Véletlenül leleplezte a Facebookot Soros blogja: így cenzúráznak

2018.08.10. 13:19

Terjedelmes cikkben buktatta le - igaz, öntudatlanul - Soros György blogja (a 444) a Facebookot és a Facebookot cenzúrázó céget, amiről még az is kiderült, hogy ugyanaz a Bertelsmann a tulajdonosa, mint a német kormány migránspolitikáját teljes erővel támogató RTL-csoportnak. A legdöbbenetesebb, hogy eljutottunk oda: a Soros-blog már nemcsak a lehető legtermészetesebbnek veszi a cenzúrát és a normálisnak egyáltalán nem nevezhető összefonódást, hanem ezt már nem is tagadja.

Hosszasan mutatja be a Soros György pénzelte balliberális blog annak a férfinak a munkáját, aki állítása szerint néhány kollegájával a magyar nyelvű Facebook moderálásáért felel. A férfi – akit Zoltánnak hívnak a cikkben – arról beszél, hogy amikor az állásra jelentkezett, nem tudta, hogy pontosan kinek fog dolgozni, egy ismerőse ajánlotta neki a munkát. Amikor a szerződést aláírták, akkor tudta meg, hogy a Facebookról van szó. 

Azonban őket nem a közösségi oldal foglalkoztatja, hanem az Arvato vállalat, aminek a tulajdonosa a Bertelsmann. Ez azért elképesztő, mert a Bertelsmann tulajdonában van az RTL-csoport, amihez a magyar kormányt élesen bíráló magyar RTL Klub is tartozik. 
Mint ahogyan arról korábban beszámoltunk, a Facebook először az Origo két migránsok által elkövetett bűncselekményről szóló cikkét tiltotta le az oldalról, majd annak az M1-nek nyilatkozó svéd-magyar nőnek a videóját, aki a migrációs helyzet és a biztonság hiánya miatt 40 év után költözött haza Svédországból. A 2018-as országgyűlési választások előtt pedig Lázár János Miniszterelnökséget akkor vezető miniszter bécsi látogatásáról szóló videóját cenzúrázták, amiben a migrációs válságról és annak következményeiről beszélt.

A közösségi oldal azzal magyarázta a videó letiltását, hogy az gyűlöletkeltő. A videó végül visszakerült, amit azzal magyaráztak, hogy rájöttek, hogy van hírértéke.

Külön érdekes, hogy a cikkből kiderül, Lázár János videójáról "Zoltánnak" kellett döntenie, aki nem vette azt le. Másnap mégis eltűntették, vagyis a Bertelsmann cégnél addig járta a videó az újabb és újabb moderátorokat, míg végre valaki le nem vette.

A Facebook-cenzúra abszurditására jellemző, hogy március 15-e előtt törölték a józsefvárosi polgármester, Kocsis Máté bejegyzését, amiben egyszerűen csak az ünnepre hívott.

Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide, Please check additional restrictions!, Bitte Einschränkungen der Handelsrechte beachten!/Jochen Eckel

Orbán Viktor miniszterelnök a választási kampányban Székesfehérváron élesen bírálta a Nyugat-Európában tomboló cenzúrát és a szólásszabadság lábbal tiprását. 

Két nappal a választás előtt Orbán Viktor a cenzúra elleni harc nehézségeiről is beszélt: 

48 óránk van arra, hogy ezt újból és kellő erővel elmondjuk mindenkinek. Ez nem is olyan könnyű feladat. Tagadnak és hazudnak, mellébeszélnek és rágalmaznak, cenzúra van, a filmeket törlik, a videókat letiltják. A júliusi tusnádfürdői beszédében pedig úgy értékelt: a liberális demokrácia átfejlődött liberális nem-demokráciává.  Liberalizmus van, demokrácia meg nincs - mondta, hozzátéve, a demokrácia hiányát az is bizonyítja, hogy 

Nyugat-Európában általánossá vált a szólásszabadság korlátozása és a cenzúra. 

Most a Soros-blog cikkéből kiderült, hogy miután az Origo, Lázár János, sőt Orbán Viktor miniszterelnök sem hagyta szó nélkül a szólásszabadság durva megsértését, a Facebooknál megijedtek. Innentől kezdve ezekről a posztokról nem dönthettek a Bertelsmann emberei, a Facebook írországi központja magához vette a döntést.

Olyan elképesztő felfedezést tettek, hogy 

hírértéke van annak, hogy mit mond egy miniszter. 

Ezt az Európa legnagyobb televíziós csoportját birtokló Bertelsmann emberei úgy tűnik, nem tudták - vagy inkább úgy csináltak, mintha nem tudnák, mert a választási kampányban fontos volt nekik, hogy eltűnjenek a Facebookról a magyar ellenzék számára kínos tartalmak.  És itt még egyszer emlékeztessünk: annak a Bertelsmannak az emberei cenzúrázták a választási kampányban a Facebookot, amelynek magyarországi televíziója, az RTL Klub az ellenzék mellett kampányolt. Mondhatjuk persze, hogy a Facebook nem tud figyelemmel lenni minden ország televíziós piacára, de az RTL Groupnak 11 uniós országban van televíziós társasága vagy rádiója. Vagyis egyáltalán 

nem tartották összeférhetetlennek, hogy a tulajdonosán keresztül egy nagy európai TV-csoporthoz köthető cég cenzúrázza a Facebook hírfolyamát. 

Az üggyel a Magyar Idők is foglalkozott, természetesen ők is felháborítónak tartják az egészet. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK