Dr. Sári Judit kifejtette: ami az utazási irodát illeti, a képviseletek igen gyakran csupán utazás közvetítőként szerepelnek a szerződésben, az utazási szerződést közvetlenül egy harmadik céggel kötjük meg.
Ez abból a szempontból aggályos, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok szerint a közvetítőt szükség esetén nem tudjuk felelősségre vonni, követelést kizárólag az utazásszervezővel szemben támaszthatunk.
Figyeljünk arra is, hogy az ajánlatban szereplő káprázatos fényképek számtalanszor nem fedik a valóságot és a photoshop előnyeit kihasználva csúnyán becsapják a jóhiszemű fogyasztót. Végeredményként pedig nem marad más, mint a csalódás, de sajnos túl későn.
Mit tehetünk, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket?
Ha megbízható utazási iroda mellett tesszük le a voksunkat, győződjünk meg arról a szerződés aláírása előtt, hogy az utazásszervezői feladatokat is ugyanazon cég biztosítja. A választott szállodának pedig járjunk utána az interneten.
Számos értékelést olvashatunk, megtekinthetünk olyan képfelvételeket is, amelyek feltupírozás nélkül átadják a hely hangulatát, a hotel minőségét, tisztaságát, nem utolsósorban informálnak a már korábban ott járt vendégek elégedettségéről.
Ha mégis pórul járunk és a helyszínre érkezve csalódottan szembesülünk az ajánlattól eltérő rideg valósággal, az utazási szerződésről szóló kormányrendelet (281/2008. (XI.28.) szerint haladéktalanul közöljük kifogásunkat az utaskísérővel, annak hiányában pedig a helyszíni szolgáltatóval.
Ezt követően az utaskísérő köteles gondoskodni a kifogásunk helyszíni szolgáltatónak való bejelentéséről – hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Az utaskísérő a bejelentésünket, valamint annak a helyszíni szolgáltatóval való közlésének tényét jegyzőkönyvbe foglalja, ennek egy példányát pedig részünkre átadja. Az utaskísérő nyomban tájékoztatja az utazásszervezőt is és szükség esetén intézkedik a probléma elhárítása iránt. Utaskísérő híján tehát forduljunk rögtön utazásszervezőnkhöz.
Ne felejtsünk el fénykép-, illetve videofelvételt készíteni a helyszínen, melyek később bizonyítékul szolgálhatnak az eset kivizsgálása folyamán.
Az említett jogszabály kimondja, hogy ha az utazási iroda az utazási szerződésben vállalt szolgáltatást nem a szerződésnek megfelelően teljesíti, köteles a szolgáltatás díját arányosan leszállítani.
Így például, ha a szállodai szolgáltatás a felek eredeti megállapodásában foglaltakhoz képest fele akkora kategóriájú volt, úgy a részvételi díjnak a szállodai elhelyezésre eső díját ennek megfelelően le kell csökkenteni és a csökkentés mértékét a részvételi díj végösszegéből le kell vonni, a fogyasztó számára vissza kell fizetni – mondta végezetül dr. Sári Judit.