A túlélésért küzdenek egyes plázák

Vágólapra másolva!
Néhány fővárosi és vidéki pláza átszabása és átpozicionálása szükségesnek látszik. A rossz koncepcióval összeválogatott bérlők vagy az eleve nem szerencsés hely miatt egyes központok súlyos válságba kerültek, illetve kerülhetnek - olvasható a Világgazdaságban.
Vágólapra másolva!

Az idén tíz éve nyílt meg az első két nyugat-európai rendszerű bevásárló- és szórakoztató-központ: a Duna Plaza és a Pólus Center. A fővárosban és vidéken azóta összesen 820 ezer négyzetméter bevásárlóközpont épült. A szakma szerint a West End, Mammut, Árkád hármas a legsikeresebb Budapesten.

A Mammut és a West End példája rámutat egy magyar sajátosságra is: a bevásárlás mellett igen nagy hangsúlyt kapott a szórakoztatóközpont-jelleg - vélte Koroknai Szabolcs, a Colliers International vezető értékesítési és lízingtanácsadója. Az Árkád üzletközpontokat üzemeltető ECE - amely Európában már mintegy 80 üzletközpontot épített - ezzel szemben szigorúan azt a szemléletet képviseli, hogy a minőségi szolgáltatók, márkák kiválasztásával jól tervezett, tisztán bevásárlásra, szolgáltatásra szakosodott centrumokat hozzon létre.

A fővárosban legalább három olyan központ van, amelyik beleesett-beleesik az átalakítandók kategóriájába. Időrendben talán az első, a XI. kerületben található, kisméretű (bruttó 10 ezer négyzetméter) Eleven Center volt; ott fitnesz-wellness funkciót terveztek, de ezt végül is nem lépték meg, és elmélyült a válság.

A központot most irányító URMI Kft. az elmúlt egy évben csaknem teljesen megtöltötte bérlőkkel a mintegy 3000 négyzetméteres irodaterületet, több új szolgáltató céget nyert meg, és a növekvő lokális piacra számítva gazdálkodik - mondta Fried Arie ügyvezető igazgató. Jövőre még egy szint (mintegy 2500 négyzetméter) irodát építenek, és vélhetően növelhetik a havi bérleti díjat, amely most irodák esetében 10-14, üzleteknél 10-20 euró négyzetméterenként.

Évek óta a túlélésért küzd a bruttó 42 ezer négyzetméteres Lurdy ház. A központ irodaterületével szinte semmi gond, a kiskereskedelmi terület azonban folyamatosan alulteljesít. A nyitás óta kétszer változott a földszinti mágnesbérlő (élelmiszer-szupermarket), próbálkoztak tévéstúdióval, bútorokkal is. A szintén mágnesbérlőnek számító mozi viszont sikeresen működik.

A szakértők megosztottak abban, hogy milyen funkciót kellene erősíteni, de azt egyöntetűen vallják, hogy vegetáció van. Nagy kérdés, hogy mit kezdenek a nyílt parkoló melletti hatalmas területtel, esetleg megszüntetnek több apró bérleményt, és nagy alapterületű egységeket hoznak létre, illetve akarnak-e és képesek-e igazán nagy ruházati márkákat megnyerni.

A bérlői mix átalakítását tűzte ki célul a Campona vezetése is - mondta Balla Erna ügyvezető igazgató. Az új koncepció szerint a nemzetközi kereskedelmi láncok a bevásárlóközpont két végén helyezkednek el. "Ezzel nagyobb lett a vásárlók áramlása, vonzóbb lett a központ" - mondta Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield szakértője.

A hét éve nyílt, bruttó 53 ezer négyzetméteres objektumban az elmúlt 8-12 hónapban már lezajlott az átpozicionálás, és új, sok ezer négyzetméteren megtelepedett nagy bérlők vették át a kezdeményezést. Ezek közül az Electro Worldé a legnagyobb terület, 3500 négyzetméter, de jelzésértékű, hogy bement a házba a Hennes & Mauritz és a C&A is, mindkettő 1000 négyzetméternél nagyobb területtel.