Amerikában is bevált a Radiohead stratégiája

Vágólapra másolva!
Szokás szerint lassan ébred fel téli álmából a lemezipar, és még ezen a héten sem kezdték meg az új lemezek piacra dobását a kiadók, így aztán maradnak a korábbi sztárok. Tovább gyűrűzött azonban a Radiohead új terjesztési módszerrel kísérletező sikertörténete, amely most már Amerikát és Németországot is meghódította. Plusz akadt egy-egy jól sikerült dobás az USA-ban és Nagy-Britanniában is.
Vágólapra másolva!

Az év eleji lemezpiac még mindig nem indult be szerte a világon, így aztán az amerikai lemezeladási rangsort szemlélve is be kell érnünk egy félig múlt heti hírrel, és egy filmzene lemezzel, mint újdonság. Ezeken kívül új belépőt az egész ötvenes vezető szakaszban nem találunk, és azon kívül is csak megmagyarázhatatlan karácsonyi lemezvásárlások okoznak némi értetlenséget.

A Billboard aktuális első helyén a múlt héten már emlegetett Radiohead lemez áll, amely míg a briteknél már eleve az első helyen nyitott, addig az USA-ban csak a 156. lett. Egy hétnek kellett azonban csak eltelnie, hogy a korábban internetes kiárusításban ingyen megszerezhető album kapjon annyi szelet, hogy az egyenesen az élre repítse. Ezzel az In Rainbows egy csapásra sok olyan titulust szerzett meg, amelyek közül többet valószínűleg tartani is fog még egy ideig az új évben. Ilyen például, hogy az első idei angol élen állója a listának, és hogy nem az utóbbi években egyébként teljesen szokványos jó kezdés utáni lecsúszást követte, hanem egy gyenge indítás után katapultált fel a csúcsra, 155 helyezést javítva.

A formabontó marketinget követő angolok után a dobogó további lépcsőin már a korábbról itt ragadt amerikaiak találhatók: második Alicia Keys az immár háromszorosan platina As I Am-mel, a trónról pedig harmadiknak lépett le Mary J. Blige a Growing Pains-szel. Utánuk még Top 10-en belül a hetek óta meghatározó nevek sorakoznak, így a NOW! 26 válogatás, Garth Brooks és az Eagles is még mindig a legjobb tíz között tudtak maradni.

Egyetlen új belépő az egész ötvenes élbolyban a nyolcadikként regisztrált Juno filmzene. A korai terhességgel megáldott leányanyáról szóló vígjáték december végén került az amerikai mozikba, és a blogger tollából született történet pozitív fogadtatásra talált a közönség és a kritikusok körében egyaránt, csak úgy, mint a soundtrack kiadvány. Az album érdekessége, hogy olyan számok is megtalálhatók rajta, amelyeket két szereplő cserélget egymással a filmben, de nem feltétlen szolgálnak a képsorok háttérzenéjeként. Így, hogy a soundtrack is ennyire jó fogadtatásra talált (olyan előadókkal, mint a Kinks, a Belle & Sebastian vagy a Sonic Youth), tovább növekszik az egyébként is nagyot szakító mozi bevétele, hiszen a produkciós költségek csak töredékét képezik a már eddig befolyt összegnek.

A lemezeladási lista középmezőnyében újdonságoknak híján vagyunk, akad azonban néhány olyan kiugrás, mint Elliott Yaminé, aki Sounds Of The Season című lemezével csaknem száz helyet javított egy hét alatt, így lett most 32. Ehhez azonban nem árt hozzátenni, hogy ez még így is messze elmarad a 2007-ben korábban beállított saját rekordtól, ami egy bronzérem volt saját nevét viselő debütáló kiadványával. A rangsor futottak még szakaszában találunk néhány nehezen értelmezhető új belépőt, amelyek szinte kivétel nélkül karácsonyi lemezek. Ilyen például a Jingle Bell Jukebox (80.), és a What A Swingin' Season: A Big Band Christmas (88.). A kivétel viszont a most megjelent beharangozója az idei Grammy-díj gálának, amely 54. legkelendőbb a héten.

A slágerlistán szemrebbenés nélkül uralkodnak ugyanazok a sztárok, mint egy héttel korábban, így a sorrend is változatlan: első Flo Rida és T-Pain a Low-val, második Alicia Keys dala, a No One, míg harmadik helyét őrzi az Apologize, amelyet Timbaland és a OneRepublic jegyeznek.