Feltalálta a lila tehenet egy 1956-os magyar emigráns

Vágólapra másolva!
Mint annyi más márkánál, a Milkánál is elsőrendű szempont volt egy olyan csomagolási dizájn kialakítása, amely mindennél jobban szolgálja a termék eladhatóságát. A csokoládé külső megjelenésének kialakításában nagy szerepet játszott egy 1956-ban Magyarországról külföldre emigrált magyar grafikus is, aki megalkotta az ikonikus lila tehén figuráját.
Vágólapra másolva!

Megszületik a táblás csokoládé

A Milka csokoládé létrehozása alapvetően Phillip Suchard nevű svájci cukrásztanonchoz köthető, aki a családi örökséget szerette volna továbbvinni. Először Amerikában szeretett volna karriert csinálni, de sikertelenül. Ám hazatérve Európába, a 19. század egyik legnagyobb találmányával járult hozzá a gasztronómia történetéhez. Hozzá köthető ugyanis a táblás csokoládé feltalálása, amely akkoriban még csak egy keserű és édes kakaós finomság volt, mert akkor még nem adtak hozzá tehéntejet.

Az 1825-ben alapított Suchard céget később a család vitte tovább az alapító halálát követően, napjainkban pedig - pedig többszöri tulajdonosváltást követően -, ahogy az Origo megírta, a világ egyik legnagyobb édességgyártója, a Mondelez birtokolja a Milka márkát.

A márkanevet Carl Russ Suchard védette le 1901-ben, és innentől árusítják a jól ismert csomagolásban - lila színű borításban, amin ekkor még nem a tehén figurája volt a központi motívum.

A Milka jól ismert, lila színű tehene:

Ekkortól használatos a lila szín, a színválasztásnak pedig egészen kézzelfogható magyarázata van: egy semelyik másik márkához sem hasonlító, mégis egyszerű és figyelemfelkeltő színárnyalatot szerettek volna találni. A Suchard illetékesei alapos megfontolás után végül a lilát választották. (A lila szín alkalmazásával kapcsolatban egyébként a közelmúltban védjegybitorlási pert helyezett kilátásba a Milkát birtokló Mondelez, amelyről az Origón itt olvashat bővebben.)

Ekkoriban került az említett a tehén is a csomagolásra. Azonban az első évtizedekben az állatfigura természetes, fekete-fehér színében jelent meg a dizájnban.

Így változott a Milka csomagolásának megjelenése az idők során:

Aztán 1972-ben a Suchard egy reklámpályázatot hirdetett, hogy valamelyest új köntösbe öltöztesse a terméket. A feladatot a Young & Rubicamre bízták, amely cég korábban a Merci csokoládé reklámját is készítette. Ennél a reklámügynökségnél dolgozott akkoriban Szabó Sándor grafikus is, aki még 1956-ban, a forradalom idején hagyta el Magyarországot.

A lila színű tehén ötlete

A lila szín már adott volt: a csokoládé csomagolásán lila alapon, a háttérben alpesi panorámát ábrázoltak az addigi dizájnért felelős grafikusok, rajta arany betűkkel pedig a márka neve díszelgett. Szabó Sándor ezt gondolta tovább, és szerette volna megjeleníteni azt, hogy minek köszönhető a lágy íz. A grafikus a tejelőjószágot is lilában álmodta meg, ez az ötlete pedig elsöprő sikert aratott a Suchardnál.

„ ...úgy véltem, inkább a lila színt kellene meglovagolnunk. Ekkor tévedt a tekintetem egy legelésző tehéncsordára. Lila tehén! - hasított belém az ötlet. A düsseldorfi műteremben pedig az akkor forgalomban lévő Milka csokikat is lencsevégre kaptuk. Plakátnagyságú fotót hívattam elő a megörökített tehénről, vastag kartonra ragasztottam, lilára festettem az állat foltjait. Ezután meggyőztem a főnökömet, hogy svájci csokiról lévén szó, illene svájci tehén-modellt találnunk. Néhány nappal később már Zürichbe utazott a stáb: fényképész kollégám, asszisztense és magam. Egy szállodai alkalmazott súgta meg aztán a tippet: nyugatra kellene utaznunk, a berni hegyvidéken gyönyörű tarka tehenekre bukkanunk. Simmenthalba érkezve egy helyi gazdát kerestünk fel, aki díjnyertes teheneket tenyésztett. Azonnal megakadt a szemem egy formás példányon: Adelheidon, amely kollégáimat sem hagyta közömbösen"

- nyilatkozta Szabó Sándor egykoron.

Szabó Sándor grafikus, a Milka lila színű tehenének megalkotója Forrás: Facebook/Orosháza Anno

Orosházáról indult a karrier

A lila színű tehénfigura 1972 óta az alpesi csokoládé csomagolásán állandó elem, és

megjelenése után még népszerűbbé tette a csokoládét.

1973-ban az Art Director's Club versenyen a Milka reklám aranyérmet nyert, amelyet Szabó Sándor vehetett át Düsseldorfban. A reklámcég igazgatója így méltatta a márka szolgáltatába állított lila tehén grafikáját:

Szabó Sándor Orosházán, 1934-ben született. Tanulmányai elvégzése után a Szegedi Nemzeti Színházban dolgozott, majd ezt követően 1956-ban Angliába emigrált, ahol reklámgrafikai oklevelet szerzett. 1961-ben Düsseldorfba költözött, és mindössze pár év kellett ahhoz, hogy a neves amerikai tulajdonú, frankfurti reklámiroda, a Young & Rubicam művészeti vezetőjévé lépjen elő. Itt kezdődött a lila tehén imént összefoglalt története, amely nélkül ma már elképzelhetetlen lenne a Milka márka dizájnja - és így lett a világhírű édesség egy kicsit magyar is.

(Cikkünk kiemelt képe illusztráció!)