D.A.S. JogSzerviz: a veszélyes áru szállításának szabályai

áruszállítás, kamion, truck
A truck drives past a harvested sugar cane plantation in Pradopolis, 400 km from Sao Paulo, on June 6, 2008. While other countries are hiking prices at the pump, Brazil is going against the trend: maintaining retail prices by cutting fuel taxes. Ethanol, made from domestically-grown sugar cane, is cheaper than gasoline, and sells for just 1.5 reals (0.95 cents) per liter -- giving the country an added measure of insulation from global oil prices. More than 80 percent of cars are "flex-fuel" models, meaning their engines are built to run on either gasoline or ethanol, or a mix of the two. AFP PHOTO/Nelson Almeida / AFP / NELSON ALMEIDA
Vágólapra másolva!
A veszélyes áru szállítására vonatkozó szabályok megszegése esetén akár félmillió forintnyi összegű bírság kiszabására is számíthat a szabályszegő, mely bírságok a szabályszegés típusától függően kiszabhatók a feladóval, a csomagolóval, a szállítóval és a járművezetővel szemben egyaránt – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

Dr. Fekete Klaudia kifejtette: a mindennapi életben használt veszélyes alapanyagokat sok esetben közúti áruszállítás során juttatják el a gyártótól a feldolgozóig, forgalmazóig. Tekintettel arra, hogy szállításuk nagy kockázatot jelent a közlekedésben résztvevőkre, a jogalkotó speciális szabályokat határozott meg ezekre vonatkozóan, amelyeket megszegésük esetére magas bírsággal szankcionál.

A veszélyes áru szállítására vonatkozó részletes szabályokat a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló európai megállapodás, az úgynevezett ADR megállapodás tartalmazza. A haza szabályozást ennek kiegészítése céljából a 61/2013. NFM rendelet tartalmazza.

Ki jogosult a szállításra?

A szabályozás szerint veszélyes áru szállítására kizárólag olyan személy jogosult, aki az ehhez szükséges, a veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó, hatályos bizonyítvánnyal rendelkező veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó által tartott oktatáson részt vett.

A képzést ismeretfelújító oktatás keretében rendszeresen, de legalább kétévenként, a naptári év végéig ki kell egészíteni az előírásokban történt változásokkal. Ezen kívül az ismeretfelújító oktatást baleset vagy káresemény bekövetkezése esetén a balesetben vagy annak okozásában érintett munkavállalók részére soron kívül is meg kell tartani.

Az oktatások megtartását dokumentálnia kell a munkáltatónak annak érdekében, hogy szükség esetén igazolni tudja az ellenőrző hatóság részére annak teljesítését. Nagyon fontos, hogy ezt az igazolást a jármű személyzetének a szállítás ideje alatt magánál kell tartania és a hatóság kérésére ellenőrzéskor be kell mutatnia – emelte ki a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Veszélyes áru szállítására vonatkozó vizsgát a jogszabály alapján csak és kizárólag olyan személy tehet, aki az alapul szolgáló tanfolyamot elvégezte, a 20. életévét betöltötte és legalább két éve, B kategóriára érvényes vezetői engedéllyel rendelkezik.

A veszélyes áruk szállításához az alábbi okmányokat szükséges a szállítónak magánál tartani: fuvarokmány, írásbeli utasítás, jármű jóváhagyási igazolás, ADR oktatási bizonyítvány, tisztítási bizonylat, veszélyes hulladék kísérő okmány, különböző engedélyek, határozatok, kombinált szállításnál előírt fuvarokmány vagy nyilatkozat.

Forrás: AFP/Nelson Almeida

Az okmányok mellett a veszélyes árut szállító járművön kötelező feltüntetni a veszélyt jelző narancssárga táblát. Az ADR megállapodás szerint két fajtája van a veszélyt jelző tábláknak, az egyik a szám nélküli veszélyt jelző tábla, amit a küldeménydarabos szállításnál kell használni, a másik a számos veszélyt jelző tábla, mely tartalmazza a főveszélyt és járulékos veszélyt jelölő számot, valamint a veszélyes áru UN számát.

Ez utóbbi táblákat a tartányjárműveknél kell használni. Ezen jelzőtáblák használatának célja az, hogy jelezze a közlekedés résztvevői számára, hogy a jármű veszélyes rakománnyal közlekedik.

Kockázati kategóriák

A veszélyes áru szállítására vonatkozó szabályok megszegésének súlyosságát 3 kockázati kategóriába sorolja a jogszabály az alábbiak szerint:

I. kockázati kategória: a veszélyes áruk szállításáról szóló előírások (ADR) betartásának olyan elmulasztása, amely haláleset, súlyos személyi sérülés vagy jelentős környezetkárosodás okozásának nagyfokú kockázatával jár;

II. kockázati kategória: a veszélyes áruk szállításáról szóló előírások (ADR) betartásának olyan elmulasztása, amely személyi sérülés vagy környezetkárosodás okozásának kockázatával jár;

III. kockázati kategória: a veszélyes áruk szállításáról szóló előírások (ADR) betartásának olyan elmulasztása, amely személyi sérülés vagy környezetkárosodás okozásának kismértékű kockázatával jár.

A veszélyes áru szállítására vonatkozó szabályok megszegése esetén akár félmillió forintnyi összegű bírság kiszabására is számíthat a szabályszegő, mely bírságok a szabályszegés típusától függően kiszabhatók a feladóval, a csomagolóval, a szállítóval és a járművezetővel szemben egyaránt – mondta végezetül dr. Fekete Klaudia.