Kifeszítették a Hableányt, hamarosan készen áll a kiemelésre

Budapest, 2019. június 5. A Clark Ádám hajódaru az északi vasúti összekötő híd közelében 2019. június 5-én. A hajódaruval fogják kiemelni a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajót. A Hableány és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én késő este ütközött össze a Margit híd közelében, a turistahajó felborult és elsüllyedt, fedélzetén 33 dél-koreai állampolgárral - turistákkal és két idegenvezetővel -, valamint kéttagú magyar személyzettel. Hét embert a környező hajókon utazók kimentettek, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Június 5-éig tizenhárom holttest került elő. MTI/Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Mivel továbbra is árad a Duna, esélytelen, hogy a Clark Ádám nevű hajódaru átférjen a Margít híd alatt, legalábbis egyelőre, de a búvároknak van munkája addig, amíg meg nem oldódik ez a probléma. Már sikerült kifeszíteniük a roncsot, most a kiemeléshez szükséges pontokat fogják kialakítani a mélyben. Erről beszélt Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ Társadalmi Kapcsolatok Osztály vezetője a csütörtök délután megtartott sajtótájékoztatóján. 
Vágólapra másolva!

Egy héttel ezelőtt, május 29-én éjszaka, 21 óra után 5 perccel

a Hableány nevű turistahajó 7 másodpercen belül elsüllyedt,

miután ütközött egy nagy szállóhajóval, a Viking Sigynnel, a Margit híd közelében.

A Hableányon 35-en utaztak, 22 nő, 12 férfi és egy 6 éves kislány.

A magyar kapitányon és a szintén magyar matrózon kívül mindenki dél-koreai, és vagy turistaként, vagy idegenvezetőként lépett a hajóra.

Esti sétahajózásra indultak a Duna budapesti szakaszán a hat országot, köztük Magyarországot is érintő körutazásuk egyik programjaként.

A Clark Ádám segíthet

Heten túlélték a hajóbalesetet, hét halálos áldozat még a tragédia éjszakáján előkerült. Akkor 21 emberről nem lehetett tudni semmit, köztük a két magyarról sem.

Csütörtökre tizenhatra emelkedett a halálos áldozatok száma, és már csak 12 embert keresnek.

A Clark Ádám hajódaru az északi vasúti összekötő híd közelében 2019. június 5-én, fotó: Máthé Zoltán/MTI Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Eközben a Hableány a Margit híd alatt maradt, innen próbálják meg kiemelni a szakemberek.

Ehhez hívták Budapestre Komáromból a hatalmas Clark Ádám nevű hajódarut. A Duna magas vízállása viszont egyelőre gátolja a kiemelési munkát. Mivel a szerkezet olyan nagy, hogy az áradó vízben nem fér át a Margit híd alatt, szerda délután ki kellett kötnie Újpestnél.

Kifeszítették a Hableányt

A múlt héten még abban reménykedtek a hozzátartozók és a szakértők, hogy mára apad annyit a folyó, hogy ez ne okozzon gondot. Várakozásaikkal ellentétben viszont áradni kezdett a Duna. Ebben a helyzetben meg kell várniuk, amíg alacsonyabb lesz a víz szintje. Ugyanakkor addig sem tétlenkednek.

- mondta Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ Társadalmi Kapcsolatok Osztály vezetője sajtótájékoztatóján.

Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ Társadalmi Kapcsolatok Osztály vezetője beszél újságíróknak Fotó: Polyák Attila - Origo

A felvázolt tervet, amelyet Hajdu János jelentett be hétfőn, a szakember szerint tudják tartani. Legalábbis azt a részét, amelybe nem szól bele a természet, vagyis a Duna a magas vízállással.

Most a hajóroncs kiemelésének előkészületein dolgoznak, ezért merülnek le a búvárok. Ugyanakkor, ahogy eddig mindig, ha holttestet találnak, először azt emelik a felszínre.

pillanatkép június 6-áról Fotó: Polyák Attila - Origo

A Margit híd alatt lévő kisebbik hajó mögött most egy "úszóképes kotrógép" áll, amely két cölöpöt tud leengedni a vízbe, ehhez rögzítik a Hableányt. A búvárok eddig hegesztettek, és drótkötéllel feszítették ki a roncsot. A munkát lassította, hogy a hajót megtolta egy hatalmas uszadék fa, amit már sikerült eltávolítaniuk.

- mondta a szakember.

Fotó: Polyák Attila - Origo

Ma már az emelési pontokat fogják kialakítani, a hevedereket, amelyekbe majd bele lehet akasztani a daru köteleit.

Kiemelés után a roncsot egy uszályra helyezik rá.

Arról is beszélt,

elvetették azt az ötletet, hogy hálót feszítsenek ki a hajótest köré, mert ez veszélyeztetné a búvárok testi épségét.

Ugyanakkor dolgoznak a hajó nyílásainak lezárásán,

hogy ne kerüljön ki a hajótestből semmi a kiemelés közben.

Az Origónak arra a kérdésére, hogy a víz alatt is elszállítják-e a Hableányt, ha nem változik a víz állása azt mondta,

mire befejezik az előkészítő munkákat, a Clark Ádám hajódaru is megérkezik majd a baleset helyszínére.

Arra az esetre pedig, ha ez nem így lenne, több tervük is van.