A német boltok forgalma augusztusban váratlanul 2,3 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Az elemzők csak 0,7 százalékos csökkenést vártak, ehhez képest hatalmas a különbség.
Havi szinten, vagyis az előző hónapról a másikra a forgalom 1,2 százalékkal csökkent, pedig ebben a rátában az elemzők már 0,5 százalékos növekedést reméltek.
Ez volt a legmeredekebb zuhanás a kiskereskedelemben 2022 decembere óta, a magas infláció miatt pedig az élelmiszerek és a nem élelmiszerek eladásai egyaránt csökkentek, 1,2, illetve 0,7 százalékkal.
A legnagyobb visszaesést a csomagküldő és internetes kereskedelemben mérték, ahol a forgalom 8,7 százalékkal zuhant le az előző havihoz képest. Ez persze nem meglepő, az online rendelések globálisan sérülékenyebbek, mint a hagyományos kiskereskedelmi boltok.
Németország munkanélküliségi rátája szeptemberben változatlanul 5,7 százalék maradt, ami megegyezett a június óta tartott kétéves csúcsértékkel és a piaci előrejelzésekkel is. A munkanélküliek száma 10 ezerrel, összesen mintegy 2,6 millió főre nőtt.
A meredeken zuhanó forgalom és a magas munkanélküliség nemcsak Németországnak, de a magyar cégeknek is árt, mivel legnagyobb kereskedelmi partnerünk.
Ebben az esetben nem csak az autóiparra, hanem a középvállalati szintű feldolgozóiparra is érdemes gondolni. Vagyis a német fogyasztás csökkenése a teljes hazai gazdaságra hatással van.
A csökkenő fogyasztás azonban az ukrajnai háború óta a legalacsonyabb szintre, 4,5 százalékra lökte az inflációt, ami akár egy pozitív trendhez is vezethet.