A portálnak adott interjúban Vaszily Miklós a Petőfi Rádió átalakítása kapcsán kifejtette, hogy az IKO valamikor a tavasz végén átvette a Petőfi Rádió műsorainak gyártását. Áttekintette a struktúrát, és a megbízóval, az MTVA-val egyeztetve az a döntés született, hogy egy közszolgálati rádiónak nem kell kereskedelmi rádiós tartalmat adnia. Hozzátette:
a rádió visszatért a gyökereihez, és száz százalékban magyar zenét sugároz az október eleji átállás óta. Ez a mottó, és egyben a lényege is a fejleményeknek. Az átállással párhuzamosan a személyi stáb összetétele is módosult.
Vaszily Miklós szerint a Petőfi Rádió célja a magyar zene megjelenítése. Miután egy közszolgálati csatornáról van szó, ez egy ehhez igazított misszió, amit a kereskedelmi rádiók nem tudnak és nem is akarnak felvállalni.
A magyar zene felkarolását – legyen az régi vagy új – én személy szerint is hiteles és valid küldetésnek tartom. Bízunk benne, hogy hallgatottsága is lesz, de ennél valóban fontosabb, hogy a magyar zene otthonra találjon, és ne legyen kiszolgáltatva a piaci szeszélyeknek. Fogalmazhatok úgy is, hogy
aki Taylor Swiftet akar hallgatni, az elkapcsol, aki viszont Marics Petit, az marad.
A TV2 elnöke a csatorna nézettsége kapcsán elmondta a lap kérdésére, hogy az elmúlt egy évben túlzás nélkül kiváló nézettségi eredményeket értek el.
A folyamat tavaly kezdődött, amikor a 26. születésnapját éppen most ünneplő TV2 a kiemelten fontos őszi tévés főszezonban átvette a vezetést főműsoridőben is. Így az előző évben az októbert már mindhárom kiemelt korcsoportban, tehát a 18–59, a 18–49 és a 49 év fölötti korosztályban is az első helyen zárta.
A teljes médiacsoport egyébként már korábban megszerezte az elsőséget főműsoridőben a teljes népességen belül, de tartotta magát az a vélekedés, hogy a fő mutató a két főcsatorna, vagyis a TV2 és az RTL főműsoridős eredménye. Ezért is fontos fegyvertény, hogy ebben is megtörtént az őrségváltás 2022 őszén.
Azóta a június kivételével minden hónapban a TV2 nyerte a nézettségi versenyt főműsoridőben a 18-59 évesek körében.
Vaszily Miklós a Világgazdaságnak azt is elmondta, hogy az idei őszi szezonban tovább nyílik az olló a TV2 javára a két nagy csatorna párharcában.
Szeptemberben teljes napon és főműsoridőben is toronymagasan nyertük a nézettségi versenyt mindhárom kiemelt korcsoportban. A főcsatorna nagyon jó eredményei azért is fontosak, mert hozzájárultak ahhoz, hogy a TV2 Csoport szeptemberben is megőrizte piacvezető pozícióját a csatornacsaládok versenyében. Nyilván nyugtával kell dicsérni a napot, de bízom benne, hogy a menedzsment és a csapat megtartja és tovább is szélesíti az előnyt. Most indul az Ázsia expressz, ezúttal Amerikából és a Nagy Ő Jákob Zoltánnal, tehát optimistán várjuk az októberi számokat.
Vaszily hangsúlyozta azt is, hogy egy régóta zajló folyamat mostanra ért be.
A televíziózás kicsit olyan, mint egy tankerhajó: nehezen fordul. A fogyasztási szokások nem változnak egyik pillanatról a másikra, de ez a tankerhajó most elindult. Hosszú, 2016 óta tartó építkezés van mögöttünk, ennek a fókuszában az állt, hogy átálltunk sokcsatornás struktúrára. A menedzsment és a stáb minden pozíciójában a megfelelő szakember dolgozik, szóval én azt gondolom, hogy
a csapatmunkának köszönhető a mostani siker. Csakhogy világos legyen, miről beszélünk: az éves adatokat összehasonlítva több mint húsz éve nem volt ekkora különbség a javunkra.
A TV2 elnöke kérdésre azt is kifejtette, hogy szerinte átalakultak a fogyasztási szokások, és ők éreztek rá a legjobban, mire van szüksége a nézőknek.
Ezt 2016-tól egyszerűen megtanultuk. De ebben eltökéltek is voltunk, kutattuk és kutatjuk az új műsorformátumokat, amelyekkel meg lehet tartani és át lehet csábítani a nézőket. Ez az attitűd pedig termőre fordult. Olyan brandeket építettünk fel, mint a már nevesített Ázsia expressz vagy például a Farm.
A VG rákérdezett a tv-elnöknél arra is, hogy a Szoboszlai-hatást mennyire érzik, és ő így válaszolt:
ez egy nagyon érdekes helyzet. Azzal, hogy Szoboszlai Dominiket leigazolta a Liverpool FC, a Premier League-licencünk értéke óriásit nőtt. És ez elképesztő gyorsasággal csapódott le a nézettségben is.
Hozzátette: azt tudni kell, hogy a nézők, ha magyar futballról van szó, két eseményt követnek kiemelten: a magyar válogatottat és a Fradit. A közelmúltban, augusztus 27-én megadatott az a szerencsés együttállás, hogy a Fradi Paks elleni bajnokiját és a Newcastle-Liverpool összecsapást nagyjából egy időben adták. Utóbbit a Spíler1, előbbit a nagyobb lefedettséggel rendelkező M4 Sport közvetítette.
A Szoboszlai Dominikkel felálló Liverpool meccse 17:26-kor kezdődött, 96 ezres nézőszámot és 6,3 százalékos nézői részesedést ért el a 18-59 évesek körében.
Vaszily Miklós hangsúlyozta, hogy a mérkőzés időpontjában a Spíler1-et csupán a TV2 és az RTL tudta megelőzni a korcsoportnál. Ez azt jelenti, hogy felülmúlta a többi sportcsatorna, köztük az M4 Sport nézettségét is, pedig ott az idősáv nagy részében az itthon kiemelten népszerű Ferencvárosi TC játszott a Paksi FC ellen, ami 77 ezres nézőszámot hozott az M4 Sporton. Teljesen egyértelmű, hogy ez a Szoboszlai-hatás eredménye - tette hozzá az elnök.
Vagyis Szoboszlai Dominik egymaga és egy csapásra átírta az évtizedes televíziós szokásokat.
Az elnök arról is beszélt az interjúban, hogy a Spíler1-en az angol bajnokság élő meccsei közül a magyar közönség számára a Szoboszlai Dominikot a soraiban tudó Liverpool-mérkőzések voltak eddig a leginkább érdekesek. Augusztus 13-án a Chelsea-Liverpool összecsapás a 18-59 évesek körében 117 ezres nézőszámmal futott, és a korcsoportba tartozó minden tizedik tévénéző ezt a meccset nézte. Az augusztus 19-i 15:55-kor kezdődő Liverpool-Bournemouth összecsapás pedig idősávja legnézettebb műsora volt, vagyis a mérkőzés idősávjában a Spíler1-et nézték a legtöbben a teljes piacon a 18-59 évesek körében. Ez jól mutatja Szoboszlai Dominik értékét.
Az ennél is nagyobb kép pedig az, hogy a Premier League és a La Liga meccseinek köszönhetően a Spíler1 és Spíler2 nézettségi eredményei jelentősen javultak az elmúlt hetekben. A kumulált adatokat figyelembe véve, szeptemberben teljes napon már a TV2 csoport sportcsatornái vezették a nézettségi versenyt a kereskedelmi sportcsatorna-portfóliók piacán.
Vaszily Miklós erre a kérdésre úgy válaszolt, hogy
az, hogy ezek a jogok nálunk vannak, az szerencse. Mindent meg fogunk tenni, hogy ez a jövőben is így maradjon. De nem pusztán örülünk, hanem invesztálunk is. Persze ésszel, megfontoltan. Ezek a befektetések nem mérhetők össze a konkurencia BL-üzletével. De megvásároltuk a Liverpool TV jogait, ami egy heti magazinműsor és a klub mindennapi történéseit dolgozza fel. Ezt azért tettük, hogy minél kiterjedtebben lehessen nyomon követni a magyar focistát.
Az elnök hozzáfűzte azt is, hogy megújították a Spíler arculatát, saját focis tartalmakat indítottak, fejlesztik a stábot, a létszámot. A csapat is beleteszi a magáét, és ennek meg is van az eredménye. Náluk van a szaúdi liga joga is; aki a futball iránt érdeklődik, náluk teljes képet kaphat.
Vaszily Miklós úgy látja, hogy fontos körülmény, hogy
a TV2 úgy volt képes növelni a nézői részesedését, hogy közben az össztévézés, ha nem is markánsan, de csökkenésnek indult.
A számokból azt látjuk, hogy a lemorzsolódás főképp az RTL-t sújtotta. A tévés piacot objektív tények határozzák meg, ezért mindig szerencsés, ha ezekkel tisztában vagyunk.
A magyar piac szilárd és erős, pláne összehasonlítva az angolszász vagy akár a skandináv tévézéssel.
A magyar nézők erős közösséget alkotnak, és sok időt töltenek el a tévé előtt.
Ugyanakkor látható egy kisebb visszaesés, amiből mi nem érzékelünk semmit és a versenytársunkat sújtja. Ez talán annak is betudható, hogy ők maguknak is konkurenciát állítottak a saját streamingjükkel.
Vaszily Miklós felhívta a figyelmet arra, hogy a digitális platformjukon keresztül elérhető szolgáltatásokra (TV2 Play, TV2 Play Premium, TV2 Play Zero) regisztráltak száma megközelíti a 2 milliót. Ugyanakkor van egy lényeges különbség.
A mi utunk, hogy a kábelszolgáltatókkal stratégiai partnerségben fejlesszük a streamingtartalmakat a lineárisak mellett. Nem pedig az, hogy független platformokat hozzunk létre, amelyekben nincs közvetlen közvetítőszerepe a disztribútoroknak. Tehát a TV2 Play üzleti koncepciója merőben más. Mi nem akarjuk megkerülni a kábelszolgáltatókat, a TV2 ezen az úton nem követi az RTL-t. Továbbra is exkluzivitást akarunk adni a terjesztőknek, és velük közösen szeretnénk fenntartani a nézői lojalitást. Fontos látni, hogy ez egy modellszintű különbség az RTL és a TV2 között. Meglátjuk, kinek lesz igaza.
Vaszily Miklós arra a kérdésre, hogy az internet korában ennyire fontos-e a kábelszolgáltató, a Telekom, a Vodafone, a Digi, azt válaszolta, hogy egyértelműen igen, már csak a számokat nézve is. A tévés kereskedelmi bevételeken belül a kábelszolgáltatóktól befolyó összegek egyensúlyt mutatnak a reklámpénzekkel. Leszögezte: két hasonlóan erős bevételi lábról beszélünk. Ha az értékes tartalom a streamingre kerül, megkerülik a kábelszolgáltatót, hiszen a csatorna direkt juttatja el a nézőhöz a tartalmat. Lehet ez az irány, csak közben nagy érvágás a disztribútornak, és mondhatja azt, hogy neki így kevesebbet ér a tévében megmaradt műsor szórása és csak alacsonyabb díjat hajlandó érte fizetni.
Arra a felvetésre, hogy a Disney, a HBO vagy a Netflix példája pont azt mutatja, hogy nem kell köztes szereplő, Vaszily azt mondta, hogy
volt szerencsém az Origo vezérigazgatójaként bezárni az iWiW-et. Nem azért, mert ne lett volna jó szolgáltatás, csak egyszerűen sansztalan volt a Facebook ellen. Szerintem ne gondoljuk azt, hogy van értelme felvenni a versenyt globális szolgáltatókkal. Ha valaki mégis felmegy erre a pályára és elidegeníti a stratégiai partnereit, nem támaszkodik a kábelszolgáltatókra, akkor ne csodálkozzon, ha kellemetlen meglepetések érik.
Arra a felvetésre, hogy természetszerű-e, hogy a streaming elszívja a lineáris tévézés közönségét, Vaszily kifejtette, hogy szerinte sokkal inkább párhuzamos használatról és szórakozásról van szó. Egyesek időben kevesebb tartalmat néznek, és azt is jobban megválogatva. Tipikusan streamingtartalom a sorozat. Viszont a nagy show-műsorok, egy Sztárban sztár egyértelműen tévés program. Ahogy a sport is, amíg a streaming nem fizeti túl. Erről egyelőre nincs szó, hiszen a meccsek mégiscsak élőben érdekesek.
Vaszily Miklós beszélt arról is, hogy tudják-e érvényesíteni a nézettségi helyezést a hirdetési piacon. Elmondta: ehhez az is kellene, hogy a hirdetési piac növekedjen. Jövőre erről a mostani bázisról, illetve a csökkenő inflációval mindenképpen növekednie kellene. Azt azért érdemes megjegyezni, hogy
ahhoz képest, hogy milyen mértékű a kiskereskedelmi forgalom visszaesése, a hirdetési piac szépen tartja magát. A tévé pedig továbbra is meghatározó csatorna a hirdetési piacon.
Ezzel együtt is tény, hogy a nézettségben tapasztalható hangsúlyeltolódás egy növekvő piacon tud érvényesülni a nagyobb büdzsék elosztásakor. Éves dealekről beszélünk, ezek jövő évi letárgyalásánál remélem, figyelembe veszik a hirdetők az idei jó szereplésünket
- mondta el a TV2 elnöke.
Vaszily beszélt a lapnak arról is, hogy pénzügyi szempontból milyen a 2023-as év.
A gazdálkodásunk stabil, de az inflációhoz, az energiaárakhoz és a gyártási költség emelkedéséhez képest sokkal visszafogottabban növekedő bevételeink nem tudják teljes egészében kompenzálni a költségek megugrását. Így nyilvánvalóan szűkül a profitráta. Ugyanakkor az fel sem merült, hogy visszafognánk a gyártást.
Csoportszinten növekedést várunk erre az évre, de bőven az infláció alattit.