A magyar sztárbandát is bevetik a fiatalok érdekében

Poór Csaba új nemzetdék Poór Csaba az Új Nemzedék központ kommunikációs vezetője
Poór Csaba az Új Nemzedék központ kommunikációs vezetője
Vágólapra másolva!
Áll mindenfajta vizsgálat elé az Új Nemzedék Központ, de egyelőre az Állami Számvevőszék nem jelentkezett náluk, miközben a rendőrség bűncselekmény hiányában megszüntette az intézménnyel szembeni eljárást – mondta az Origónak Poór Csaba. Az Új Nemzedék Központ kommunikációs vezetője arról is beszélt, hogy húsz közösségi teret is üzemeltetnek a megyei jogú városokban, ezekben több mint 10 ezer programot fogunk megvalósítani 2020-ig.
Vágólapra másolva!

Minek köszönhető, hogy ismét 310 millió forintot nyertek?

A Nemzeti Tehetség Program pályázatai egyrészt nyíltak, másrészt meghívásosak. Azaz meghívnak szervezeteket és feladatokat, forrásokat delegálnak hozzájuk. Az Új Nemzedék Központot 2014-ben hívták meg először, azóta is folyamatosan kapunk feladatokat, amelyeket nem megnyerni kell, hanem elvégezni.

Tehetséggondozással már korábban is foglalkoztunk, a korábbi tevékenységek megszűnésével azonban ez még inkább előtérbe került. Ezzel egy időben új feladatok, új célok jelentek meg, egyfajta profilváltáson ment át a cég.

Poór Csaba, az Új Nemzedék Központ kommunikációs vezetője elmondta, hogy profilváltáson ment át a cég Fotó: Polyák Attila - Origo

Mi szükség volt a profilváltásra?

Alapvetően külső folyamatok vezettek idáig. Egyrészt a fenntartásunk alatt lévő zánkai tábor az Erzsébet Vagyonkezelőhöz került, a zánkai Egri József Középiskola, Szakiskola és Kollégium pedig a Pápai Szakképzési Centrumhoz került. A másik ok egy társadalmi jelenségben keresendő. Ma már komoly problémákat okoz, és egyes iparágakban, illetve a magyar gazdaságban a további fejlődés akadálya, hogy nincs elég munkaerő. Ez nemcsak demográfiai, hanem gazdasági és versenyképességi probléma is. Ennek rengeteg oka van, de a munkaerőhiány egyik fontos forrása lehet a mai Y és Z generáció.

Őket különös hatások érik, teljesen más a szocializációs közegük. A világ Y és Z generációja soha nem volt ennyire egyforma: ugyanazon a zenén, filmen, viccen, mémen nőnek fel, ugyanazokkal a fiatalkori problémákkal küzdenek, állandóan online vannak, és számunkra furcsának tűnő dolgokért kezdtek el rajongni az online térben. Ennek a furcsa, túlmediatizált szocializációs közegnek az a következménye, hogy kutatásokból az látszik:

„Húsz megyei jogú városban működnek közösségi terei az Új Nemzedék Központnak” Fotó: Polyák Attila - Origo

Szinte minden munkaadó szembesül ezzel, aki fiatalokkal foglalkozik. Nem kell messzire menni, itt van a budapesti pék- vagy vendéglátós helyzet. Ezt felismerve az Új Nemzedék Központ szakemberei igen komoly, fiatalokat célzó, 2020-ig tartó, átfogó programot dolgozott ki. Az egyik az „Új Nemzedék Újratöltve" című kiemelt projekt, amelynek célja a fiatalok társadalmi aktivitásának növelése, nyitott, elfogadó és befogadó szemléletmódjának megerősítése.

Ehhez kapcsolódóan húsz közösségi teret is üzemeltetünk a megyei jogú városokban. Ezekben több mint 10 ezer programot fogunk megvalósítani 2020-ig. A másik nagy program a „Tehetségek Magyarországa” projekt, amelyet a Matehetsz szakembereivel együtt valósítunk meg 2020-ig. Itt az a cél, hogy a tehetségek felismerését, a tehetséggondozó műhelyek fejlesztését támogassuk. Azt szeretnénk, hogy egyetlen tehetség se kallódjon el, hiszen ez nem csupán egyéni, hanem közösségi érdek is.

Mi az Új Nemzedék Központ legfőbb célja?

Azt látjuk, hogy a mostani generáció egy kicsit elveszett, és nagyon nehezen lép be a munkaerőpiacra. Olyan szocializációs közeget próbálunk teremteni a fiataloknak, hogy ki tudják aknázni a bennük rejlő lehetőségeket. Meg akarjuk mutatni, hogy a sikeres emberek mögött nagyon kemény munka van. Például a Wellhello együttessel kötött megállapodás révén a fiatalok hitelesen láthatják,

és mennyien dolgoznak érte. Tőlük, a generációjuk tagjaitól sokkal könnyebben elfogadják ezt a mintát, mint ha egy óriásplakátra ezt csak úgy kiírnánk.

Poór: A mostani generáció egy kicsit elveszett Fotó: Polyák Attila - Origo

Csak EU-s forrásokból gazdálkodnak?

Túlnyomóan igen. Az állam közszolgáltatási szerződést köt velünk, feladatokat kapunk, amelyekhez forrásokat is rendelnek. Éves szinten ez a feladatok függvényében 300 millió forint.

Mi a helyzet a 2011–14-es időszakot érintő ÁSZ-ellenőrzéssel?

A helyzet úgy néz ki, hogy az Állami Számvevőszék a fenti időszakkal folytatott le vizsgálatot, amelynek során nagy mennyiségű adatot kért be rövid határidővel. Mi már akkor jeleztük, hogy a kért időre ezeket nem tudjuk teljeskörűen rendelkezésére bocsátani, ezért hosszabb időt kértünk. Erre az ÁSZ azt mondta, hogy a törvényi keretek miatt nincsen lehetősége arra, hogy több időt adjon. A kért határidőre az adatok 60 százalékát átadtuk.

Közel 3500 ezer oldalnyi dokumentumot és 1,5 gigányi adatot adtunk át. Az ÁSZ a vizsgálatot azzal zárta, hogy hiányosak voltak az adatok, dokumentumok, mivel határidőre nem tudtunk mindent átadni nekik. A törvény jelöli ki az utat ilyenkor az ÁSZ számára, feljelentést kellett tenniük. A rendőrség vizsgálatot folytatott le, adatokat kért tőlünk, és bűncselekmény hiányában elutasította az alaptalan feljelentést. Az a politikai purparlé, ami emellé kerekedett mostanra, úgy tűnik, teljesen kifújt. Maga a rendőrség állítja határozottan, hogy nem követett el bűncselekményt senki. Aki mást állít, az nem velünk, hanem a rendőrséggel vitatkozik, és rágalmazást követ el.

„Az Állami Számvevőszék egyébként megköszönte az együttműködésünket” Fotó: Polyák Attila - Origo

Lesz-e újabb ÁSZ-vizsgálat?

Azóta összeállítottuk a teljes ellenőrzési anyagot az ÁSZ szakemberei számára. Mi lennénk a legboldogabbak, ha az ÁSZ munkatársai megjelennének nálunk. Készen állunk minden vizsgálatra. Biztos vagyok benne, hogy a következő hónapokban is az ellenzék célkeresztjében leszünk. Bár a rendőrségi határozat kifogta a szelet a minket támadók vitorlájából, biztos vagyok abban, hogy ettől függetlenül mantrázni fogják a saját mondókájukat.

És mi van a viharban megsemmisült iratokkal?

Valóban egy 2015. augusztusi viharban a kartondobozokban lévő irataink egy része elázott,

Minderről tájékoztattuk a számvevőszéket is.

Milyen programokra fordítják a 2020-ig rendelkezésre álló 11 milliárdnyi összeget?

Valójában az csak 7,5 milliárd forint, nem 11. Két nagy projekt fut. Az egyik a már korábban is említett „Új Nemzedék Újratöltve" című kiemelt projekt, 4,4 milliárd forintos leszerződött támogatással. Ebben 2020-ig több mint 10 ezer programot valósítunk meg. A korábban megnyitott kontaktpontokat is továbbfejlesztettük, így a legmodernebb eszközökkel szereltük fel őket. Mind az Európa-bajnokság, mind a riói olimpia alatt több ezer fiatal számára nyújtottunk programokat a meccsnézésen és a különféle versenyeken felül. A következő lépésünk, hogy a paralimpia alatt bemutassuk a fiataloknak a parasportokat, így téve érzékenyebbé őket, hogy megismerjék ezeknek az embereknek a mindennapjait.

Poór: A parasportolók mindennapjait is bemutatjuk majd a fiataloknak Fotó: Polyák Attila - Origo

Ebben a projektben 20 közösségi teret hoztunk létre, de programokkal az egyetemeken, hátrányos helyzetű településeken is meg fogunk jelenni. Egyébként a különféle fesztiválokon is kint vagyunk, és ez a jövőben is így lesz.

A másik nagy projektünkön a Matehetsz szakembereivel dolgozunk együtt, az a Tehetségek Magyarországa című projekt. Erre az Új Nemzedék Központ 3,1 milliárd forintot kapott, a tehetségek felismerését, a tehetséggondozó műhelyek fejlesztését támogatjuk 2020-ig.

Mennyiben segíthetnek ezek a programok a külföldre távozott fiataloknak a hazatérésben?

Nem célunk hazahozni őket. Van egy londoni irodánk, ahol megpróbáljuk a kinti tehetségeket beazonosítani, és ha lehet hazai tehetségprogramokba beintegrálni őket. Aki pedig szeretne hazajönni, annak megpróbálunk olyan lehetőségeket felvázolni, ami vonzó lehet az adott fiatal számára. Mi egy ajtó vagyunk, amin, ha akarnak, be tudnak jönni. De nem vagyunk érdekeltek annak a drámának a fenntartásában, ami az elvándorlásról szól. Szerintünk a mai, olcsó repülőjegyes, fapados világban egyáltalán nem drámai dolog a mobilizáció és a tapasztalatszerzés.

Tudomásul kell vennünk, mind a világ, mind az adott generáció, mind a tömegközlekedéssé fejlődő repülés megváltozott: ha ma eldöntöm, hogy inkább elmegyek, akkor egy 20 ezer forintos jegy elrepít Londonba.

Ma kis túlzással olyan Londonba eljutni, mint BKV-val a Petőfi hídtól a Margit hídig. És abban sincsen semmi különleges, hogy az elvándorlás kelet–nyugat irányú. Szóval a mi célunk inkább az, hogy a fiatalok felismerjék, idehaza is érvényesülhetnek.

„Nem célunk hazahozni a fiatalokat” Fotó: Polyák Attila - Origo

Hadházy Ákos szerint az Új Nemzedék Központnál lévő pénzek jelentős része zavaros tanácsadói anyagokra, valamint 100 millió forint a projektmenedzsment fizetésére ment el.

Hadházy úrnak van egy politikai teljesítménykényszere, mivel éppen egyik pártból vándorol a másikba. Ez a teljesítménykényszer érthető, ilyenkor valami nagyot kell mondani, hogy elfogadják. De most nagyon nagy bakot lőtt, mivel egy televíziós műsorban 15 perc alatt 20 hamis állítást tett. Ezek közül az egyik volt a fent említett is. A Hadházy által látott összegek egyébként bruttó számok, így a fele azonnal adóbevételként megy az államhoz. Ráadásul a maradékot több évre kell elosztani, így egy-egy projektmenedzser fizetése ugyanannyi, mint bárhol máshol. Sok ilyen téves állítást tett még.

Tesznek-e feljelentést az állítások miatt?

Ha a továbbiakban is folytatják a hamis állítások terjesztését, akkor biztosan.

Élesen kritizálta Hadházy, hogy 340 millió forint ment a marketinges és kommunikációs büdzsére.

Hadházy keveri a múltat a jelennel. Abban érdekelt, hogy senki ne lássa a valós képet. Ez egy korábbi, már lezárt, többéves program volt. Ezt az összeget 2013–15 között használta fel az Új Nemzedék Központ. Óriási a közszereplők és újságírók felelőssége, minden szónak súlya van.

Rossz példát mutat ez a magatartás a fiataloknak. Ezt az üzeni: miért figyeljek oda, hiszen nem mondanak igazat. És akkor csodálkozunk, hogy közömbösek a fiatalok a közélet iránt?

Poór Csaba: Hadházy keveri a múltat a jelennel Fotó: Polyák Attila - Origo

36 millió forintot fizetnek a Humán Telex Kft.-nek rendezvényszervezésre és PR-marketing tevékenységre. Miért a Fradi vezérigazgatójának, Orosz Pálnak a cégét választották ki?

Nagyon sok céget hívtunk meg a tendereinkre, és most is a legolcsóbb ajánlat nyert a négy-öt ajánlatból. Ezenkívül meg persze rengeteg olyan tenderünk is volt, ahová nem lettek meghívva, vagy nem nyertek.

Nem tartanak attól, hogy a folytatódó kormányzati háttérintézményi megszüntetés miatt önök is célkeresztbe kerülnek?

Nem tartok ettől, mivel a tevékenységünknek vannak látható jelei, ami miatt nem indokolt, hogy felkerüljünk erre a listára. A jövőben is olyan partnerségekre törekszünk, ami tovább bővítheti az Új Nemzedék Központ közösségi tereinek szolgáltatásait. Hasznos és látványos ügyért dolgoznak a kollégáim.

Uniós eljárásokra nem készülnek?

Egyelőre nem érkezett megkeresés az uniós intézmények részéről, de állunk minden vizsgálat elébe.