A sajtóközlemény szerint, míg tavalyelőtt 63 millió forint folyt be a vasút kasszájába a kiszabott bírságokból,
tavaly ez a szám már megközelítette a 100 millió forintot.
2017-ben és 2018-ban is 35–35 ezer jegyzőkönyvet állítottak ki a jegyvizsgálók bliccelés vagy egyéb vasúti szabálysértés miatt, vagyis a bevételek jelentős növekedése mögött a vasút követelésbehajtási hatékonyságának bővülése, teljesítményének fokozódása áll.
Ez azt jelenti, hogy nem bliccelnek kevesebben, azonban többen fizetik a bírságot.
A MÁV-START munkatársai telefonhívásokkal, levélkampányokkal, SMS-ekkel szólítják fel az
adósokat és ösztönzik őket együttműködésre. A követelésbehajtási kollégáknak széles
eszköztár áll rendelkezésére az adósok fizetési hajlandóságának növelése, a követelések
rendezésének feltételeit tartalmazó fizetési megállapodások megkötése érdekében - olvasható a cég által kiadott közleményben.
Bizonyos nagyságrendig saját hatáskörben dönthetnek részletfizetésről, halasztásról,
esetleges mérséklésről,
így módjukban áll az adósok számára egyedi fizetési konstrukciókat kidolgozni.
A fizetési felszólító kampányok eredményeként 2018-ban 93 millió forint folyt be
a vasúttársaság kasszájába,
ez 46 százalékos növekedést jelent 2017-hez képest.
A tartozás rendezése, az adósság megfizetése nemcsak a vasút, hanem az utas érdeke is.
A fizetést megtagadó, a fizetési megállapodásban foglaltakat be nem tartó utassal szemben
jogi eszközökkel lép fel a vasúttársaság. Az együttműködést megtagadók fizetési meghagyást
kapnak,
végső esetben pedig végrehajtás alá vonják jövedelmüket, ingó és ingatlanvagyonukat, a jogi eljárás jelentős költségei pedig szintén az adóst terhelik.
2018-ban majd' félezerszer bocsátottak ki fizetési meghagyást, míg a végrehajtásra átadott esetek száma másfélszázra rúgott. A végrehajtások során számos esetben terhelték meg az adósok
ingatlanját, és volt olyan eset is, hogy veterán autójukat foglaltatták le az adósság fejében.