Még az államosítás előtt bedőlhet a BKV

4-es metró átadása, móricz zsigmond körtér,
Vágólapra másolva!
Felélte tartalékait a BKV, most a beruházásokra félretett pénzből és a beszállítói számlák kifizetésének halasztásából tud talpon maradni, de adósságának következő törlesztőrészletét már nem tudja kifizetni. A főváros kasszája üres, a bankok pedig állami garancia nélkül nem hajlandók pénzelni a céget, amely akár még a küszöbön álló államosítás előtt bedőlhet.
Vágólapra másolva!

Hitelből fizetné vissza hiteleit az idén a BKV Zrt., de szeptemberben már sem a cég, sem a tulajdonos főváros nem lesz erre képes, hacsak az állam nem segít.

Bizalmatlanok a bankok

A BKV mintegy 67 milliárd forintos adósságállományának nagy része banki hitel – 61,7 milliárd –, ami után a cégnek idén 3,5 milliárdos kamatfizetési kötelezettsége van, továbbá lejárttá válik a hitelek egy része, 9,4 milliárd forint is. Utóbbi tőketartozást hitelből fizetné a BKV, vagyis refinanszírozná.

A BKV vagyonkezelője a Budapesti Közlekedési Központ, de a Vitézy Dávid vezette szervezet sem fizetheti vissza a hiteleket a BKV helyett Forrás: Origo

Ezért közbeszerzésen próbált a cég még az év elején olyan bankokat keresni, amelyek hajlandóak újabb kölcsönöket adni a régi hitelek kiváltására. A teljes összeget azonban a pénzintézetek nem voltak hajlandóak biztosítani, mert nem bíztak a BKV fizetőképességében és a főváros kezességvállalásában.

Hasonló okokból az újabb körös közbeszerzésen jelentkező bankok is csak azzal a feltétellel lennének hajlandók refinanszírozni a hiteleket, ha az önkormányzat fizetésképtelensége esetén az állam vállalna garanciát a visszafizetésre, ám ezt az ígéretet írásban még nem kapta meg a kormánytól a főváros.

Kihúzzák a választásig?

Év eleje óta a BKV saját erőből két törlesztőrészletet visszafizetett mintegy 4,7 milliárd forint értékben, de ehhez már teljesen felélte tartalékait. A beruházásokra félretett 8 milliárdos kerethez is hozzányúltak, így a néhány hónap múlva esedékes szállítói tartozásait a cég nem vagy csak jelentős késéssel tudja kifizetni.

A felújításokra, beruházásokra is alig jut pénz Fotó: Hajdú D. András - Origo

"A fedezetlen kötelezettségvállalások korszakát éljük, a cég később esedékes kiadásait fordítja egyelőre hiteltörlesztésre, de ezeket a pénzeket egyszer meg kell adni, remélhetőleg mihamarabb lesz állami garancia, és akkor a bankok pénzéből sikerül" – mondta egy, a BKV gazdálkodását jól ismerő forrásunk.

A BKV Zrt. hiteleinek tőketörlesztése (millió forint)
2014. március 31. 2442,5
2014. június 30. 2262,5
2014. szeptember 30. 2442,5
2014. december 31. 2262,5
2015. március 31. 6745
2015. június 30. 28225
2015. szeptember 30. 695
2015. december 31. 16625
Összesen 61700

Nem biztos, hogy ezzel a taktikával akár az önkormányzati választásokig is kihúzza a BKV. Szeptemberben újabb 2,4 milliárdos részletet kell visszafizetnie, erre pedig már nincs fedezet. Kérdés, hogy a főváros, amelynek idei költségvetése e nélkül is csak hitelfelvétellel tartható, ki tudja-e segíteni a saját társaságát.

A közeljövő kilátásai még rosszabbak: idén decemberben újabb 2,2 milliárdot kellene törleszteni, jövőre viszont a 3,4 milliárdos kamatfizetés mellett a fennmaradó teljes hitelállomány, 52,9 milliárd forint tőketörlesztése is esedékessé válik. A BKV ezt is újabb hitelekkel váltaná ki – állami garancia mellett.

Szűk a kormány mozgástere

A múlt héten Orbán Viktor miniszterelnök által bejelentett, vész- és óvintézkedésként indokolt 110 milliárd forintos kormányzati zárolás is azt jelzi, hogy a BKV jelentős, mintegy 62 milliárdos adósságállományának végleges visszafizetésére még állami segítséggel is kevés az esély.

Metrópótló autóbuszra várakozók tömege egy megállóban Forrás: Origo

Pedig a 2010-es kormányváltás után úgy tűnt, ez is megoldódik. Az Orbán-kormány 2011-ben a BKV akkor még 78 milliárdos adósságállományának állami átvállalását hirdette meg, ám a fedezetnek szánt magánnyugdíj-pénztári vagyont végül másra fordították.

2012 nyarán a kormány végül készfizető kezességet vállalt a már csak 61,7 milliárdos adósságállomány refinanszírozásához. A részleteket ennek alapján először a BKV-nak, majd a fővárosnak, és utolsóként az államnak kell visszafizetnie. A megújított tartozásból jár le idén a 9,4 milliárd forint, és jövőre a maradék.

Az államosítás sem megoldás

A kormány értesüléseink szerint továbbra is eltökélt a BKV-nak az önkormányzati választás utánra tervezett államosítása mellett, noha a kabinetet nyomasztja a a cég adósságállománya és a cég működési problémáinak politikai hatása. "Addig jó a kormánynak, amíg nem őket szidják ezekért, hanem Tarlóst és Vitézyt" – mondta egy városházi forrásunk.

A cégér marad, legfeljebb a tulajdonos változik Fotó: Hajdú D. András - Origo

Az államnak a fogyasztói árkiegészítésen túl egyébként időről időre eddig is milliárdokat kellett a cégbe öntenie, hogy elkerüljék a csődöt, ezt a pénzt ezután sem spórolhatja meg. Megússza viszont a fővárossal folytatott nehézkes tárgyalásokat, és újabb közszolgáltató cég tulajdonjogát és irányítását szerezheti meg.

Az utasok nem sokat vennének észre abból egyik napról a másikra, ha államosítanák a BKV-t. Nem a tulajdonjog, hanem leginkább a pénz befolyásolja ugyanis a menetrendet, a tarifát és a szolgáltatás színvonalát. Az előbbi kettőre pedig eddig is volt informális befolyása a kormánynak, noha a döntés joga a közgyűlésé.