Ugrálásra kényszerít az érzékelős lámpa

Vágólapra másolva!
Sok vezető nem tud arról, hogy egyes közlekedési lámpák csak akkor váltanak zöldre, ha áll előttük jármű. Így a mögötte állók bosszankodhatnak, ha a sor elején álló rossz helyen várakozik, és nem érzékeli a lámpa detektora. Veszélyes helyzetek adódhatnak abból is, hogy a motorosokat és bicikliseket nem mindig érzékeli a lámpa.
Vágólapra másolva!

Forrás: ORIGOSok jogosítvánnyal rendelkező nem tud arról, hogy bizonyos közlekedési jelzőlámpák csak akkor váltanak zöldre, ha elég közel áll hozzájuk egy jármű. Így - ha az autós rossz helyen várakozik - akár hosszú percek is eltelnek, mire átjut egy kereszteződésen. Még az ORFK közlekedési osztályán is van olyan munkatárs, aki bevallotta: nem hallott ilyen lámpákról. Pedig Budapest jelzőlámpás csomópontjainak körülbelül 6 százalékában van forgalomtól függő detektoros lámpa, főleg a külső kerületekben.

A biciklisek és motorosok még rosszabb helyzetben vannak, ugyanis ők hiába tudnak az ilyen lámpák létezéséről, sokszor nem érzékeli őket a szerkezet detektora. Egy olvasónk beszámolt arról, hogy miután percekig várt robogójával a lámpa előtt, megpróbált integetni, majd a robogóról leszállva észrevétetni magát az érzékelővel, de így sem járt sikerrel.

A detektor az útburkolatban van beépítve, így elképzelhető, hogy a motorosok kikerülik - tudtuk meg Kristók Jánostól, a lámpákat üzemben tartó Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. forgalomtechnikai osztályának munkatársától. A szerkezet a lámpa előtt, az útburkolaton lévő fehér vonaltól 3-4 méterre van elhelyezve, hossza körülbelül egy méter, de szélessége nem éri el a sávszélességet. A detektor érzékeli, ha fémfelület halad el felette, és a lámpa hamarosan zöldre vált. Az útburkolatban lévő folt az autóból is látható, és megkülönböztethető - állítja a szakember, aki szerint nem lehet összekeverni az utakon található egyéb foltokkal. Sokan viszont még azt sem tudják, hogy keresniük kell ezeket.

Az Autóklub jogásza, Kovács Kázmér szerint az autósoknak nem kell tudniuk arról, hogy vannak ilyen jelzőlámpák. A KRESZ-könyvekben sem számolnak be arról, hogy léteznek ilyen lámpák, miután a szakember szerint ez forgalomtervezési kérdés, és nem a közlekedőre tartozik. Viszont ha a sor elején álló nem ismeri a lámpa működését, bosszúságra adhat okot a mögötte állóknak, akit tudják: hiába várakoznak a zöld jelzésre. A jogász szerint a probléma érdekes, de az autósok valószínűleg kevéssé ismerik.