Ellopták a Száz év magány egy ritka példányát

Gabriel García Márquez kolumbiai író
(FILE) Nobel Literature prize-winning writer and journalist, Colombian Gabriel Garcia Marquez, waves while coming out from his house to meet the press during his 87th birthday, in Mexico City, on March 6, 2014. Garcia Marquez died on April 17, 2014 in Mexico at the age of 87, according to local media. AFP PHOTO / Yuri CORTEZ
Vágólapra másolva!
Ellopták Gabriel García Márquez világhírű regénye, a Száz év magány első kiadásának dedikált példányát a 28. bogotái könyvvásáron.
Vágólapra másolva!

A lopást szombatra virradóra fedezték fel, a könyvfesztivál szervezői vasárnap erősítették meg a hírt. A szóban forgó példány Álvaro Castillo könyvkereskedőé volt, aki kölcsönadta a hétfőn záruló vásár idejére.

Bartók volt a kedvenc zeneszerzője Forrás: AFP/Yuri Cortez

A Száz év magány első kiadása 1967-ben jelent meg a Buenos Aires-i Editorial Sudamericana kiadónál nyolcezer példányban. A tavaly elhunyt Nobel-díjas kolumbiai író mesterművének tartják, amelyet az elmúlt évtizedekben 35 nyelvre fordítottak le, és több mint 30 millió példányban adtak el.

Tavaly áprilisban Bartók Béla zenéjével és a Kolumbiából származó, több stíluselemet vegyítő népszerű latin zenei műfaj, a vallenato dallamaival búcsúztatták a Nobel-díjas írót.

Bartók volt a kedvenc zeneszerzője

Kiderült ugyanis, hogy Márquez nemcsak rajongott Bartók zenéjéért, de a magyar zeneszerző hatása a regényeiben is kimutatható.

Gene H. Bell-Villada amerikai irodalomkritikus Márquezről írott monográfiájában, Garcia Marquez: The Man and His Work (1990), oldalakon keresztül elemzi a Bartók zenéje és Márquez írásai között fellelhető szellemi rokonságot. Márquez maga mesélt erről a párhuzamról Villadának 1982-ben egy személyes beszélgetés során:

„Bartók kedvenc zeneszerzőim egyike. Rengeteget tanultam tőle. A regényeimben sokszor használom a bartóki vonósnégyesek szerkesztésmódját, strukturális arányait.”

A Magvetőnél jelent meg Forrás: Magvető

Erre jó példa A pátriárka alkonya, amelyben Márquez Bartók VI. vonósnégyesének szerkezeti elemeit vette alapul. Ahogy Bartók vonósnégyesének első tételében meglebegtet bizonyos ritmikus és melodikus motívumokat, melyeket aztán a darab hangsúlyos részeinek főszereplőivé tesz.

Márquez ugyanígy jár el a Pátriárka első fejezetében: futólag felvillant karaktereket és témákat, melyek a narráció különböző pontjain főszereplővé válnak.