Elavultak a gépjárműkárra vonatkozó avultatási szabályok

kerékpár-vb, szervizautó-baleset
SPAIN, Ponferrada : A picture taken on September 28, 2014 shows bikes and the car of the Norwegian team after it crashed during the men's road race at the 2014 UCI Road World Championships in Ponferrada. AFP PHOTO / JAVIER SORIANO
Vágólapra másolva!
Az úgynevezett avultatás intézményét kevéssé ismerik az autósok – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

Az úgynevezett avultatás intézményét – amely arról szól, hogy amennyiben egy gépjármű balesetben megsérül, és egyes alkatrészei nem javíthatók, tehát cserére szorulnak, akkor az autó és a lecserélendő alkatrész életkorától, baleset előtti műszaki állapotától függően a biztosító levonással élhet az új alkatrész árából - kevéssé ismerik az autósok – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

A tél fokozatos beálltával sajnos egyre több a közúti gépjármű baleset – számolt be a tapasztalatokról dr. Vágány Tamás. Az időjárás és az utak állapotán kívül pedig további megpróbáltatás vár a gépjármű tulajdonosra a biztosítási kárügyintézés útvesztőjében.

Az avultatás intézményét – amikor is a kicserélt alkatrésznek csak bizonyos hányadát téríti meg a biztosító – az autósok többsége kevéssé ismeri, a biztosítók pedig gyakran aránytalanul alkalmazzák. Érdemes ezért áttekinteni, mit tehet a károsult annak érdekében, hogy kevésbé sújtsa anyagilag az avultatás alkalmazása.

Az avultatás elvi megfontolása

A kárrendezési gyakorlatban gyökeret vert és életképesnek is bizonyult az az elvi megfontolás, hogy ha egy gépjármű balesetben megsérül, és egyes alkatrészei nem javíthatók, tehát cserére szorulnak, akkor az autó és a lecserélendő alkatrész életkorától, baleset előtti műszaki állapotától függően a biztosító levonással élhet az új alkatrész árából.

Ennek elvi oka az, hogy ha a sérült jármű régebbi alkatrésze(i) helyébe új alkatrészek kerülnek beépítésre, akkor a járműnél műszaki- és forgalmi értéknövekedéssel lehet számolni a baleset előtti állapotához képest. Ezt az értéknövekedést az alkatrész árából történő levonással kompenzálja a biztosító annak érdekében, hogy a károsult „káron gazdagodását” elkerülje.

A gyakorlati tapasztalat

Mi lesz az eredmény? – tette fel a kérdést a D.A.S. JogSzerviz szakértője. A vétlen károsult a saját zsebéből egészítheti ki a javításhoz szükséges összeget. Ez joggal háborít fel sokakat. Főként úgy, hogy az avulásnak nincsenek átlátható, jogszabályba foglalt előírásai.

Az elvi magyarázat a gyakorlatban talán soha nem állta meg a helyét: a valós kereskedelmi viszonyok között semmiféle értéknövelő hatása nincs annak, hogy például új első lökhárító van a kocsin, sőt, a javított jármű mindig hátrányból indul az alku során.

Ezt az autósok is tudják, ezért is nehezen fogadható el az, hogy egy vétlen baleset után részben saját erőből finanszírozzák meg azt a javítást, amire más hibájából szorulnak. Mindezek okán az avultatás megelőzése érdekében törekedni kell az alkatrész javítására a csere helyett.

Ha mégis cserére van szükség

Ha mégis cserére van szükség, idősebb járműveknél célszerű használt alkatrészt (is) beépíttetni (például a karosszéria elemeknél) az új helyett. Újabb járműveknél gyári helyett utángyártott alkatrésszel csökkenthető az avultatással járó levonás.

Forrás: Origo

Nem szabad elfeledni azt sem, hogy levonni mindig csak alkatrész árából lehet, munkadíjból, fényező anyagokból nem. Érdemes megfontolni az úgynevezett „avulás nélküli” casco szerződés megkötését, ami komolyabb káreseménynél igencsak hasznosnak bizonyulhat.

Egy éves korig sérülésmentes járműnél ne fogadjuk el a levonást, mert nem indokolt. Egyébként hozzávetőlegesen 5 százalékkal kell beszorozni a jármű életkorát az avulás mértékének előzetes becsléséhez.

Egy 5 éves járműnél tehát körülbelül 30 százalék levonással kell kalkulálni, tízévesnél pedig 50 százalékkal Aki úgy érzi, jogtalan, vagy túlzó a levonás mértéke, írásban tegyen panaszt és kérje a felülvizsgálatot – tanácsolta végezetül dr. Vágány Tamás.