Eldőlt: a parton lesz a gát a Rómain

közgyűlés, római-part, mobilgát
Budapest, 2017. április 5. A FÁK a Rómain csoport aktivistái a Fővárosi Közgyűlés ülésén 2017. április 5-én. A civilek azt kérték, hogy a közgyűlés ne szavazza meg a római-parti gát tervezetét. A közgyűlés döntött a római-parti védmű Duna-part menti nyomvonalon történő megépítéséről. MTI Fotó: Bruzák Noémi
Vágólapra másolva!
Szerdai ülésén döntött a Fővárosi Közgyűlés arról, hogy a római-parti gát Duna-part menti megépítését támogatják. Arról is határoztak, hogy nem változik a partszakasz alapvető funkciója és jellege.
Vágólapra másolva!

Két és fél órás vita után a testület támogatta a Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyzett előterjesztést, amelyben szakértői vélemények alapján azt javasolták, hogy „a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét szolgáló árvízvédelmi létesítmény a Duna-part menti nyomvonalon, továbbá a Barát-patak és az Aranyhegyi-patak mentén épüljön meg".

A testület 19 kormánypárti igen szavazattal, 2 nem szavazat ellenében (LMP és Párbeszéd) és 4 – többek között jobbikos – tartózkodás mellett döntött a part menti nyomvonal mellett. Az MSZP és a DK politikusai nem nyomtak gombot.

A javaslat elfogadása előtti vitában Szeneczey Balázs kijelentette, a javaslatban szereplő nyomvonalon a gát megfelelő védelmet nyújt majd a város egyik legszebb és legsűrűbben lakott területének.

Tarlós István főpolgármester és Karácsony Gergely, Zugló polgármestere a Fővárosi Közgyűlés ülésén Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Wertán Zsolt, az Enviroduna Beruházás Előkészítő Kft. ügyvezető igazgatója a Budapesti Műszaki Egyetem két, egymással párhuzamos nyomvonalat összehasonlító elemzését ismertette. Elmondta, az árvízvédelem mind a két esetben megoldható, és megközelítőleg egyforma hosszúságú, valamint magasságú védművet igényelne a két területen, ugyanakkor

a parttól távolabbi gát a természetben történő nagyobb beavatkozást igényelne, és többe kerülne.

A part menti mobilgát költsége 18 milliárd forint lenne, addig a másik védmű 25 milliárd forintba kerülne, ráadásul ebben az esetben a parti épületek védelme további költségekkel járna.

A vitában az ellenzéki képviselők azt kérték, hogy halasszák el a döntést, mivel azt nem tartják kellően megalapozottnak.

Tarlós István főpolgármester arról beszélt, hogy szerinte ez a vita sok tekintetben már nem az árvízvédelemről szól,

Kiemelte azt is, hogy az elkészült öt tanulmányterv közül egy sem volt, amelyik a Nánási út – Királyok útja nyomvonalat támogatta volna.

A közgyűlés lehetőséget adott két civil felszólalónak is. A Nánási–Királyok útja nyomvonalat támogató Keleti Péter azt szorgalmazta, hogy a partvonalon hozzanak létre egy nyárigátat, a római-parti üdülőterületen élők anyagi hozzájárulásával, míg a fő védvonalat a Nánási–Királyok útján hozzák létre.

A FÁK a Rómain csoport aktivistái a Fővárosi Közgyűlés ülésén Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Buzás Győző, a Római-partért Egyesület elnöke ezzel szemben egy part menti védvonal létrehozását sürgette, amivel szerinte meg lehetne védeni a területen jogszerűen felépített házakat, továbbá megszüntethető lenne a Római-part jelenlegi szennyezettsége.

A szavazás után a Greenpeace egy aktivistája „Nincs vége: megvédjük a Rómait!” feliratú táblát tartott fel a főpolgármester mögé állva a közgyűlés termének emelvényén.