A duális képzés valós terepet nyújt a tanulásra

Ailer Piroska Ailer Piroska háttérbeszélgetés
Ailer Piroska háttérbeszélgetés
Vágólapra másolva!
Sok cég küzd ma Magyarországon a szakképzett, lelkes munkaerő megtalálásával – erre kínál kiváló megoldást a Kecskeméten ismertté vált német modell. A Duale Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) több évtizedes tapasztalatát figyelembe véve ültették át a helyi viszonyokra a módszert: a duális képzés – a Pallasz Athéné Egyetem rektora szerint – az intézmény védjegye.
Vágólapra másolva!

„A hangsúly – a gyakorlaton túl – azon van, hogy a diák számára valós terepet kínáljunk a tanulásra. A vállalat tökéletes helyszín az olyan készségek fejlesztésére, amelyek az egyetemeken korlátozottan elérhetők. A cégeknél van egy szervezet, működnek folyamatok, van szaktudás és tapasztalat, és a vállalatok szemléletét is megismerhetik" - mondja Dr. Ailer Piroska.

A központi felvételi eljárásban kell az egyetemre jelentkezni, s a ponthatár fölöttieknek a duális képzésben résztvevő partner cég által meghirdetett kiválasztási eljárásnak is meg kell felelni ahhoz, hogy valaki bekerüljön a képzésre.

A 3 és fél éves képzés alatt bő másfél éven át a hallgató valódi tapasztalatokhoz jut, és a vállalat havi támogatást nyújt neki (ennek törvényes minimuma kb. havonta 70ezer Ft).

Ez sokaknak ad lehetőséget a tanulásra, mert így a megélhetést és a lakhatást is van miből finanszírozni. Cserébe viszont a tanulmányokkal haladni kell,

a 7 féléves képzést a megadott idő alatt be kell fejezni.

A vállalat is jól jár, mert így eléri a tehetséges, elhivatott munkavállalót, és a diák is olyan munkát végez, ami érdekli, és ami a karrierje szempontjából a későbbiekben hasznos lehet. Noha így is kérdés, hogy a jövendőbeli gépészmérnök mit is tud csinálni a vállalatnál az első félévben.

Ailer Piroska, a Pallasz Athéné Egyetem rektora Fotó: Mudra László - Origo

A Phoenix Mecano Kecskemét gépipari és elektronikai termékeket gyárt, illetve fejleszt. A vállalat humánpolitikai asszisztense szerint a duális képzés fontos szerepet tölt be az utánpótlás biztosításában. Vizi-Nagyné Drozdik Szilvia azt mondja, vállalatuk lát potenciált ebben a képzési formában. „A cégünkhöz kerülő hallgatók (évente 3-4 fő) a gyakorlati képzésen megismerik gyártási folyamatainkat, értékrendünket. Így a képzés végén, a diploma megszerzése után, kellő ismeretanyag birtokában jelentkezhetnek vállalatunkhoz munkavállalónak. Nekünk is előnyös ilyen munkavállalót alkalmazni, mivel kevesebb a betanulási ideje, ezáltal megtérülhet a kezdetben befektetett munkánk.

A rendszer akkor válhat igazán rugalmassá, ha ráhatással lehetünk a hallgató órarendjének összeállítására.

A mi elvárásunk az, hogy a duális képzésben részt vevő hallgató szorgalmi időszakban hetente egy napot, a vizsgaidőszakban 8 hetet, nyáron pedig 12 hetet töltsön cégünknél folyamatosan. Szerencsére sok a képzés iránt elkötelezett, vállalatunkkal lojális fiatal, akik viszonylag gyorsan megtalálják, hogy melyik profil áll hozzájuk a legközelebb. A diákok a képzés során komoly szakmai irányítás mellett szereznek gyakorlatot, és rálátást kapnak az egész vállalat működésére azáltal, hogy félévente más-más részlegen töltik a képzési időt. Meg kell még említenem, hogy a képzés vállalatnál töltött részének nincs kreditértéke, és gyakorlati jegy sem jár hozzá. A duális képzés hatékonyságának növelése érdekében viszont szükséges lenne ezen változtatni."

Szikora Gergő jövőre végez a kecskeméti egyetem műszaki menedzser alapszakán, mérnök-logisztikus szakirányon. Az iskola honlapján talált rá a duális képzés lehetőségére, és nyílt napon ismerte meg a részleteket. Nehéznek tartotta a bejutást, a Phoenix Mecano Kecskemét Kft-hez, de annál lelkesebb a jövőt illetően.

Az első hónapban a céggel ismerkednek meg, később pedig az egyes részlegeken eltöltött idő segíti őket a gyakorlati tudás megszerzésében. „Én a logisztikai központban voltam hosszabb gyakorlaton, ahol a cél az volt, hogy a nyári szabadságolások alatt élesben tudjuk helyettesíteni a dolgozókat.

Nagyon tetszik, hogy komolyabb feladatokat is ránk mernek bízni, és mentort is adnak, akihez bármikor fordulhatunk.

Rendkívül motiváló, hogy kapok a cégtől ösztöndíjat, és lehetőséget arra, hogy gyakorlatot szerezzek, és hasznosan töltsem az időmet. Már a vállalat két részlegétől is kaptam ajánlatot, de csak a tanulmányaim befejezése után szeretnék elhelyezkedni, ami itt valószínűleg nem okoz majd gondot" - mondta.