A Hindenburg óta nem építettek ekkora léghajót - videó

pathfinder 1
Vágólapra másolva!
Megkapta az amerikai Szövetségi Légiügyi Hatóság különleges jóváhagyását a felszállásra a Pathfinder 1. A tragikus katasztrófában megsemmisült Hindenburg óta nem építettek ekkora léghajót a világon. A projekt mögött Sergey Brin, a Google egyik társalapítója áll, aki azt ígéri, LTA Research nevű cégének léghajón nagyon jó eszközök lesznek ahhoz, hogy humanitárius segítséget vigyenek velük katasztrófa sújtotta területekre.
Vágólapra másolva!

A napokban emelkedik a levegőbe Kaliforniában a Pathfinder 1 léghajó, miután szeptember elején az illetékes légiügyi hatóságtól engedélyt kapott a felszállásra. A 124 méteres jármű különleges légialkalmassági bizonyítványa alapján a szakemberek megkezdhetik annak repülési tesztjeit. Ez persze először csak korlátozott repülési távolságot jelent, igaz, bizonyára így is lenyűgöző lesz, ahogy a léghajó a tervek szerint összesen 25 alkalommal, 50 órányi repülési idővel áthalad a Szilícium-völgy felett - számol be arról az IEEE Spectrum.

Az új léghajó szerkezeti kialakítása a 20. század első felének hatalmas léghajóira emlékeztet, bár kivitele teljesen eltér azokétól. Több száz szénszálas erősítésű polimér cső biztosítja, hogy a titánból készült alapvázzal együtt elég könnyű maradjon a nem gyúlékony hidrogénből előálló töltéshez. A korábbi nagy léghajókban robbanásveszélyes hidrogént használtak emelőgázként, a hélium miatt viszont - állítják a fejlesztők - kijelenthető, hogy

a Pathfinder 1 nem tud felrobbanni.

A belső szerkezete:

A léghajó fel- és leszállását 12 villanymotor és 4 kormányzóeszköz biztosítja, a menet közbeni gázszintet pedig folyamatosan ellenőrzik erre létrehozott biztonsági rendszerek. A hibrid hajtásrendszerben két 150 kilowattos dízelgenerátor és 24 akkumulátor biztosítja az elektromos motorok ellátását.

A jármű tervezett sebessége impozánsnak mondható, akár a 120 kilométert is elérheti óránként.

A tervek között szerepel, hogy a későbbi változatokban a dízelmotorokat hidrogéncellákkal váltsák ki.

A vállalat azt is közölte, hogy bár egy évük van az első repülési tesztek és menet közbeni vizsgálatok lefolytatására, terveik szerint 180 nap alatt meglesznek azokkal. A léghajót és a később elkészülő további léghajókat elsősorban humanitárius segítségnyújtás keretében megvalósuló teherszállításra szánják.