Az önkormányzat sara zúdult a Déli alagút bejáratára

Alpintechnikával vizsgálják a földcsuszamlás helyszínét a budapesti Déli pályaudvari vasúti alagútnál, ahol kőomlás történt, majd a támfal is megcsúszott. Előző nap, január 25-én este kődarabok hullottak az alagútnál a sínekre, majd a támfal is megcsúszot
Alpintechnikával vizsgálják a földcsuszamlás helyszínét a budapesti Déli pályaudvari vasúti alagútnál, ahol kőomlás történt, majd a támfal is megcsúszott. Előző nap, január 25-én este kődarabok hullottak az alagútnál a sínekre, majd a támfal is megcsúszott az alagút kelenföldi oldalán. A Déli és a Kelenföldi pályaudvar között a biztonságos vonatközlekedés megteremtéséig - amely előreláthatóan néhány napot is igénybe vehet - több vonat várhatóan csak Kelenföldig közlekedik és onnan is indul
Vágólapra másolva!
Kő és sárlavina zúdult le vasárnap délután a Déli pályaudvar melletti alagút támfaláról, egy földút indult meg az eső miatt. Ez az önkormányzat sara - az elcsúszó földút hozzájuk tartozik, a helyreállítást is ők biztosítják. A földomlástól nem messze egy óvoda áll, de dolgozói nem tartanak újabb lavinától.
Vágólapra másolva!

Alpinistát is be kellett vetni a kárfelmérés során, a Csukló utcai földindulás miatt ugyanis elmozdult a vasúti alagút támfala. A talajmozgás vasárnap délután történt, a csapadék elmosta az alagút feletti földutat is, a sárlavina pedig nyolc, 80-100 kilós támkövet lökött az egyik vágányra.

Biztonsági játék

Bár a köveket gyorsan elhordták, biztonsági okokból most csak egy sínpáron, 10 kilométer/órás sebességgel haladnak a vonatok. A korlátozás miatt a székesfehérvári és pusztaszabolcsi személyvonatok nem mennek be a Déli pályaudvarra, a százhalombattai vonatokat pedig ideiglenesen leállították.

Alpinista segítségével vizsgálják a január 25-i földcsuszamlás okozta károkat Forrás: MTI/Lakatos Péter

Elmosta az eső

A Csukló utca vízelvezetése tönkrement, ez okozta, hogy a felgyűlő csapadékvíz elmosta az alagút mellvédjén található földutat - mondta az Origónak az újbudai önkormányzat sajtófőnöke.

Az eső alámosta a Csukló utca alatti földutat, a sárlavina mázsás köveket döntött ki Forrás: Origo

Milassin Levente szerint éppen ezért a helyreállítás is az ő felelősségük, amit a MÁV szakértőivel egyeztetve oldanak meg. A helyreállítás összegéről egyelőre becslés sincs, a vízelvezetés kialakítása, a támfal megerősítése pedig hetekig vagy akár hónapokig is eltarthat - mondta a sajtófőnök, hozzátéve, hogy a vasúti közlekedést fenntartják.

Az alagúttal nincs baj

Az MÁV hangsúlyozta, az alagút szerkezete stabil, az 1861-ben épített átjárót tízévente behatóan vizsgálják - legutóbb 2012-ben ellenőrizték, és nem találtak hibát. Masszív a Csukló utcával párhuzamosan tovább futó túloldali támfal is, aminek sziklás talaját sűrűn beültették facsemetékkel.

Az alagút szerkezete biztonságos - állítja a MÁV Forrás: Origo

Remeg az épület

Az alagút tetején áll az Alsóhegy Utcai Óvoda is, alig 50 méterre a megcsúszott talajtól. Az intézmény vezetője, Csikné Vaskuti Judit eddig nem tapasztalt hasonló problémákat, a gyerekek szerinte biztonságban vannak a nemrég felújított épületben. Az óvoda ugyan beleremeg a vonatforgalomba, de ezt már egészen megszokták.

Laza volt a talaj?

Hogy az esőzés éppen az alagút feletti szakaszt bontotta meg, az a talaj minőségével is magyarázható: mint az Origo egy helyi lakótól megtudta, feltöltött, laza szerkezetű földterületről van szó, ahova korábban lépcső is vezetett, de az útvonalat lezárták, éppen a csúszások, talajmozgások miatt.