Bodor Ádám, Tóth Árpád és Jékely az érettségin

Tóth Árpád Debrecen, 2015. május 4.
Diákok a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgán a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban 2015. május 4-én. A köznevelési államtitkárság tájékoztatása szerint magyar nyelv és irodalom tárgyból középsz
Debrecen, 2015. május 4. Diákok a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgán a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban 2015. május 4-én. A köznevelési államtitkárság tájékoztatása szerint magyar nyelv és irodalom tárgyból középszinten 1 174 helyszínen 77 975 vizsgázó, emelt szinten 50 helyszínen 1 904 vizsgázó tesz érettségit. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Vágólapra másolva!
Grendel Lajos szlovákiai magyar író irodalomtörténeti munkájának bevezetőjét kapták szövegértési feladatként az irodalomból érettségiző diákok. Az írásbeli érettségi elemzős részében egy Seneca-idézet és egy Bodor Ádám-novella közül választhattak a diákok, esetleg összevethették Tóth Árpád és Jékely Zoltán egy-egy művét.
Vágólapra másolva!

Egy irodalomtörténeti mű bevezetőjét kapták a diákok az idei középszintű magyarérettségin - tudta meg az Eduline. A szövegértési feladat Grendel Lajos A modern magyar irodalom története című irodalomtörténeti munkájának bevezetőjének értelmezése volt.

Aki az utolsó pillanatig tanult

Volt, aki még az utolsó pillanatban, vasárnap is készült, de volt olyan diák, aki inkább már pihent az érettségi előtti napon – derült ki a diákok válaszaiból, amikor az Origo stábja hétfő reggel az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban faggatta őket.

Összesen 12 kérdésre kellett válaszolniuk a diákoknak, többek között azt is ki kellett fejteniük, mi a szerző álláspontja az irodalom és a történelem viszonyával kapcsolatban. Az Origo értesülései szerint a szövegértési feladat a korábbi évekhez képest nehezebbnek tűnik, információink szerint néhány kérdés még a tanárokat is zavarba hozta.

Érettségi vizsga a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

A szövegértési feladatra 60 perc állt rendelkezésre, úgyhogy 9 órára ezen már túl voltak a diákok. A következő három órában a diákok a szövegalkotási feladatlapon dolgoznak.

Bodor Ádám, Tóth Árpád, Jékely Zoltán

A szövegalkotási feladat is megvan: a diákoknak egy Seneca-idézet alapján kell érvelniük az időhöz való viszonyról, vagy Bodor Ádám Állatkert című novelláját kell elemezniük, illetve választhatták az összehasonlító elemzést is, amelyben Tóth Árpád Elégia egy rekettyebokorhoz és Jékely Zoltán Az ég játékai című versét kellett összevetniük.

Bodor Ádám érettségi feladat lett Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Az Eduline arról ír, hogy a kétszintű érettségi 2005-ös bevezetése óta még nem szerepeltek a középszintű érettségin azok a szerzők, akiket most kaptak a diákok a szövegalkotási eladatok között.

Az idő a miénk

A Seneca-idézet alapján Az idő a miénk címmel kellett a diákoknak fogalmazást írniuk. Az érettségizőknek 3-4 példát kellett írniuk olyan irodalmi alkotásra, amely az időről szól. Az Origo szerkesztőségének gyorstesztjében felmerült példaként a Két nap az élet Robert Merle-től, Paulo Coelhótól a Tizenegy perc, vagy Prousttól Az eltűnt idő nyomában.

Néhány további példa:

  • Ady Endre: Az idő rostájában
  • Berzsenyi Dániel: Levéltöredék barátnémhoz
  • Radnóti Miklós: Á la recherche
  • József Attila: A Dunánál
  • Biblia
  • Homérosz: Odüsszeia
  • Horatius: Leuconoéhoz
  • Balzac: Goirot apó

80 ezren érettségiznek

A magyar nyelv és irodalom tárgyból középszinten 1174 helyszínen 77 975 vizsgázó, emelt szinten 50 helyszínen 1904 vizsgázó tesz érettségit.

Az elemzős részben három feladat közül választhatnak a diákok Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

A 8 órakor kezdődő érettségi vizsgán a diákok először a szövegértési feladatlapot oldották meg 60 perc alatt, és csak ennek az összegyűjtése után kezdhették meg a szövegalkotási feladatlap kitöltését. A szövegalkotási feladatlap esetében a vizsgázó három eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet.

Szavazzon!

Önnek mi jut eszébe Grendel Lajosról a Google nélkül?

Az MMA tagja

A 67 éves Grendel Lajos Léván született, majd Pozsonyban matematika-fizika szakon, illetve magyar-angol szakon tanult. 1970 óta publikál a pozsonyi Irodalmi Szemlében. 1973-1992 között a Madách Könyvkiadó szerkesztője. 1990-től a Független Magyar Kezdeményezés vezetőségi tagja.

1992-1996 között a Kalligram Kiadó és folyóirat főszerkesztője volt. 1994 óta szabadfoglalkozású. 1997-2000 között a Szlovákiai PEN-Centrum elnöke volt. Ugyanebben az évben a Komensky Egyetem adjunktusa lett. 1998-tól a Magyar Írók Szövetségének elnökségi tagja. 1998-ban a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tiszteletbeli tagja lett. 2012 óta a Magyar Művészeti Akadémia tagja.

Cikkünk folyamatosan frissül.