Kiküldetés helye szerinti bér, napidíj és üzemanyag-megtakarítás

kamion, önvezető, vezető, nélkül, szállít, szállítmányozás, fuvarozás, kamionos, usa
In this undated handout image released by Aurora Technologies Inc., Aurora tests its autonomous trucks, powered by the Aurora Driver, with human vehicle operators on public roads in Texas. - -wheel transport truck is barreling down a multi-lane Texas highway, and there is no one behind the wheel. The futuristic idea may seem surreal, but it is being tested in this vast southern US state, which has become the epicenter of a rapidly developing self-driving vehicle industry. Before driverless trucks are allowed onto roads and highways, however, multiple tests must still be conducted to ensure they are safe. (Photo by Aurora Technologies Inc. / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO /Aurora Technologies Inc. " - NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS / TO GO WITH AFP STORY by Francois PICARD: "In Texas, driverless trucks are set to take over roads"
Vágólapra másolva!
A tehergépjármű-vezetőket érintő nagyon fontos ítéletet hozott az Európai Unió Bírósága egy magyar vonatkozású ügyben. A D.A.S. JogSzerviz szakértője, dr. Gombolai Éva elemzi az ítéletet.
Vágólapra másolva!

Az eljárásban vizsgált fő kérdések között szerepelt, miszerint a 96/71/EK irányelv, azaz az úgynevezett kiküldetési irányelv és a magyar Munka törvénykönyvének rendelkezéseit úgy kell-e érteni, hogy az irányelv, illetve a francia minimálbérre vonatkozó előírások megsértésére a magyar munkavállalók hivatkozhatnak-e magyar munkáltatójukkal szemben, magyar bíróság előtt indított perben?

Vizsgálta a bíróság azt is, hogy a munkavállalók külföldi kiküldetésének idejére, az annak során felmerülő költségek fedezetére szolgáló napidíj a munkabér részének tekinthető-e?

Nagyon fontos kérdés az is, mely az eljárás tárgya volt, hogy nem ütközik-e a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról szóló 561/2006/EK rendeletbe a következő gyakorlat.

Eszerint a munkáltató a gépkocsivezetők részére a megtett út és az üzemanyag fogyasztás arányához viszonyított megtakarítás esetén, egy képlet alapján juttatást ad (magyar fuvarozási gyakorlat ezt üzemanyag-megtakarításnak nevezi).

A juttatás nem része a munkaszerződésük szerinti munkabérnek, és utána sem adót, sem járulékot nem fizetnek, különös tekintettel arra is, hogy az üzemanyag megtakarítás elérése a gépkocsivezetőket olyan vezetésre ösztönzi (pl. lejtőkön minél hosszabb tartamú szabadonfutás), amely felveti a közlekedés biztonságának veszélyeztetését.

A bíróság ítéletében rámutatott, hogy a magyar munkavállalók a magyarországi székhelyű munkaadójukkal szemben hivatkozhatnak a magyar bíróságok előtt az azon tagállamban alkalmazandó minimálbérre vonatkozó előírások megsértésére, amelyben kiküldetésben dolgoznak.

A napidíj vonatkozásában a bíróság emlékeztetett arra, hogy az irányelv szerint valamely díjat abban az esetben kell a minimálbér részét képező, „kiküldetéshez tartozó juttatásnak" tekinteni, ha azt a munkavállalónak nem a kiküldetés kapcsán ténylegesen felmerült költségek megtérítésére fizetik ki.

Ennek megfelelően a bíróság ítélete szerint a kérdéses napidíj a minimálbér részét képező, kiküldetéshez tartozó juttatásnak minősül, kivéve, ha azt a kiküldetés kapcsán ténylegesen felmerült költségek (pl. utazás, lakás és ellátás) fizetik ki, vagy ha az olyan pótléknak felel meg, amely módosítja a munkavállaló által végzett munka és az általa kapott ellenszolgáltatás viszonyát.

Fontos megállapítása a bíróságnak, hogy önmagában az, hogy üzemanyag-megtakarítás címén juttatást kapnak a járművezetők, nem ütközik uniós szabályozásba.

Forrás: AFP PHOTO / WAYMO

Ennek hátterében az áll, hogy az uniós jog szerint a járművek vezetőinek képesnek kell lennie az ésszerű és gazdaságos vezetésre.

Nem minden esetben megengedett azonban az ilyen juttatás sem.

Így pl. ha ahelyett, hogy kizárólag az üzemanyag-megtakarításhoz kapcsolódna, a szóban forgó megtakarítást a megtett úthossz és/vagy a szállított áru mennyisége alapján oly módon jutalmazza, amely a gépjárművezetőt a közlekedés biztonságát veszélyeztető magatartásokra ösztönözné.

https://das.hu/