Óriási katasztrófa történt: kisiklott a világ egyik legnagyobb vonata

Vágólapra másolva!
Óriási vasúti szerencsétlenség történt Ausztráliában, a vasércről híres Pilbara régióban: kisiklott a Rio Tinto bányaipari óriáscég önvezető tehervonata. A kár jelentős. Az utóbbi évekből több kellemetlen ügy köthető a bányavállalat nevéhez.
Vágólapra másolva!

A súlyos baleset helyi idő szerint hétfőn kora hajnalban történt, nagyjából 80 kilométerre Karratha városától, Nyugat-Ausztráliában – számolnak be arról helyi híradások. A szerencsétlenséget a Rio Tinto bányaipari vállalat szóvivője is megerősítette, aki kiemelte: személyi sérülés nem történt, a baleset idején sem munkavállalójuk, sem más személy nem tartózkodott a helyszínen.

rio tinto
Egy videóból kiemelt képen a kisiklott szerelvény egy része
Fotó: Charlie McLean / ABC News

A személyzet nélküli önvezető tehervonat a Rio Tinto tulajdonában van. A szerelvénnyel szállítják el a vasércet a bányaterületekről. A balesetet szenvedett hatalmas vonat 22 kocsiból állt, három mozdony húzta egy kikötő irányába, ahol a vasércet hajóra rakodták volna. A szállított érc mennyiségét nem közölte a vállalat, csak azt árulták el, hogy a tehervagonokat "teljesen feltöltötték". 

A vállalat vizsgálatot indított a történtek miatt, és mindenben együttműködnek a hatóságokkal. Azt is jelezték, hogy hamarosan megoldják a kisiklott szerelvény sínre emelését, és az ipari célú vonalat újra alkalmassá teszik a közlekedésre. Azt nem árulták el, pontosan hány vagont érintett a baleset, de a felvételek alapján több kocsi csúszott egymásba és fordult le a sínről.

A baleset körülményeiről némileg pontosabb képet lehet alkotni a vasútbiztonsággal foglalkozó hatóság közlése alapján. Eszerint jelentést kaptak arról, hogy a vasércszállító vonat meghibásodott a pályán, így vesztegelni kényszerül. Ezért egy műszaki szerelvényt küldtek a helyszínre. 

Ám a műszaki mentésre küldött vonat összeütközött a pályán álló szerelvénnyel, amihez vélhetően a pálya jelzőrendszerének hibás működése vezetett.

További részleteket a vizsgálat lezárásáig nem közöl a hatóság, és arra sem tértek ki, tartózkodott-e munkavállalójuk a műszaki mentésre indított szerelvényen.

image

A Rio Tinto vállalatnak ez idén már a második vonatbalesete volt, legutóbb februárban történt a mostanihoz hasonló incidens. Tavaly júniusban siklott ki az egyik szerelvényük.

Bár az önvezető ipari vonatok működtetését sokan kockázatosnak vélik, a bányaipari vállalatok állásfoglalása szerint 

összességében sokkal nagyobb biztonságot jelentenek, mint a hagyományos, ember irányította szerelvények.

Egy, a mostanihoz hasonló balesetben ugyanis szinte biztosan történt volna haláleset, amennyiben munkavállaló tartózkodik a vontatómozdonyokon.

A Rio Tintonak közel 50 önvezető szerelvénye van.

A vállalat kiterjedt bányaipari tevékenységet folytat a Pilbara-régióban, ugyanakkor az elmúlt években több, nagy port kavart ügynél felbukkant a nevük. Emlékezetes, hogy bányarobbantásaikkal a régió több fontos régészeti lelőhelyén okoztak károkat, és ahogy az Origo megírta, egyszer elveszítettek egy radioaktív mérőműszert egy sivatagon áthaladó úton.

Cikkünk kiemelt képén a vállalat egyik hagyományos ércszállító szerelvénye / forrás: AFP/Ho