Hűsítő 32 fok a Combinón

Hőség BKK BKV Hőség Meleg a BKV-n. Hőmérővel néztük meg a forróság mértékét és a páratartalmat.
Meleg a BKV-n. Hőmérővel néztük meg a forróság mértékét és a páratartalmat.
Vágólapra másolva!
A BKV autóbuszainak mindössze 38 százaléka légkondicionált, a villamosok közül pedig csak a Combinókon van ilyen berendezés. Egy digitális hőmérővel felszerelkezve vetettük bele magunkat a hétfő délutáni budapesti csúcsforgalomba, hogy kiderítsük, hány fok van a járműveken. Hűsítő 32 fok a körúti villamoson, pokol a Szentendrei HÉV-en.
Vágólapra másolva!

A túrát a Blaha Lujza téren kezdtük délután 4-kor, ahol a buszmegállóban több mint negyven fokot mértünk. Ehhez képest elsőre frissítően hatott felszállni a légkondicionált 7-es buszra, a viszonylagos komfortérzet azonban gyorsan elpárolgott a tömött járművön.

35 fokot és 60 százalékos páratartalmat mértünk hétfő délután a 7-es buszon (egy Volvón) Fotó: Polyak Attila - Origo

A hőmérővel a busz közepére helyezkedtünk, hogy a gyakori ajtónyitás ne zavarja meg precíz méréseinket, és egészen Zugló vasútállomásig utaztunk a pontos eredmény miatt.

Leszállás előtt a hőmérő 35,2 celsius fokot és 56 százalékos páratartalmat mutatott.

Amennyire jólesett az izzó betonplaccról felszállni erre a buszra, legalább ennyire jólesett leszállni róla.

Életmentő huzat

A következő célpont az 1-es villamos vonala volt, ahol felújított Tátra villamosok közlekednek. Klímaberendezés ezeken nincs, nyitható ablak viszont van. A hőgutától ez utóbbi mentett meg minket. Itt is a szerelvény közepére helyezkedtünk, és

az Árpád híd metróállomásig utaztunk, addigra a hőmérőnk 36,1 fokot és 36 százalékos páratartalmat mért.

Ennek ellenére ezen mégis jobban esett utazni, mint a légkondis Volvo buszon.

Körülbelül 15 perc múlva már újra a Zugló vasútállomásnál voltunk, és a hőmérőnkkel a 233-as buszra szálltunk fel. Ezen a régebbi Ikaruszon klímaberendezés nem volt, viszont tömeg sem. A Keleti pályaudvarig utaztunk, a hőmérő a buszon a délután legmagasabb értékét, 36,2 fokot mutatott. Ennek ellenére

ez az út mégsem tűnt annyira vészesnek,

bár itt már eleve az egyik nyitott ablak mellé álltunk be, hogy levegőhöz jussunk.

Az új járműveken az ablakok hatvan százalékának nyithatónak kell lenniük Fotó: Polyak Attila - Origo

Mielőtt a Keletinél átszálltunk volna a 78-as trolira, már mindössze 35 fokot mértünk az utcán, miközben átvánszorogtunk a Garay utcai trolimegállóba. Ahogy felszálltunk, nem is érzékeltünk különösebb változást – ezt később a mérésünk is bebizonyította, hiszen a hőmérőnk 35,4 fokot mutatott, mielőtt leszálltunk a Király utca és az Erzsébet körút sarkán.

Hűs Combino, pokoli HÉV

A következő célpontunk a 4-es, 6-os villamos volt, ahol klímás Combino villamosok járnak. Mivel ez a járat szinte percenként megáll, így itt is a két ajtó közé helyezkedtünk, utat vágva magunknak a tömegen. Ezen a járaton volt érezhető leginkább a klíma hatása, és itt mértük a délután folyamán a legalacsonyabb hőmérsékletet is:

a 32,8 fok és az 51 százalékos páratartalom kimondottan hűsítően hatott, alig akartunk leszállni a Margit híd budai hídfőnél.

Nem is akartunk leszállni a Combinóról, hiszen itt csak 32 fok volt Fotó: Polyak Attila - Origo

Itt már csak egy feladatot akartunk teljesíteni: pár megállót utazni a HÉV-vel is. Sejtettük, hogy ez az utazás lesz a legnehezebb az eddigiek közül, de mégsem tudtunk felkészülni arra a pokolra, ami itt fogadott minket. Ezen a járaton így csak egyetlen megállót bírtunk, a Szépvölgyi úthoz érve 34,5 fokot és 59 százalékos páratartalmat mértünk, ezek az értékek viszont vélhetően magasabbak lettek volna, ha még kibírunk néhány megállót.

A buszok fele sem légkondis

Klímaberendezés a HÉV-szerelvényeken nincs, ahogy a trolibuszokon és a Combino kivételével a villamosokon sem. A metróvonalak közül csak a 2-es és a 4-es vonalon közlekedő Alstom szerelvényeken van klíma, és

a BKV saját buszainak is mindössze 38 százaléka légkondicionált.

A három alvállalkozó - a VT-Arriva Kft., a Volánbusz Zrt. és a T&J Busz Projekt Kft. - járműparkja azonban teljes egészében légkondicionált.

Az Index információi szerint azonban a VT-Arriva garázsában jelenleg is több tucat ilyen busz áll, mert költségtakarékossági okokból régebbi BKV-buszokat állítottak forgalomba a klímás járművek helyett. A magáncéggel ugyanis rugalmas szerződést kötöttek: bizonyos számú buszt fixen bérelnek, a többit csak opciósan, magyarán: ha akarja, a BKK az utóbbi mennyiséget nem kéri.

A BKK azóta közölte, hogy szerda reggeltől újabb 29 klimatizált busz közlekedik, és folyamatosan egyeztetnek a szolgáltatókkal, hogy minél több ilyen jármű állhasson forgalomba.

A diszpécser kapcsoltatja be

A BKK válasza szerint a klímaberendezés használata átlagosan 8-10 százalékkal növeli a buszok üzemanyag-fogyasztását, de a dugóban lassan döcögő városi járműveken ez akár magasabb is lehet.

Hőségriadó esetén pedig a klímák folyamatosan működnek a járműveken.

A légkondicionáló berendezések bekapcsolásáról azonban más időszakban sem a sofőrök döntenek, ezt a fődiszpécser rendeli el a Futár rendszeren keresztül, ha a külső hőmérséklet eléri a 24 fokot.

Már elvárás a klíma

Bár egyelőre sok járművön nincs légkondicionáló, a BKK-tól azt a választ kaptuk, hogy

az új járművek beszerzésénél már elvárás, hogy legyen rajtuk klíma.

Az idén érkező Solaris trolibuszokon és a spanyolországi CAF villamosokon például már lesz ilyen.

Az Origo mérése

Járat Jármű Légkondi Hőmérséklet (Celsius-fok) Pára (%)
7 Volvo van 35,2 56
1 Tátra nincs 36,1 36
233 Ikarus nincs 36,2 33
78 Ikarus nincs 35,4 39
4 Combino van 32,8 51
H5 MXA nincs 34,5 59

A klíma mellett azonban az is szempont, hogy az oldalablakok legalább hatvan százaléka nyitható legyen. A klíma használata közben persze nem érdemes kinyitni az ablakokat, de ha nem megy a légkondi, életmentő a nyitott ablak.

Sőt mi azt tapasztaltuk, hogy a hőségben, a tömött járművön a nyitott ablak sokszor többet ér, mint a klíma.