Történelmi fordulat: a TV2 lett a magyarok kedvence, az RTL elveszíti a nézőit

Vaszily Miklós
Vaszily Miklós TV2-elnök: Szoboszlai Dominik olyan celebbé kezd válni, aki már nem csak a fociérdeklődők körében vált ki érdeklődést.
Vágólapra másolva!
Több mint húsz éve nem volt akkora nézettségi különbség a TV2 javára az RTL-lel szemben, mint idén. A magyar televíziózás piacán őrségváltás történt - írja a Világgazdaság. A piacvezető kereskedelmi televízió elnöke, Vaszily Miklós a lapnak adott interjújában a csapatmunkával magyarázta a fordulatot, és azzal, hogy a TV2 egyre jobban érzi, mi kell a magyar nézőknek. A fogyasztói szokások ugyanis megváltoztak, és ezt jól mutatja a Szoboszlai-hatás: amióta az ifjú magyar tehetség Angliába igazolt, már az is megtörtént, hogy többen követték a Liverpool meccsét, mint az itthon örökös kedvencnek számító Fradiét.
Vágólapra másolva!

A Petőfi Rádió visszatért a gyökereihez

A portálnak adott interjúban Vaszily Miklós a Petőfi Rádió átalakítása kapcsán kifejtette, hogy az IKO valamikor a tavasz végén átvette a Petőfi Rádió műsorainak gyártását. Áttekintette a struktúrát, és a megbízóval, az MTVA-val egyeztetve az a döntés született, hogy egy közszolgálati rádiónak nem kell kereskedelmi rádiós tartalmat adnia. Hozzátette:

Vaszily Miklós szerint a Petőfi Rádió célja a magyar zene megjelenítése. Miután egy közszolgálati csatornáról van szó, ez egy ehhez igazított misszió, amit a kereskedelmi rádiók nem tudnak és nem is akarnak felvállalni.

aki Taylor Swiftet akar hallgatni, az elkapcsol, aki viszont Marics Petit, az marad.

Vaszily Miklós a Petőfi Rádió átalakításáról: aki Taylor Swiftet akar hallgatni, az elkapcsol, aki viszont Marics Petit, az marad Forrás: Nyul Zsuzsanna / Világgazdaság

A TV2 átvette a vezetést, imádják a nézők

A TV2 elnöke a csatorna nézettsége kapcsán elmondta a lap kérdésére, hogy az elmúlt egy évben túlzás nélkül kiváló nézettségi eredményeket értek el.

A folyamat tavaly kezdődött, amikor a 26. születésnapját éppen most ünneplő TV2 a kiemelten fontos őszi tévés főszezonban átvette a vezetést főműsoridőben is. Így az előző évben az októbert már mindhárom kiemelt korcsoportban, tehát a 18–59, a 18–49 és a 49 év fölötti korosztályban is az első helyen zárta.

A teljes médiacsoport egyébként már korábban megszerezte az elsőséget főműsoridőben a teljes népességen belül, de tartotta magát az a vélekedés, hogy a fő mutató a két főcsatorna, vagyis a TV2 és az RTL főműsoridős eredménye. Ezért is fontos fegyvertény, hogy ebben is megtörtént az őrségváltás 2022 őszén.

Azóta a június kivételével minden hónapban a TV2 nyerte a nézettségi versenyt főműsoridőben a 18-59 évesek körében.

Mit mutat a legfrissebb statisztika?

Vaszily Miklós a Világgazdaságnak azt is elmondta, hogy az idei őszi szezonban tovább nyílik az olló a TV2 javára a két nagy csatorna párharcában.

Az Ázsia Expressz 2023 szereplői Forrás: TV2

Miben rejlik a TV2 sikere?

Vaszily hangsúlyozta azt is, hogy egy régóta zajló folyamat mostanra ért be.

a csapatmunkának köszönhető a mostani siker. Csakhogy világos legyen, miről beszélünk: az éves adatokat összehasonlítva több mint húsz éve nem volt ekkora különbség a javunkra.

Miért nézik a TV2 műsorait a legtöbben?

A TV2 elnöke kérdésre azt is kifejtette, hogy szerinte átalakultak a fogyasztási szokások, és ők éreztek rá a legjobban, mire van szüksége a nézőknek.

Vaszily Miklós TV2-elnök: Szoboszlai Dominik olyan celebbé kezd válni, aki már nem csak a fociérdeklődők körében vált ki érdeklődést Forrás: Nyul Zsuzsanna/Világgazdaság

Szoboszlai Dominik miatt is nőtt a nézettség

A VG rákérdezett a tv-elnöknél arra is, hogy a Szoboszlai-hatást mennyire érzik, és ő így válaszolt:

Hozzátette: azt tudni kell, hogy a nézők, ha magyar futballról van szó, két eseményt követnek kiemelten: a magyar válogatottat és a Fradit. A közelmúltban, augusztus 27-én megadatott az a szerencsés együttállás, hogy a Fradi Paks elleni bajnokiját és a Newcastle-Liverpool összecsapást nagyjából egy időben adták. Utóbbit a Spíler1, előbbit a nagyobb lefedettséggel rendelkező M4 Sport közvetítette.

A Szoboszlai Dominikkel felálló Liverpool meccse 17:26-kor kezdődött, 96 ezres nézőszámot és 6,3 százalékos nézői részesedést ért el a 18-59 évesek körében.

Vaszily Miklós hangsúlyozta, hogy a mérkőzés időpontjában a Spíler1-et csupán a TV2 és az RTL tudta megelőzni a korcsoportnál. Ez azt jelenti, hogy felülmúlta a többi sportcsatorna, köztük az M4 Sport nézettségét is, pedig ott az idősáv nagy részében az itthon kiemelten népszerű Ferencvárosi TC játszott a Paksi FC ellen, ami 77 ezres nézőszámot hozott az M4 Sporton. Teljesen egyértelmű, hogy ez a Szoboszlai-hatás eredménye - tette hozzá az elnök.

Vagyis Szoboszlai Dominik egymaga és egy csapásra átírta az évtizedes televíziós szokásokat.

Az elnök arról is beszélt az interjúban, hogy a Spíler1-en az angol bajnokság élő meccsei közül a magyar közönség számára a Szoboszlai Dominikot a soraiban tudó Liverpool-mérkőzések voltak eddig a leginkább érdekesek. Augusztus 13-án a Chelsea-Liverpool összecsapás a 18-59 évesek körében 117 ezres nézőszámmal futott, és a korcsoportba tartozó minden tizedik tévénéző ezt a meccset nézte. Az augusztus 19-i 15:55-kor kezdődő Liverpool-Bournemouth összecsapás pedig idősávja legnézettebb műsora volt, vagyis a mérkőzés idősávjában a Spíler1-et nézték a legtöbben a teljes piacon a 18-59 évesek körében. Ez jól mutatja Szoboszlai Dominik értékét.

Az ennél is nagyobb kép pedig az, hogy a Premier League és a La Liga meccseinek köszönhetően a Spíler1 és Spíler2 nézettségi eredményei jelentősen javultak az elmúlt hetekben. A kumulált adatokat figyelembe véve, szeptemberben teljes napon már a TV2 csoport sportcsatornái vezették a nézettségi versenyt a kereskedelmi sportcsatorna-portfóliók piacán.

A Nagy Ő című reality is rendkívül népszerű. Jákob Zoltán milliárdos keresi társát a mostani szériában Forrás: TV2

Mit kezd a TV2 ezzel a számára rendkívül szerencsés helyzettel?

Vaszily Miklós erre a kérdésre úgy válaszolt, hogy

Az elnök hozzáfűzte azt is, hogy megújították a Spíler arculatát, saját focis tartalmakat indítottak, fejlesztik a stábot, a létszámot. A csapat is beleteszi a magáét, és ennek meg is van az eredménye. Náluk van a szaúdi liga joga is; aki a futball iránt érdeklődik, náluk teljes képet kaphat.

Az RTL elveszíti a nézőit

Vaszily Miklós úgy látja, hogy fontos körülmény, hogy

a TV2 úgy volt képes növelni a nézői részesedését, hogy közben az össztévézés, ha nem is markánsan, de csökkenésnek indult.

A magyar piac szilárd és erős, pláne összehasonlítva az angolszász vagy akár a skandináv tévézéssel.

A magyar nézők erős közösséget alkotnak, és sok időt töltenek el a tévé előtt.

A Dancing with the Stars hamarosan új évaddal jelentkezik Fotó: Polyák Attila - Origo

A TV2-nek is van streamingje

Vaszily Miklós felhívta a figyelmet arra, hogy a digitális platformjukon keresztül elérhető szolgáltatásokra (TV2 Play, TV2 Play Premium, TV2 Play Zero) regisztráltak száma megközelíti a 2 milliót. Ugyanakkor van egy lényeges különbség.

Fontos a kábelszolgáltatókkal való együttműködés

Vaszily Miklós arra a kérdésre, hogy az internet korában ennyire fontos-e a kábelszolgáltató, a Telekom, a Vodafone, a Digi, azt válaszolta, hogy egyértelműen igen, már csak a számokat nézve is. A tévés kereskedelmi bevételeken belül a kábelszolgáltatóktól befolyó összegek egyensúlyt mutatnak a reklámpénzekkel. Leszögezte: két hasonlóan erős bevételi lábról beszélünk. Ha az értékes tartalom a streamingre kerül, megkerülik a kábelszolgáltatót, hiszen a csatorna direkt juttatja el a nézőhöz a tartalmat. Lehet ez az irány, csak közben nagy érvágás a disztribútornak, és mondhatja azt, hogy neki így kevesebbet ér a tévében megmaradt műsor szórása és csak alacsonyabb díjat hajlandó érte fizetni.

Arra a felvetésre, hogy a Disney, a HBO vagy a Netflix példája pont azt mutatja, hogy nem kell köztes szereplő, Vaszily azt mondta, hogy

Arra a felvetésre, hogy természetszerű-e, hogy a streaming elszívja a lineáris tévézés közönségét, Vaszily kifejtette, hogy szerinte sokkal inkább párhuzamos használatról és szórakozásról van szó. Egyesek időben kevesebb tartalmat néznek, és azt is jobban megválogatva. Tipikusan streamingtartalom a sorozat. Viszont a nagy show-műsorok, egy Sztárban sztár egyértelműen tévés program. Ahogy a sport is, amíg a streaming nem fizeti túl. Erről egyelőre nincs szó, hiszen a meccsek mégiscsak élőben érdekesek.

A nézők szeretik a Séfek séfe című műsort is TV2

A tévé továbbra is meghatározó csatorna a hirdetési piacon

Vaszily Miklós beszélt arról is, hogy tudják-e érvényesíteni a nézettségi helyezést a hirdetési piacon. Elmondta: ehhez az is kellene, hogy a hirdetési piac növekedjen. Jövőre erről a mostani bázisról, illetve a csökkenő inflációval mindenképpen növekednie kellene. Azt azért érdemes megjegyezni, hogy

ahhoz képest, hogy milyen mértékű a kiskereskedelmi forgalom visszaesése, a hirdetési piac szépen tartja magát. A tévé pedig továbbra is meghatározó csatorna a hirdetési piacon.

- mondta el a TV2 elnöke.

Csoportszinten növekedést várnak erre az évre

Vaszily beszélt a lapnak arról is, hogy pénzügyi szempontból milyen a 2023-as év.

Csoportszinten növekedést várunk erre az évre, de bőven az infláció alattit.