A sörök brit kedvelőit nem figyelmeztetik a kevesebb alkoholtartalomra, akik így a hatás érdekében többet fogyasztanak a nedűből, ezzel pedig szép csendben
több millió fontnyi adómegtakarításhoz juttatják a vendéglátóhelyek vezetőit.
Dr. Sadie Boniface, az Alkoholkutatási Intézet vezetője elmondta: "Az alkoholos italokat gyártó vállalatok szigorúan profitorientált vállalatok, amelyek elsődleges célja, hogy minél több pénzt termelhessenek részvényeseiknek."
Colin Angus, a Sheffieldi Egyetem alkoholpolitikai szakértője azt állította, hogy ha minden sörfőzde csak 0,3 százalékkal csökkentené az alkoholtartalmat, akkor
együttesen akár mintegy 250 millió fontot is megtakaríthatnának a kormánynak fizetendő adókötelezettségeikből.
Az italfláció ugyanolyan módszerrel működik, mint az élelmiszerboltokban a zsugorfláció, ami azt jelenti, hogy szándékosan csökkentik a termékek méretét, míg azok árait változatlanul hagyják. Kritikusok viszont azzal érvelnek, hogy a sörökre kivetett infláció kevésbé észrevehető.
A Foster's, az Old Speckled Hen, a Bishops Finger és a Spitfire azok a sörmárkák, amelyekben már csökkent az alkoholtartalom, de ezt a lépést fontolgatja a Heineken, az Amstel, a Birra Morretti és a Newcastle Brown Ale is.
Augusztusban törvénymódosítás is várható ezen a területen, aminek értelmében a legtöbb italra kivetett adó kizárólag az alkoholtartalomhoz lesz kötve.
"Ha a fogyasztói árakat változatlanul tartanák, a nagy sörgyárak a megtakarítás jelentős részét további nyereségként zsebelhetnék be. A sörfőzdék a leggyakrabban arra hivatkoznak, hogy egészségügyi okokból csökkentik a söreik alkoholtartalmát. Tekintve azonban a közegészségügyi politikával szembeni történelmi ellenállásukat, az indíték sokkal valószínűbb, hogy pénzügyi jellegű." - nyilatkozta Angus.
Forrás: Daily Star