Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc
Vágólapra másolva!
Leesett az első hó Gyöngyös térségében, Eger környékén pedig havas eső hullott reggel. A Magyar Közút 30 munkagépet küldött az ország nyugati térségébe. Utánanéztünk, hogy állnak a téli felkészüléssel, milyen állapotban van a géppark és miként tudja ellátni feladatát a Magyar Közút.
Vágólapra másolva!

Országosan több, mint 31 ezer kilométernyi közúthálózat üzemeltetését látjuk el - mondta az Origónak Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.

Ez azt jelenti, hogy a gyorsforgalmi úthálózat – az M5-ös és M6-os koncesszió autópálya szakaszait leszámítva -, a településeket összekötő fő-, mellék- és bekötőutak, valamint ezen utak településeken átvezető szakaszai tartoznak a szervezet hatáskörébe.

Az budapesti Útinform központja, ide futnak be a mérnökségekről az információk, amelyeket a munkatársak feldolgoznak, majd publikálnak. Fotó: Bielik István - Origo

A következő hónapokra, időszakosan több mint 530 emberrel növelte munkavállalóinak számát a közútkezelő, így – velük együtt – megközelítőleg 4500-an dolgoznak váltott, 12 órás műszakokban közvetlenül a téli útüzemeltetési feladatok ellátásán. A budapesti diszpécserközpontokban is folyamatos az ügyelet, általában 2-3 ember figyeli az útviszonyokat és ad tájékoztatást azokról.

A kamerák másfél perces késésessel követik az utak forgalmát Fotó: Bielik István - Origo

A Magyar Közút 93 mérnökségének munkatársai éjjel-nappal figyelik az időjárás-előrejelzéseket, ebben 349 saját útmeteorológia mérőállomás is segíti a munkájukat.

Minden jármű helyzete és állapota nyomon követhető a GPS vevőkkel Fotó: Bielik István - Origo

Az utakon lévő járművek mozgását valós időben tudják követni a diszpécserközpontok, amelyek a hó helyzetnek megfelelően tudják a kritikus helyekre irányítani a hókotrókat. A rendszer használatával azt is látni, mennyi só és üzemanyag áll még rendelkezésre egy-egy munkagépen.

Érdemes még indulás előtt tájékozódni az útviszonyokról az Utinformnál Fotó: Bielik István - Origo

Ha havazik, vagy ónos eső várható, érdemes még indulás előtt tájékozódni. A közlekedők az útviszonyokról, az aktuális forgalmi helyzetekről, balesetek miatti korlátozásokról a cég diszpécserszolgálatai mellett a társaság Útinform szolgálatánál is érdeklődhetnek.

2012-ben a géppark fejlesztésébe kezdett a Magyar Közút, a szervezet számos új munkagépet szerzett be . A hókotrók legnagyobb ellensége a korrózió, ezért rendszeresen újrafestik őket Fotó: Bielik István - Origo

A téli időszakban összesen 825 saját és 39 bérelt munkagép vonul az utakra. Szükség esetén úgynevezett lehívható gépek is be tudnak segíteni a síkosságmentesítési és hóeltakarítási munkákban, ez több száz további járművet jelenthet havaria helyzetben.

Nem látszik rajta, pedig ez Renault hókotró 1995-ös évjárat Fotó: Bielik István - Origo

A téli feladatokat ellátó gépek beüzemelésén túl azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége, hófogó rácsokat és hálókat helyeznek ki a cég szakemberei, összesen 396 kilométer hosszon, valamint 323 kilométernyi hóvédő erdősáv fenntartása is a társaság feladatához tartozik.

A dunakeszi mérnökségen folyamatosan töltik a sótározókat. Ez a telephely látja el az MO-ás keleti szakaszát és az M2-es autóút részeit Fotó: Bielik István - Origo

A téli felkészülés folyamán kilencvenötezer tonna sót, 504 tonna kálcium-klorid granulátumot, 652 ezer liter kálcium-klorid oldatot, és 11 ezer tonna érdesítő anyagot halmoztak fel a raktárakban. Ennek a mennyiségnek még egy kemény télre is elegendőnek kell lennie.

A dunakeszi raktárban 6000 tonna parajdi só áll felhalmozva Fotó: Bielik István - Origo

A sózás azonban csak körülbelül -7 Celsius fokig hatékony, alacsonyabb hőmérsékleten már nem képes meggátolni az útburkolat csúszását.

Ebben a oldatkeverő szerkezetben hasznosítják a kálcium-kloridot, amely akár -20 -30 celsius fokig hatékony Fotó: Bielik István - Origo

Ha hidegebbre fordul az idő, akkor kálcium-kloridot használnak majd, mert az akár -20 -30 Celsius fokig képes megbírkózni a faggyal, úgynevezett tapadóhidat képezve az útburkolaton. A különböző töménységű oldatokat az időjárás függvényében mindig frissen készítik a mérnökségeken..

Mind a 93 mérnökséget felkészítették a téli üzemmódra Fotó: Bielik István - Origo

A munkagépek ideális esetben 70 kilométeres útszakaszt képesek megtisztítani egy műszak alatt. Minden sofőrnek megvan a kijelölt munkatereülete, éppen ezért amikor felemelt hóekével haladnak egy havas útszakaszon, akkor a célterületre igyekeznek minél hamarabb eljutni és nem a munkát kerülik.

A hóekék ideális esetben 70 kilóméteres útszakaszt képesek megtisztítani egy műszakban Fotó: Bielik István - Origo

Mivel a hóekék oda-vissza mennek a kijelölt útszakaszokon, ezért sűrű havazáskor elképzelhető, hogy a letakarított útszakaszt újból belepi a hó, mire az autósok használatba vennék. Amíg havazik, addig a hókotrók munkája csak "tüneti kezelés", de amint abbamarad a hóesés, képesek megtisztítani az utakat.

Kékestetőn és a Mátrában már dolgoznak a munkagépek Forrás: MTI/Komka Péter

Kékestetőn és Mátraszentimrén 7 centiméteres a hóréteg az Országos Meteorológiai szolgálat szerint. A 300 méter feletti településeken a Heves megyei Bélapátfalván foltokban van hó, míg Bükkszentkereszten egybefüggő a hólepel.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről