Nagy baj van a csokikkal, gondban a gyártók

Close,Up,Young,Happy,Woman,In,Casual,Sweater,Hold,Sweet, chocolate, csoki, csokoládé
Csökkentik a csokoládé mennyiségét a gyártók a termékeikben (illusztráció)
Fotó: ViDI Studio
Vágólapra másolva!
Brutális a kakaó piaci árának emelkedése. Ezért a nagy édességgyártók közül többen is változtattak ismert csokoládés termékeiken: kevesebb csokoládét tesznek bele, miközben árukat változatlanul hagyják.
Vágólapra másolva!

A világ elsődleges kakaóellátóinak számító nyugat-afrikai országokban a termelők szárazsággal és a kakaóültetvényeket pusztító betegségekkel küzdenek. A helyzet megoldása éveket vesz igénybe. 

Ezért a kakaó ára az elmúlt hónapokban komoly növekedésnek indult. 

A drágulásnak, ahogy az Origo megírta, voltak előjelei, és áremelkedés egyelőre megállíthatatlannak tűnik. 

Ez az adat jól érzékelteti a felfordulást: a New York-i árutőzsdén az 1980-as évektől egészen 2023-ig 3500 dollár alatt maradt a kakaó tonnánkénti ára. Idén február 22-én a kakaó ára átlépte a 6000 dollárt, és sokan aggódnak, hogy messze még a vége.

Cocoa,Beans,And,Cocoa,Fruits,On,Wooden,,Cocoa,Concept,With Kakaóbab (illusztráció): egyelőre nem látni az áremelkedés végét, ami kihat a csokoládé gyártására
Kakaóbab (illusztráció): egyelőre nem látni az áremelkedés végét, ami kihat a csokoládé gyártására
Fotó: Shutterstock 

A nagy édességgyártók közül többen ezután 

kevesebb csokoládét tesznek termékeikbe.

Például a Mars ismert Galaxy márkájú termékének súlyából nyesett le 10 grammot, változatlan ár mellett. 

A KitKatet az amerikai piacra gyártó Hershey az egyik állandó termékét (Chocolate Frosted Donut) már csak részlegesen vonja be csokoládéval. Ennek az a következménye, hogy az összetevőkre tekintve a termék kevesebb csokoládét és kakaóvajat tartalmaz, mint a KitKat.

A kevesebb csokoládé felhasználása mellett a gyártók mással is próbálkoznak. A kakaóbab őrlésekor keletkező kakaóvaj a csokoládé alapvető fontosságú összetevője. Egy átlagos tejcsokoládé-táblában kb. 20 százalék a kakaóvaj mértéke. Azonban úgy tűnik, ennek egy részét ezután pálmaolajjal helyettesítik majd, ami viszont szintén sokat drágult.

A NIQ piackutató intézet szerint az árak emelkedésével a vásárlók az alkohol és egyes pipereholmik után az édességekről, ezen belül is a csokoládéról mondanak le a legkönnyebben. Az amerikai CoBank élelmiszeriparral foglalkozó közgazdásza pedig úgy látja,

nem véletlen, hogy a cégek már nem a csokoládés, hanem például a mogyorós vagy gyümölcsös nassolnivalóikat hirdetik.

Ez történt az idei Super Bowl szünetének méregdrágán megvett reklámspotjaiban is.

A gyártók egy része viszont optimista. A Bloomberg riportjában idézi a Nestlé élelmiszeripari óriás vezérigazgatóját, aki egy február végi sajtóbeszélgetésen azt mondta, nem az ízekkel és a helyettesítőkkel kell foglalkozni azért, mert nő a kakaó ára. Ez csak egy tétel a sok közül, amit jó marketinggel lehet ellensúlyozni. Korábban más összetevőnek, a cukornak volt rekordmagas az ára – vélekedett a helyzetről.