Így találkozik a 19. és a 21. század a fotóművészetben

Röntgen, ca. 1890 © Gothard Jenő / ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium
Vágólapra másolva!
A fotográfia mai helyzete a 19. század elejére emlékeztet, amikor semmi sem szabott határokat a kísérletezéseknek. Erre a gondolatra építkezik a Mai Manó Ház Vissza a jövőbe - A 19. század a 21. században című, nem rég nyílt kiállítása.
Vágólapra másolva!

A fotográfia művelőire ugyanúgy jellemző napjainkban is a technikákkal, eljárásokkal és anyagokkal való kísérletezés, a nyitott, rendhagyó hozzáállás, mint volt az a műfaj 19. századi úttörőinél. Ezt a párhuzamot lovagolja meg a Mai Manó ház nem rég nyitott kiállítása, a Vissza a jövőbe – A 19. század a 21. században. A kortárs művészek egyre többet kísérleteznek archaikus technikákkal, cianotípiákat és fotogramokat készítenek, illetve

19. századi témákat értelmeznek újra.

A mű címe Stepping Stone Falls Forrás: Yossi Milo Gallery New York

Mivel modern anyagokkal dolgoznak, és a korabeli témák kortárs variációit hozzák létre, ezek az innovatív alkotások sokszor igen távol esnek az eredetiektől. A modern kor alkotói olyan technikákkal kísérleteznek, amelyek elképzelhetetlenek voltak a 19. században, mint például a Photoshop és a 3D nyomtatás, de mindezt olyan felfedező szellemben teszik, ami a 19. századi fotográfusok beállítottságát tükrözi, akik saját korukban megszabták, majd

ki is tágították a fotográfia határait.

A Vissza a jövőbe - a 19. század a 21. században című kiállítás sajtóbejárása a Mai Manó Házban Forrás: MTI/Balogh Zoltán

A kiállított kortárs művészek munkáját a kísérletezés, az interdiszciplinaritás és a hibrid műfajok sokasága jellemzi. Komoly figyelmet fordítanak a fizikai alkotófolyamatra és munkáik anyagi jellemzőire, visszatérve a fotográfia alaptényezőihez: fény, fényérzékeny anyagok, emulzió és kémiai folyamatok. A céltudatos kísérletezéssel új műalkotásokat hoznak létre, amik sokszor csak távolról emlékeztetnek a fotográfiára, és inkább a rajz, szobor, vagy festmény irányába mutatnak.

A Röntgen című munka körülbelül 1890-ből Forrás: Gothard Jenő / ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium

A Mai Manó Ház kiállításán megjelenő kortárs művek párbeszédbe lépnek a kimagasló 19. századi munkákkal. A két korszak között lévő párhuzamok és kapcsolódások jelenléte nem tudományos kérdés, hanem a megfelelő képzettársítások eredménye. Ez a fajta nyitottság a 19. század úttörőire és a kiállított kortárs művészekre egyaránt jellemző vizuális szabadság szellemiségét tükrözi.