Meghökkentő, hogy melyek voltak 2000-ben, valamint 2022-ben a világ legértékesebb márkái

Google Posts Large Profits web website 51188220 @nogins
(FILES) Dated 19 August 2004 file photo shows a pedestrian passes a sign marking Google being traded on the NASDAQ Marketsite in New York City. Google reported quarterly profits up over 90 percent, outperforming Wall Street expectations 20 October 20, 2005. Chris Hondros/Getty Images/AFP =FOR NEWSPAPER AND TV USE ONLY=
Vágólapra másolva!
A vállalatok mögötti márkaérték pontos meghatározása nem könnyű feladat, de vannak kutatások, melyek eredményeként elemzők rendszeresen összeállítják a globális rangsort. Egy friss elemzésben pedig azt is megnézték, hogyan alakult át a legértékesebb márkák rangsora 2000 és 2022 között.
Vágólapra másolva!

Az egyes vállalatok márkaértéke rendkívül fontos a fogyasztói elkötelezettség és az értékesítések szempontjából. A márkaérték pontos megállapítása azonban nehéz feladat, hiszen

egy immateriális értékről van szó, amely nem határozható meg olyan könnyen, mint például egy földbirtok vagy egy ingatlan értéke.

Az Interbrand ugyanakkor évente megvizsgálja és rangsorolja a cégek márkaértékét. A Visual Capitalist összesítéséből pedig most az is kiderül, hogy hatalmasat változott a márkák globális élmezőnye 2000 és 2022 között.

2000-ben még a Coca-Cola volt a legértékesebb márka Forrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki

A 2000-es évek elején még minden az internet felemelkedéséről szólt. Ez volt az „internetbuborék" időszaka is az amerikai tőzsdén, amely hatalmas lendületet adott a vállalatoknak. Nem meglepő tehát, hogy a márkaérték akkor a technológia népszerűségét tükrözte.

Abban az évben a 10 legértékesebb márka fele a technológiai vagy a távközlési szektorban működött. Közölük is kiemelkedett a Microsoft, az IBM és a Nokia.

Az élboly további szereplői között klasszikus, az iparáguk csúcsán álló vállalatok kaptak helyet, mint a Coca-Cola, a General Electric, a Ford vagy a McDonald's.

2000-ben a Coca-Cola vezette az összesített rangsort, 72,5 milliárd dolláros márkaértékkel.

A második helyen a Microsoft (70,2 milliárd dollár), míg a harmadik helyen az IBM (53,2 milliárd dollár) állt.

A következő 20 évben aztán a régi gárda jelentős részét új, feltörekvő márkák váltották fel a rangsor élén. 2022-re a 2000-es év 10 legértékesebb márkája közül már csak három tudott az élvonalban maradni. A Microsoft megőrizte a második helyét, immáron 278,3 milliárd dolláros márkaértékkel. A Coca-Cola viszont lecsúszott a hetedik helyre (57,5 milliárd dolláros márkaértékkel). Eközben a Disney a nyolcadikról a kilencedik helyre esett vissza, miközben 33,6 milliárdról 50,3 milliárd dollárra növelte a márkaértékét.

Kiemelkedő szereplő az Apple, amely úgy ért el 2022-ben 482 milliárd dolláros márkaértéket, hogy 2000-ben még a top 10-es listán sem szerepelt.

A technológiai szektor tavaly egyébként meghatározó volt a legnagyobb márkaértékkel rendelkező cégek listájában. A 2022-es lista első öt márkája közül négy (Apple, Microsoft, Google, Samsung) közvetlenül a technológiai szektorban működik, de a harmadik helyen álló Amazon is szorosan kapcsolódik a területhez.

Az Apple felemelkedése volt az elmúlt két évtized egyik legnagyobb sikertörténete Forrás: AFP/Hector Retamal

Nem meglepő, hogy a toplistán szereplő cégek márkaértéke gyakran jelentős növekedést produkált, azonban jelentős kivétel a Coca-Cola.

Az üdítőgyártó vállalat márkaértéke ugyanis 22 év alatt 15 milliárd dollárral csökkent.

Noha egyelőre nem tudni, miként változik majd a toplista a következő években, de az elmúlt 22 év tapasztalatai alapján nem lenne meglepő, ha ma még alig ismert, vagy teljesen ismeretlen cégek uralnák majd a rangsort 2044-ben.