D.A.S. JogSzerviz: a fedezetlenségi díj rejtelmei

kgfb, gépjármű kötelező felelősség-biztosítás, baleset,  vétlen sofőr által vezetett személygépkocsi hever az árokban a 83-as főút 42-es kilométerszelvényénél egy frontális baleset helyszínén
Vágólapra másolva!
A D.A.S. JogSzerviz szakértői azt a helyzetet járják körül, hogy milyen következményei vannak annak, ha a gépjármű üzembentartója nem köti, vagy nem tartja fenn a kötelező felelősségbiztosítási szerződést a gépjárművön.
Vágólapra másolva!

A gépjárművek csak úgy vehetnek részt a forgalomban, hogy érvényes kötelező felelősségbiztosítási szerződést kötött rá az üzemben tartó és azt fenn is tartja.

Az üzemben tartó jogszabályi kötelezettsége tehát a felelősségbiztosítási szerződés megkötése, egyben a fenntartása, mely biztosítási díj megfizetésével történik – ismertették a D.A.S. JogSzerviz szakértői.

A szerződés azonban díjnemfizetés miatt megszűnik, amennyiben a törvényben rögzített határidőn, azaz a díjfizetés esedékességétől számított 60 napon belül az esedékes biztosítási díj nem kerül befizetésre.

Amit csak kevesen tudnak

Kevesen tudják, hogy a biztosítónak két esetben is kötelező a tájékoztatást. Eszerint, ha a biztosítási díjfizetésnek az esedékessége már eltelt, akkor ettől az időponttól számított 30 napon belül felszólítást kell küldenie a biztosítónak a szerződő felé, mégpedig jeleznie kell a díjhátralékot, valamint azt, hogy a díjnemfizetésnek milyen következményei vannak.

A második esetben, pedig akkor köteles a biztosító tájékoztatást küldeni, amikor a szerződés már a 60. nap elteltével már megszűnt.

Lényeges elem, hogy a biztosítónak mindkét tájékoztatást írásban, igazolható módon kell a szerződő részére megküldenie. Gyakran azonban ez elektronikus úton történik meg, mivel egyre jellemzőbb, hogy a szerződéskötéskor a felek az elektronikus kapcsolattartásban állapodtak meg.

Fedezetlenségi díjat kell fizetni

Abban az esetben, ha a szerződés a fenti módon megszűnik, sajnos azzal kell számolni, hogy a biztosítási díjjal nem rendezett időszakra, mindaddig, amíg az új szerződés megkötésre nem kerül, a biztosító, úgynevezett fedezetlenségi díjat köteles beszedni.

Forrás: MTI/Krizsán Csaba

Ez sajnos igen magas összeg is lehet. Ha a fedezetlenséggel érintett időszak meghaladja a 120 naptári napot, akkor a szerződőnek annyi könnyebbsége van, hogy részletfizetés engedélyezhető a számára. Ellenkező esetben a szerződőnek egy összegben kell a fedezetlenségi díjat is megfizetnie.

Az világos, hogy amennyiben kötelező felelősségbiztosítási szerződéssel nem rendelkező járművel vennénk részt a forgalomban, akkor annak nemcsak szabálysértési következményei is lehetnek, hanem egy saját hibás balesetből eredően még a végén kártérítési (regressz-igény) is érvényesíthetővé válhat velünk szemben.

A fentiek miatt kiemelten fontos, hogy mindig ügyelni kell arra, miszerint a forgalomban lévő járműre élő felelősségbiztosítási szerződésük legyen – mondták végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.