Évtizedekre bebiztosítjuk hazánk versenyképességét a nagy akkumulátor gyárakkal

autógyártás, autógyár, autó,
26 April 2022, Saxony, Zwickau: An employee wires up a VW ID.4 at Volkswagen's plant in Zwickau. In addition to VW vehicles, vehicles from the Group's Audi and Seat brands also come off the production line at the plant. The vehicles are based on the Modular Electric Toolkit. Volkswagen has converted the site, which employs around 9,000 people, into a purely electric vehicle factory at a cost of 1.2 billion euros and has now completed the transformation to an e-site. Photo: Jan Woitas/dpa (Photo by JAN WOITAS / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Vágólapra másolva!
Megváltozik hazánk beruházásösztönzési keretrendszere, és a megújuló energia termeléséhez kapcsolódó költségelemek a beruházási volumen 50%-áig elszámolhatók lesznek – hívta fel a figyelmet a Portfóliónak adott interjújában Joó István, aki szerint a járműiparban tapasztalható elektromos átállás megállíthatatlan. A HIPA vezérigazgatója kitért arra is, hogy az akkumulátorgyárakkal kapcsolatos lakossági észrevételeket meg kell hallgatni, és mint fogalmazott, a beruházások a legszigorúbb környezetvédelmi normákat betartva fognak megvalósulni.
Vágólapra másolva!

Joó István az interjúban többek között az egyedi kormánydöntés rendszerében történő változásokról beszélt. A részletekről szólva elmondta, a megújuló energia termeléséhez kapcsolódó költségelemek a beruházási volumen 50%-áig lesznek elszámolhatók, és a garanciavállalási feltételrendszer is átalakul, a beruházáshoz szükséges biztosíték a korábban elvárt 120%-ról 100%-ra mérséklődik. Ezenkívül kibővítik a K+F típusú támogatást igényelhetők körét, így a jövőben már a közepes vállalkozások is pályázathatnak.

Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Jan Woitas

A beszélgetés során kitért a járműiparban történő változásokra is. Míg 2011-ben az összes eladott autó mindössze 0,1 százaléka volt elektromos, 2022-ben ez az arány már 10 százalékra emelkedett, 2030-ban pedig az előrejelzések szerint az eladott járművek 55 százaléka lesz elektromos – érzékeltette a szektorban történő változások tempóját a HIPA vezérigazgatója. Mint fogalmazott, az elektromos járművekhez az akkumulátorgyártás is nélkülözhetetlen, ezekért a kapacitásokért rendkívül éles verseny zajlik. Joó István felhívta a figyelmet arra is, hogy ezek a gyárak értékes munkahelyeket hoznak létre, ráadásul számos beszállító fog közreműködni ezekben az üzemekben, ami szintén erősíti a magyar vállalatok pozícióját.

A helyi lakosok felvetéseit, esetleges félelmeit meg kell hallgatni, azokról párbeszédet kell folytatni, konkrét válaszokat kell adni – szögezte le a HIPA vezérigazgatója, aki rámutatott arra is, hogy a beruházások a legszigorúbb környezetvédelmi normákat betartva fognak megvalósulni. A HIPA mindent megtesz annak érdekében, hogy minél diverzebb legyen a beruházások iparági szerkezete. Ennek eredményeként az elmúlt években a járműgyártás és az elektronika mellett számos beruházás érkezett az élelmiszeripar, a gyógyszergyártás, vagy éppen az üzleti szolgáltatás területén is Magyarországra. Joó István hozzátette: elsősorban a CATL debreceni gyárának köszönhetően az idei esztendőben újabb rekordot dönt a beruházásösztönzés Magyarországon.