Hibás teljesítés – a wellness hotel felújítás alatt

wellness spa család medence nyár nyaralás
Vágólapra másolva!
Mielőtt elutazunk valahová, nem sokszor van alkalmunk személyesen lecsekkolni a helyet (különösen, ha jó messze van). Ezért gyakran meglepetés érhet minket, amikor a képek alapján csodásnak tűnő álom hotel, egy rémálommá válik. Érdekes élményben volt része egy utazónak, aki megérkezett wellnesselni egy szállodába, és közölték vele, hogy a szálloda wellness részlege felújítás miatt nem használható. A vízi csúszdák csak plusz pénz ellenében lennének igénybe vehetőek, de azokat a hétvégére kibérelte egy társaság. A D.A.S. JogSzerviz szakértője foglalja össze a történteket.
Vágólapra másolva!

Dr. Schiffer Zsolt szerint mindenekelőtt tisztázzuk, hogy hibás teljesítésről van szó, vagy pedig csalásról?

A köznyelvben szeretünk csalást emlegetni, ha valamilyen nem várt kellemetlenség ér minket, de büntetőjogi értelemben a csalás elég ritka, inkább egy szerződésszegésről, hibás teljesítésről van szó.

Ha megérkezünk egy „wellnesshotelba", amely esetleg nem is létezik, vagy az általunk kivett szobát már négy különböző embernek kiadták, akkor inkább csalásról lehet szó, mint hibás teljesítésről. Ha átvertek minket, és csalás áldozatai lettünk, akkor a rendőrséghez kell fordulni.

De csak abban az esetben, ha a valóban büntetőjogi értelemben csalás történt, tehát szándékosan tévedésbe ejtettek minket, jogtalan előny szerzése érdekében.

Ha viszont nem erről van szó, „csak" nem olyan szobát kaptunk, amire számítottunk, nincs légkondi, vagy fele akkora a medence, mint a képeken, akkor inkább hibás teljesítésről, szerződésszegésről van szó.

Hibás teljesítés – Mit lehet tenni ilyenkor?

Azonnal jelezzük a hotel személyzetének, ha valami hibát fedeztünk fel. Ez több okból is fontos.

Egyrészt, hogy írásban nyoma maradjon annak, hogy jeleztük a hibát, később ez megkönnyítheti a bizonyítást, egy jogvita során. Másrészt azért ne feledjük, hogy a legtöbb vendéglátó egység azonnal megoldja a problémákat, ha szólunk.

Persze nem mindegy, hogy milyen nagy a probléma: nincs rendes fürdőszoba, vagy pedig csak egy törölközőt nem készítettek ki a fürdőbe. Azt senkinek sem javaslom, hogy egy szimpla figyelmetlenség miatt azonnal panasz-jegyzőkönyvet vetessünk fel.

Bízzunk abban, hogy ha jelezzük a problémát, a személyzet segíteni fog nekünk. Viszont amennyiben a kényelmünket, komfortunkat jelentősen befolyásoló hibára derül fény (pl. nincs melegvíz, vagy légkondi) akkor igenis követeljük a szállodától, hogy helyezzen el másik szobában, vagy akár szállítsa le a szoba árát.

Ugyanis, ha nem olyan komfortos a szállás, mint ahogy ígérték, akkor nyilvánvalóan olyan hiba, amelyről az eredeti ár megállapításakor nem tudtunk. Ezt a legkönnyebb árleszállítással kompenzálni.

Ha jelentős hibáról van szó, és nem tudnak másik – a megrendelt komfortfokozatnak megfelelő – szobában sem elhelyezni minket, akkor az elállás a megoldás. Ez esetben előfordulhat, hogy a megrendelt komfortnak megfelelő szállást már csak drágábban tudunk kivenni. Ezt, mint a szerződésszegésből eredő kárt követelhetjük a szállodától.

Fontos, hogy csak akkor tudunk bármilyen követelést érvényesíteni a szálláson, ha az ő szerződésszegésük miatt keletkezett kárunk. A szállásadó által vállalt, ígért szolgáltatás nem szerződésszerű teljesítésére lesz szükség. Tehát tényleg megtévesztő volt a hirdetés, nem kaptunk meg egy ígért szolgáltatást.

Mi a megoldás a fenti esetben?

A fenti esetben egyértelműen egy olyan szerződésszegésről van szó, amely a szerződés lényeges elemére vonatkozik. A szálloda a szerződés egyik alapvető feltételét nem teljesítette. Nyilvánvaló, hogy wellness hétvégére nem megyünk akkor, ha wellness részleg nem használható. Ennek ismeretében a fogyasztó nem is vette volna ki a szobát, máshol foglalt volna szállást.

Forrás: Shutterstock

Ha egy szálloda wellness részlege átmenetileg zárva tart, azt jelezni kell a vendégek részére, más időpontot felajánlani. Amennyiben a fogyasztónak a másik időpont nem felel meg, nincs más lehetősége, mint visszatéríteni a szállás árát.

A fent ismertetett esetben a szálloda nem tudta teljesíteni a vállalt kötelezettségét. A vendég a helyszínen elállhat, és a másik fél szerződésszegése miatt közvetlenül őt ért, és a szerződésszegéskor előre látható kárát követelheti.

Egy ilyen típusú szerződésszegéskor előre látható, hogy ha a fogyasztónak új szállást kell keresnie azonnal, akkor jó eséllyel drágábban fog hozzájutni, mint a hónapokkal előtte lefoglalt szálláshoz.

Ha a probléma közvetlenül a szállás elfoglalása előtt ütött be, azt is elvárhatjuk, hogy a szálloda máshol elhelyezzen minket egy ugyanolyan komfortú szobában, vagy kifizesse a többletköltséget, amellyel az új szállás lefoglalása járt.