Elegük van az olaszoknak a maffiás nevű termékekből

Marlon Brando, Salvatore Corsitto, A Keresztapa (1972)
Vágólapra másolva!
A legnagyobb olasz gazdaszervezet uniós szabályozást sürget, hogy ne lehessen az olasz bűnözéssel kapcsolatos termékneveket használni, számolt be róla a Mandiner.
Vágólapra másolva!

Amikor az 1972-ben bemutatott A keresztapa című film előkészületei folytak, hirtelen felbukkant egy Joseph Colombo nevű ember, aki dühöngve kérte ki magának, hogy az olaszokat bűnözőként állítsák be Hollywoodban. Senki nem tudott legyinteni a dologra, ugyanis Colombo történetesen az egyik nagy New York-i maffiacsalád feje volt, ezért ha mondott valamit, arra általában oda kellett figyelni. A tiltakozók bevetettek mindent, még a jól ismert fenyegetést is, így történt meg, hogy

a forgatókönyv egyes párbeszédeiből nemes egyszerűséggel kihúzatták a maffia szót, mondván, az mélyen sérti az amerikai olaszok önérzetét és becsületét.

A keresztapa minden idők egyik leghíresebb gengszterfilmje Forrás: Getty Images for Paramount Pictures/2022 Getty Images/Frazer Harrison

A vita napjainkban újra fellángolt.

A Coldiretti – az olasz mezőgazdasági vállalkozók másfél millió tagot tömörítő szervezete – megelégelte a kereskedelemben és vendéglátásban uralkodó, maffiára utaló elnevezéseket.

A szervezet globális vizsgálatot indított, hogy kiderítsék, hány helyen használnak az olasz szervezett bűnözésre utaló nevet éttermek és termékek esetében. Kiakadtak a német Burger Mafia, a spanyol El Padrino, a francia Don Corleone, de még az indonéz Nasi Goreng Mafia neveken is, botrányosnak és elfogadhatatlannak titulálva azokat. A legtöbb maffiához kapcsolódó étterem név Spanyolországban található, ezt követi Ukrajna, Brazília, Indonézia, Oroszország, India, Japán, Lengyelország és az Egyesült Államok.

A jelentésük nem tért ki arra, hogy Magyarországon mit tapasztaltak, pedig bőven lenne mit felvenni a listára.

Hazánkban szintén se szeri, se száma a Maffia, Don Corleone, Il Padrino vagy Cosa Nostra feliratú pizzás dobozoknak.

A Coldiretti a legjobban az alábbi képen látható skót whiskyre lett dühös, amelynek nem elég, hogy a Cosa Nostra Shot a neve, de még az üvege is a klasszikus maffia-fegyvert formázza:

A szervezet szerint elfogadhatatlan, hogy egyesek viccnek fogják fel a maffiát, Olaszországot pedig változatlanul a bűnözéssel azonosítják. Mint mondták, az abszurd marketing egyben mélyen sérti azon több száz ártatlan ember emlékét, akiket a maffia gyilkolt meg az idők folyamán.A Coldiretti rámutatott arra is, hogy a maffia-témájú elnevezések nem csak Olaszország imázsának, de tradicionális termékeinek is óriási károkat okoznak.

Tiltakozásul a szervezet kiállítást is rendezett Palermóban, a Cosa Nostra szülővárosában, ahol a világ minden tájáról összegyűjtött termékeket mutatott be a Chilli Mafia szósztól a Mafia kávén keresztül az Il Padrino borig.

A Coldiretti elnöke utalt arra is, hogy európai szintű szabályozást szeretnének elérni az ügyben.

A közeljövőben erős lobbitevékenységbe kezdenek annak érdekében, hogy a szervezett bűnözéssel kapcsolatos fogalmakat ne lehessen beépíteni egy cég marketingstratégiájába, még termékelnevezés szintjén sem.

Marlon Brando és Salvatore Corsitto, A Keresztapa (1972) című filmben

Nem lesz könnyű dolguk, hiszen a maffia mára túlnőtte eredeti szerepét, a popkultúra szerves részévé vált, annak minden velejárójával együtt.