Karácsony Gergely gátolja a város gazdasági működését

Budapest, dugó, forgalom, 2023.09.04.,
Vágólapra másolva!
A fővárosi adminisztráció elmúlt négyéves közlekedésszervezési gyakorlata – minden észszerű szakmai tiltakozás ellenére – mára oda vezetett, hogy mind a közösségi, mind az egyéni közlekedés eljutási ideje nagymértékben megemelkedett.
Vágólapra másolva!

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi és Iparkamara (PMKIK) az általuk képviselt vállalkozások kiszámítható működésének biztosítása érdekében – a PMKIK kezdeményezésére és a BKIK e kérdéskörrel időről-időre foglalkozó szakmai anyagainak figyelembevételével – szerkesztőségünkhöz is eljuttatott nyilatkozatukban az alábbiakra hívják fel a figyelmet.

Budapesten az utak áteresztő képességének tudatos csökkentése miatt folyamatosak a dugók, ellehetetlenül az áruszállítás, a munkahelyre történő utazás is indokolatlanul hosszú időt vesz igénybe.

A jelenlegi helyzet már a gazdasági növekedés gátjaként működik.

Budapest, dugó, forgalom, 2023.09.04., Fotó: Polyák Attila - Origo

Azonnali szemléletváltásra van tehát szükség, amely szerint a közlekedés irányítójának és szervezőjének nem az a fő feladata, hogy forgalmi áteresztő kapacitásokat csökkentsen, tiltásokat vezessen be, ezáltal még a légszennyeződés mértékét is növelve, hanem az, hogy a közlekedési igényekre adott megoldásokat a leggyorsabb és környezetbarát módon valósítsa meg.

Minden olyan stratégia, amely kizárólag a közösségi közlekedésre, a kerékpárosokra, vagy csak a gépjárművel közlekedőkre optimalizál az egyoldalú lesz.

A Főváros feladata, hogy a közlekedők mozgását ne ellehetetlenítse, hanem támogassa, valamint, ne megmondja nekik, hogy mivel közlekedjenek,

hanem ösztönözzön a fentartható megoldások alkalmazására - írják közleményükben a kamarák.

A személy- és árufuvarozási közlekedési igény keletkezése egyébként döntő mértékben determinált. A gyermek el kell jusson az iskolába, a szülő be kell érjen a munkahelyre, a nagyszülő el kell jusson az egészségügyi ellátóhoz és a szabadidő kulturált eltöltésének is része a helyváltoztatás.

A BKIK és a PMKIK több mint 400 ezer vállalkozást képviselnek Budapesten és az agglomerációban. Az ő érdekükben felszólítják a Fővárost, hogy azonnali hatállyal függessze fel a ’Mobilitás 2030’ program módosításainak véglegesítését, amely szinte kizárólag a személygépkocsi forgalom ellehetetlenítésére koncentrál,

szüntesse meg az indokolatlan helyeken felfestett kerékpársávokat, az oszlopokkal történő elválasztást pedig mindenütt szüntesse meg,

tegye lehetővé a tisztán elektromos gépjárművek Lánchídon történő áthaladását.

Azonban a két kamara szükségét látja annak is, hogy a városi logisztika és azon belül a citylogisztika közlekedéstudomány által jól megfogalmazott, ellenőrzött és a gyakorlatban bevált eszközrendszerét a Főváros alkalmazza.

Elengedhetetlen hatástanulmányok készítése az eltérő megoldási javaslatokra, a szakemberek által rendszeresen felvetett

„smart city” javaslatokkal kiválóan lehetne optimalizálni Budapest közlekedését, mint a dinamikus forgalomterelés, parkolóinformációs rendszer, időkorlát áruszállításhoz, behajtási matrica, vagy P+R parkolók létesítése, stb.,

ezek mellett pedig egy gyalogos és kerékpáros közlekedésre tervezett új dunai híd megépítése lenne a cél, a meglévő hidak forgalomból történő kivonása helyett.

A bajai Petőfi-szigetet és a Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogos- és kerékpáros híd átadása előtt Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Az aláírók a következő fél évben intenzív szakmai munkába kezdenek a vállalkozók bevonásával és még

az önkormányzati választás előtt közzé fogják tenni azokat a közlekedésszervezési szempontokat, amelyek a főváros és az agglomeráció fejlődését álláspontjuk szerint a legjobban szolgálják.