.
Itt jegyzem meg, hogy amennyiben nincs lehetőségük elolvasni a Rejtő könyveket, vagy Giovanni Boccaccio Dekameronját, így nézzék végig Pier Paolo Pasolini ebből készült filmjét.
Ugyanis ezek ismerete és szeretete „ihlette" a Rejtő dekameron megírását a koronavírus karantén első hónapjai alatt. Vagyis az én változatomban a tíz regényalak, azaz Vanek B. Eduárd, Gorcsev Iván, Piszkos Fred, Csülök, Senki Alfonz, Troppauer Hümér, Fülig Jimmy, valamint Leila, az arab démon, Laura de Pirelli koloratúrszoprán és Zwillinger Lola, trapézművésznő Afrikába tartva, repülőjükkel elakadnak a mai Budapesten. Itt azonnal karanténba teszik őket a Margitszigeten, ahol már működik a „Vesztegzár a Grand Hotelben".
Ők pedig, Boccaccio mester művének megfelelően, a súlyos ripacs szerző jóvoltából mind a tízen elővezetik történeteiket" – írja Hobo az albumról.

Hobo: Rejtő Dekameron fotó: Talán Csaba

Aztán árnyékkormányt alakítanak. Senki Alfonz lesz a miniszterelnök, és ő osztja ki a tárcákat. Gorcsev lesz a külügyminiszter, Vanek úr a király személye körüli miniszter, hiszen ő mindenkit ismer, és jól tud lobbizni. És így tovább. Aztán a végén persze megbukik az árnyékkormány.

A rajzokon mindenki fekvőbetegre neveti magát

Ami a műfajt illeti, még nem csinált senki hasonlót, hogy egy képregényszerű hangoskönyvben jelennek meg a dalok. A kiadványhoz viszont „tettestársakat" kellett keresni.

"Mint kiderült, hogy más műfajokban is leledzenek mindenre elszánt banditák és a néhai zseniális grafikus-karikaturista Korcsmáros Pál - az ő munkái voltak annak idején a Füles magazinban megjelent Rejtő Jenő művek képregény-adaptációi - Gábor nevű unokája rábeszélte a szintén nem szégyenlős Garisa Zsolt grafikust meg az igazgatói intőivel három ellenőrző könyvet megtöltő Varga Zoltánt, - aki „Zerge" álnevének megfelelően többször könnyedén kiugrott az ablakon a matek és kémia dolgozatírás elől az osztályterem hátsó ablakán - hogy álljanak össze velünk és „illusztrálják" a mindennek, csak ízlésesnek nem nevezhető dalainkat a híres Rejtő Jenő képregények figuráinak hiteles ábrázolásával" – írja Hobo a Facebookon.
„A rajzokon pedig fekvőbetegre neveti magát mindenki – mondta az Origónak, aztán hozzátette: persze, mindenki boldogan beleugrott a munkába.

Földes László Hobo - Rejtő Dekameron fotó: Talán Csaba

Kitalált történet, kitalált figurák – és Brezsnyev

Boccaccio története a 14. században játszódik, Rejtő kitalált figurái 20. századiak, akik a mai Magyarországon találják magukat. A dalokban viszont megjelennek nagyon is valós személyek, mint például Brezsnyev.
„Állítólag posztkommunista poénjaim vannak – ezzel vádolnak -, de én erre nem figyelek. Az biztos, hogy Brezsnyevért a szemöldöke miatt rajongok – ezt jól tudja mindenki. Szerintem Brezsnyev a 20. század történetének egyik emblematikusan leghülyébb figurája. Van egy képem, ahol Brezsnyev úszni tanul. Egy hatalmas teherautó gumibelsőjében evickél a vízen, a két testőre pedig a feszített víztükrű medencében úszik mellette. Brezsnyev fején pedig egy világoskék női úszósapka. Ha ma megkérnének, hogy legyek szíves keresni egy hasonlót, egy év alatt sem találnék. Ezt a képet kivetítettem valamelyik koncertemen, és több ezer ember visongva nevetett. Szóval, Brezsnyev nem maradhatott ki ebből az albumból sem" – mondta Hobo.

Földes László Hobo fotó: Talán Csaba

Van tango, boogie-woogie és kuplé – de nincs rock and roll

A dalokat többféle stílusban írta – mivel a Rejtő-figurák is többféle könyvből léptek ki.
„Van, aki a Tizennégy karátos autóból lépett elő, van, aki az Előretolt helyőrségből, és így tovább. És a figurák is teljesen különbözőek. Így más-más stílusú zenéket kellett írni, amelyek a figurákhoz illenek. Az egyik alak politikus, a másik hastáncos, a harmadik operaénekes, széles a skála, így széles a zenei stílus is a lemezen. Van például egy tangó is. Rock and roll nem hallható az albumon, mert az egyáltalán nem illik Rejtő világához. Egy blues viszont megjelenik a lemezen, amikor az érzékeny szerző – jómagam – dalra fakad. A szövegek is eltérőek, de arra vigyáztam, hogy megmaradjak Rejtő stílusánál. Sőt, vannak kifejezetten Rejtő idézetek is benne. Például:

Ez egy az egyben benne van az egyik Rejtő-könyvben" – mondta.

Földes László Hobo fotó: Talán Csaba

Úgy fogok kinézni, mint egy kétajtós szekrény

Hobónak mindig több ötlete van. Persze most is. Miközben megírta a Rejtő Dekameront - ami már megjelent – megírt egy 633 oldalas könyvet is.

„Jövő héten adom át az irodalmi szerkesztőnek, Verebes Ernő költő, dramaturgnak. Tudja, Jagger azt mondta egy helyütt, hogy nem árt, ha az embert időnként seggbe rúgja valaki, csak nincs, aki megtegye. Na, nekem van. Vannak barátaim, akik nem dőlnek be a dumámnak, hanem megmondják, hogy mire vigyázzak, mit szúrtam el, vagy rugdalnak, hogy adjam már le a könyvemet. Verebes Ernő is ilyen ember. Végre elkészült a könyv, így jövő héten átadom neki. A címe az lesz, hogy Térdig a szarban, Fülig a szeretetben. Két lemez lesz benne. Az egyik – a Térdig a szarban – azokat a dalokat tartalmazza majd, amelyek számomra a legfontosabbak. A másik – a Fülig szeretetben – című lemezen vadonatúj dalok lesznek. Ezen kívül nemsokára felvesszük tévéfilmre a Nemzeti Színházban a Hé, magyar Joe című előadást. Mindeközben írom a 31 dosszié című darabot, amely a rólam írt jelentésekről szól. A tervek szerint tavasszal már elkezdődnek a darab színházi próbái."
Vagyis: nem pihen. Folyton dolgozik, ír könyvet, zenét, színdarabot. A családja pedig nagyon vigyáz rá ebben a járványhelyzetben.
„Elhatároztam, hogy ha befejezem a könyvet, felvesszük a darabot, és csitul a járvány, megeszem két kiló diófagylaltot. Ezt most nem engedhetem meg magamnak, mert elmenne a baritonom. A hátamat is meggyógyították homeopátiás módszerrel, így január elsejétől elkezdek edzeni. Úgy fogok kinézni, mint egy kétajtós szekrény."