Vágólapra másolva!
Az Európai Unió energetikai szabályozásának két nagy célterülete van: az energiaunió elnevezésű együttműködés, valamint a korábban téli energiacsomagnak nevezett jogszabálytervezet-csomag. Az ünnepek közeledtével az Európai Unió szervei viharos sebességgel haladtak előre mindkét területen, úgy, hogy még a változásokat figyelő szakembereknek sem könnyű lépést tartani azokkal – hívta fel az Origó figyelmét a Rátky és Társa Ügyvédi Iroda energetikai szakértője. A kétrészes írás első részét olvashatják.
Vágólapra másolva!

Dr. Tóth Máté elmondta: 2018. december 4-én a Tanács elfogadta a hivatkozott csomagból az energiahatékonyságról szóló felülvizsgált irányelvet és a megújuló energiáról szóló felülvizsgált irányelvet, valamint az úgynevezett irányítási rendeletet.

2018. december 5-én továbbá a Tanács elnöksége és az Európai Parlament között ideiglenes megállapodás született az Energiaszabályozók Együttműködési Ügynökségéről (ACER) szóló rendelet módosításáról, mely szintén a téli energiacsomag tervezet-együttesének része volt.

A megállapodás központi eleme

A rendelet megerősíti az ügynökség szerepét és működését, így pontosítja többek között igazgatójának és a szabályozók tanácsának feladatait.

A megállapodás központi eleme az európai szervezeteknek – többek között a villamosenergia-piaci átviteli rendszer-üzemeltetők európai hálózatának (ENTSO-E) és az elosztórendszer-üzemeltetők uniós szervének (EU DSO) – a szabályozási felügyeletét érinti, megerősítve az ügynökség szerepét a kötelezettségszegés megállapításában.

A megállapodást az uniós tagállamoknak még jóvá kell hagyniuk, de a rendelet innentől célegyenesben van – mutatott rá a Rátky és Társa Ügyvédi Iroda energetikai csoportját vezető ügyvéd.

A villamos energiáról szóló új irányelv és rendelet

A Tanács elnöksége és az Európai Parlament tárgyalócsoportja 2018. december 19-én ideiglenes megállapodásra jutottak továbbá a villamos energiáról szóló új irányelvről és rendeletről is a csomagból, vagyis a két legfontosabb jogszabály-tervezetről.

Az irányelv 2018. december 19-ével lényegében véglegessé vált szövege szerint a tagállamok csak átmeneti jelleggel avatkozhatnak be a háztartási fogyasztók és a mikro vállalkozások részére történő villamosenergia-szolgáltatás ármeghatározásába egy azt szolgáló átmeneti időszak során – hívta fel a figyelmet dr. Tóth Máté.

dr. Tóth Máté, a Rátky és Társa Ügyvédi Iroda energetikai szakértője Forrás: Rátky és Társa Ügyvédi Iroda

A cél, hogy tényleges verseny alakuljon ki a szolgáltatók között, valamint hogy megvalósuljon a villamos energia teljes mértékben piaci alapú kiskereskedelmi árazása. Ez a magyar rezsicsökkentést is érinti.

A fogyasztói pozíció is nagyban meg fog változni a csomag részét képező, 2018. december 19 óta lényegében végleges szövegű irányelv-tervezet szerint. Így például legkésőbb 2026-ban a fogyasztók számára lehetővé válik, hogy 24 órán belül villamosenergia-szolgáltatót váltsanak.

A MAVIR helyzetét az úgynevezett regionális koordinációs központok létrehozatala érinti majd. Ezek a jelenlegi regionális biztonsági koordinátorok helyébe lépnek, de a rendszerirányítással, a piacműködtetéssel és a kockázati felkészültséggel kapcsolatos fontos feladatokat kapnak. Mindez az új villamosenergia-rendelet 2018. december 19-én lényegében véglegessé vált szövegéből derül ki.

A csomag részét képező villamosenergia-rendelet véglegessé vált szövege továbbá megállapítja azokat a feltételeket, amelyek mellett a tagállamok kapacitásmechanizmusokat hozhatnak létre és meghatározhatják az ezek létrehozására vonatkozó elveket.

E mechanizmusok azt hivatottak biztosítani, hogy a villamosenergia-ellátás keresleti csúcsidőszakokban is elegendő legyen, mégpedig a rendelkezésre állásért cserébe pénzügyi ellentételezés biztosításával. Ideiglenes jellegűnek kell lenniük, és az ellátórendszer megfelelőségével kapcsolatban azonosított problémák kezelésére kell kialakítani őket.

(A Rátky és Társa Ügyvédi Iroda energetikai szakértőjével készült kétrészes írás második részét hamarosan közöljük – a szerk.)