Mintegy 200 élelmiszeripari terméket gyárt egy hazai cég a Hortobágynál

cukor
Sovány gyümölcsjoghurt
Vágólapra másolva!
Első alkalommal tartott háttérbeszélgetést a sajtónak a magyar élelmiszeripari feldolgozóvállalat, a Nádudvari Élelmiszer Kft.. A NAGISZ cégcsoport részeként működő hazai cég képviseletében Nagy Ádám ügyvezető igazgató értékelte a vállalati tavalyi eredményeit és beszélt a jelen nehézségeiről.
Vágólapra másolva!

A 77 milliárd forintnyi konszolidált árbevétellel rendelkező agrárvállalati NAGISZ Csoport részeként működő Nádudvari Élelmiszer Kft. a hazai élelmiszer-feldolgozás szereplőjeként mintegy 200 termékes márkázott terméket gyárt. A Hortobágyi Nemzeti Park közelében működő cég szortimentjét egyes áruházláncak részére gyártott sajátmárkás termékek egészítik ki. Míg a NAGISZ az ország egyik legjelentősebb állattenyésztő vállalatcsoportja, 53 állattartó teleppel, évi 250-300 ezer jószágos sertéskibocsátással, 140-150 ezer tonna takarmányelőállítással, addig a Nádudvari - termékei révén - az élelmiszeripari ágazat országszerte ismert vállalata.

Rendkívüli piaci helyzetben nőtt az árbevétel

A cég közel 35 százalékkal 16,7 milliárd forintra növelte az árbevételét tavaly - ismertette Nagy Ádám ügyvezető a sajtó képviselőinek szervezett háttérbeszélgetésen. A cég az idén több mint 18 milliárd forintos forgalomra számít, pár éven belül pedig 20 milliárd forintot is meghaladó árbevételt tervez. A tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott élelmiszereket gyártó vállalat szerint az élelmiszerárak csökkenhetnek a következő időszakban.

A Nádudvari célja, hogy hosszabb távon európai szinten is versenyképes élelmiszeripari vállalattá váljon, ennek érdekében folyamatos beruházásokkal növeli a hatékonyságot.

A boltláncokban hamarosan megjelenhetnek a magyar tejből készült minőségi, klasszikus gyümölcsjoghurtok, a fagyasztott, panírozott termékekkel pedig a külpiacokon is fokozatosan egyre jelentősebb szereplő kíván lenni a Nádudvari

- ismertette Nagy Ádám.

Az ügyvezetői szerint az árbevétel tavalyi emelkedése rendkívüli piaci környezetben valósult meg a múlt évben. A tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott termékeket előállító vállalat adózás előtti eredménye pedig 435 millió forintot tett ki. Nagy Ádám jelezte: az árbevétel növekedése ellsősorban az inflációs hatásoknak tudható be, melyet az értékesítési volumen szerény mérséklődése kísért, miközben a vállalatnak elsősorban az emelkedő energiaárakkal, másodsorban az aszály miatt elszálló takarmányárakkal kellett megküzdenie. Az ügyvezető jelezte azt is: a 2022-es év pénzügyi eredményeit a korábbi évekével csak akkor van értelme összehasonlítani, ha abban figyelmebe vesszük az energiaárak növekedését is.

Komoly kihívást jelentett, hogy jelentősen nőttek az alapanyag- és az energiaárak: a tej felvásárlási árának emelkedése 1,2 milliárd forint, az áramdíj 850 millió forint, a gáz ára pedig 450 millió forint többletköltséget jelentett. Ugyanakkor a költségemelkedésnek csak egy része épült be az árainkba, jelentős részét a cég magára vállalta. Emiatt mérséklődött a nyereség" - mondta Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója.

Már nem kell félni az élelmiszeráraktól

A szakember azt is elmondta, hogy az élelmiszer-drágulásra a vásárlók is reagáltak, a nem alapvető élelmiszerek egy része átmenetileg kikerült sok fogyasztó kosarából. Nagy Ádám hozzátette, az idei év azonban a tavalyinál már kedvezőbben alakulhat a költségek szempontjából.

A tej esetében például csökkent az alapanyagok ára, ez a hatás pedig rövidesen megjelenhet a bolti árakban is, azaz lassan visszafordulhatnak az élelmiszerárak.

A bolti árak alakulására persze a Nádudvarinak nincs közvetlen hatása. Ugyanakkor az ügyvezető beszélt arról is, hogy szerinte épp a tejárak ingadozása mutat rá arra, mennyire fontosak a hosszú távra kötött beszállítói szerződések. "Lehet ugyan olcsóbb tejet találni a spot-piacon, de nincs garancia arra, hogy az a tej két hét vagy egy hónap múlva is ugyanannyi lesz" - hívta fel a figyelemet a cégnél jellemző 1-3 éves időtartamú megállapodások fontosságára Nagy Ádám, aki ugyanakkor kitért arra is, hogy a mindőségből viszont soha semmilyen körülmények között nem engedhet a cég.

Magyar joghurttal az importfölénnyel szemben

A cég tavaly év végén jelent meg a gyümölcsjoghurtok piacán a réteges krémjoghurtokkal, amelyek rövid idő alatt népszerűvé váltak a fogyasztók körében. Erre a sikerre alapozva idén bővítik a termékpalettát, a boltok polcain hamarosan megjelenhetnek a minőségi, magyar tejből, magyar gyártásban készülő klasszikus gyümölcsjoghurtok is. Nagy Ádám hozzátette, hogy a gyümölcsjoghurtokban nagy lehetőség rejlik, hiszen jelenleg a több száz vagy akár ezer kilométeres távolságból érkező importtermékek vannak fölényben, a piaci arányuk meghaladja a 80 százalékot. A Nádudvari ezeknek szeretne most versenytársat állítani. Az ügyvezető elmondta:

a gyümölcsjoghurtok piacán fejlesztések révén lenne lehetőség arra, hogy a fogyasztókhoz egyre nagyobb arányban kerüljenek a hazai gyártású joghurttermékek.

Népszerű a vállalat grill kolbásza Forrás: Nádudvari Kft.

A cég az exportnál is magasabb fokozatra kapcsolna: elsősorban a fagyasztott, panírozott termékek kivitelét növelné fokozatosan. A Nádudvari egyébként 2021-ben jelent meg a külpiacokon, tavaly az exportbevétel pedig meghaladta az 1 millió eurót. A vállalat célja, hogy 2023-ban 2 millió euróra nőjjön az export volumene, melynek elérséhez magyar kormányzati ügynökségen keresztül is komoly segítséget kapnak. Nagy Ádám kitért rá, hogy felméréseik és helyszíni tapasztalataik alapján a nyugati, hatalmas fogyasztói piacokon jelentős trendje van a vegán élelmiszereknek, így a Nádudvarinak az a célje, hogy ezekkel szólítsa meg az ottani vásárlókat.

Hatékonyságnövelő beruházások kellenek

A magyar élelmiszeriparban komoly hatékonyságnövelést kell végrehajtani, hogy versenyképes legyen az európai feldolgozóiparral. A Nádudvari megítélése szerint Magyarország képes lenne ellátni magát élelmiszerrel és exportra is maradna elég, ám az ágazat csak újabb beruházásokkal fejlődhet, válhat versenyképesebbé, ellenkező esetben az import termékek további térnyerése várható a magyar boltokban.

Nagy Ádám hozzátette, hosszabb távon arra törekednek, hogy

magyar tulajdonban lévő élelmiszeripari vállalatként továbbra is minőségi termékeket gyártsanak, olyan hatékonysággal, ami nyugat-európai szinten is megállja a helyét.

Elmondta: 2021-2022-ben 1,2 milliárd forintos, ezen belül 431,5 millió forintos támogatással valósítottak meg fejlesztéseket. A cég azonban továbbra is komoly bizonytalansági tényezőként értékeli az energiaárakat, ezért törekszenek rá, hogy energia-költségeiket kordában tartsák, illetve minimalizálják. Így például folytatják napelem-telepítési programujat saját gyártási energiaszükségleteik támogatására, és az idén induló, 650 millió forintos ráfordítással megvalósuló energetikai beruházási programjuk részeként új hűtőgépeket is beszereznek a régiek helyett.

A Nádudvari Élelmiszer Kft. 2007. szeptember 1-jén alakult meg, és három üzletágban gyártanak termékeket: tejtermékek (30 millió liter tej/év), húskészítmények (3500 tonna/év) és mirelit termékek (3500 tonna/év).

A cégvezető szólt arról is, hogy a vásárlók igen jól fogadták húsipari termékeik közül a grillkolbászt. Nagy Ádám az Origo kérdésére elmondta: a NAGISZ által értékesített húsból jelentős mennyiséget vásárolnak vissza, de támaszkodnak a környező vágóhidakról származó nyers árura is a feldolgozáshoz. Kérdésre válaszolva elmondta azt is: dolgozóik bérét több módon fejlesztették, így például munkatársaik eseti támogatást kaptak a megélhetési költségek mindenkit érintő növekedésének kompenzálására.

Cikkünk kiemelt képe illusztráció.