A 2010-es évek második felének visszatérő versenyhatósági ügyei közé tartoztak az úgynevezett üdülési jogos esetek. Egyes vállalkozások – többnyire idős – embereknek ígértek segítséget a tulajdonukban lévő, ám már nem használt üdülési jogaik értékesítésében.
A cégek azonban segítség helyett megtévesztették és megkárosították a jelentkezőket, ezért a GVH amellett, hogy több versenyfelügyeleti eljárást lefolytatott és jelentős bírságokat kiszabott, már akkor felhívta a figyelmet a tisztességtelen gyakorlatokra.
A hasonló típusú cégek felelősségre vonása mindig nehéz a hatóságok számára, ugyanis számos módszerrel (felszámolás, végelszámolás, átnevezés, tagcsere stb.) igyekeznek elkerülni a számonkérést.
Az utóbbi időszakban ismét egyre több panasz érkezett a versenyhivatalhoz, melyek alapján úgy tűnik: az üdülési joguktól megszabadulni vágyók félrevezetése és kihasználása most újabb lendületet vett.
Az érintett fogyasztókat ezúttal is elsősorban telefonon keresik meg, azzal a sokat ígérő ajánlattal, hogy egy magánszemély készpénzben megvásárolja tőlük jogosultságukat. Ráadásul a telefonáló időnként egy üdülési jogos károsultakat segítő, érdekképviseleti szervezet nevében mutatkozik be, hamis bizalmat keltve ezzel a fogyasztókban.
A személyes találkozó alkalmával a csalók már előkészített szerződéssel várják ügyfeleiket. A szerződésben azonban már mint vállalkozás kívánják megvásárolni az üdülési jogot, a fizetés pedig nem készpénzben, hanem egy vásárlási rendszerben levásárolható kreditben történik.
A vásárlási rendszerbe történő belépésért több százezer forintos díjat fizettetnek meg, az itt elérhető áruk pedig – mint a vásárlók utólag szembesülnek vele – sokszor túlárazottak és silány minőségűek.
A fogyasztóknak rendszerint nem biztosítanak elegendő időt a szerződés átnézésére, hanem azonnali döntésre ösztönzik őket, kiemelve, hogy csak limitált számú üdülési jog megvásárlására van lehetőségük.
Az üdülési jog ráadásul mindezek ellenére sem kerül át a vevő cég nevére, ugyanis azok szolgáltatói jellemzően csak magánszemélyre engedélyezik átírásukat. Az üdülési joggal járó fenntartási költségek így továbbra is a becsapott fogyasztókat terhelik.
A nemzeti versenyhatóság az üdülési jogukat értékesíteni vágyóknak azt javasolja: minden ajánlat esetén alaposan tekintsék át a felkínált feltételrendszer részleteit, szerződéskötés előtt pedig alaposan tájékozódjanak az érintett vállalkozások megbízhatósága és fogyasztói értékelése felől.
Fontos, hogy a fogyasztók a személyes találkozókon se engedjenek az esetleges nyomásgyakorlásnak és minden esetben megfontolt, tudatos döntést hozzanak.