Befektetéseinket már mobilalkalmazás segítségével is ellenőrizhetjük - MNB Pénzügyi sarok

telefon, technológia, mobiltelefon, mobil, okostelefon, ember, illusztráció, telefonos ügyintézés
Close-up image of male hands using smartphone at night on city shopping street, searching or social networks concept, hipster man typing an sms message to his friends
Vágólapra másolva!
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi sarok rovatában ma az alábbi kérdésre keressük a választ a jegybank szakértőitől: „Nézem a befektetési szolgáltatómtól kapott havi értesítőt, szerintem nem stimmel az egyenlege. Mit tegyek, kérdezzek vissza náluk? Vagy tegyek panaszt? (M. Réka, Füzesgyarmat). Válaszol Bekker Dávid Norton, az MNB tőkepiaci vezető felügyelője.
Vágólapra másolva!

Idén ősztől a Magyar Nemzeti (MNB) Bank új mobilalkalmazásával könnyebben és egyszerűbben ellenőrizhetjük okostelefonunkon befektetéseink egyenlegét. Így biztonságosan, névtelenül szűrhetjük ki az esetleges eltérések.

A befektetéseinkkel foglalkozó szolgáltatók (bankok, brókercégek, alapkezelők és a Magyar Államkincstár) havi rendszerességgel küldenek kivonatot az értékpapírok és egyéb befeketések egyenlegéről ügyfeleiknek. Ezzel egyidejűleg az adatokat – idegenek számára hozzá nem férhető módon – eljuttatják az MNB-nek is. A jegybank az ügyfelek befektetéseinek biztonsága érdekében azután az értékpapírszámla-lekérdező (ÉSZLA) rendszerében teszi elérhetővé számunkra a szolgáltatók által megküldött adatokat. Az ÉSZLA-ban lévő értékpapíregyenlegünket 2022 szeptemberétől pedig már akár mobiltelefonnal is lekérdezhetjük.

Befektetéseink ellenőrzéséhez nincs más tennivalónk, mint:

  • letölteni az ingyenes ÉSZLA applikációt a Goolge Play vagy az App Store áruházakból és a letöltést követően;
  • megadni a szolgáltatónktól kapott 24 számból álló belépési azonosítónkat;
  • majd begépelni a kivonaton található, havonta változó 12 karakteres jelszót – ami már QR-kódos formában is leolvasható az ÉSZLA applikáció QR-kód olvasójával –, így a számlánkhoz belépve máris láthatjuk befektetéseinket.
Illusztráció Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2018 Dmytro Tyshchenko/Shutterstock. No use without permission./Dmytro Tyshchenko

A 24 számból (3x8) álló belépési azonosítót elég csak egyszer megadnunk, azt az alkalmazás megjegyzi. Ha nem állna rendelkezésünkre, úgy azt szolgáltatónktól bármikor ismételten megkérhetjük, egyébként annak jogszabályi kötelessége is évente egyszer újraküldeni részünkre a belépési azonosítót. Az applikáció használatát számos, az alkalmazáson belüli info gomb segíti, s az annak működésével kapcsolatos részletes felhasználói tudnivalók elérhetők az MNB internetes oldalán is.

Ha már legalább három különböző havi kivonatunk adatait ellenőriztük, úgy kitartásunk és elkötelezettségünk jutalmaként az ÉSZLA applikáció a továbbiakban már sem a belépési azonosítónkat, sem a jelszavunkat nem fogja kérni.

Ettől fogva az alkalmazásba egy 6 jegyű PIN kóddal vagy akár az ujjlenyomatunkkal belépve máris elénk tárul befektetéseink aktuális egyenlege. Ha inkább a nagyobb felületen, például egy számítógépen való megjelenítést részesítjük előnyben, akkor számunkra továbbra is rendelkezésre áll az ÉSZLA webes felülete.

Amennyiben az ÉSZLA egyenlegeinkben eltérést tapasztalunk a szolgáltató kivonatán szereplőkhöz képest, úgy azt jelezhetjük az MNB-nek. Ezeket az ügyféljelzéseket a jegybank figyelembe veszi a tőkepiaci felügyelési tevékenysége során. Egyúttal természetesen célszerű szolgáltatónk felé is panaszt tennünk, amely arra köteles válaszolni.

Ha kevésbé vagyunk jártasak az internet, okostelefonok világában, akkor a megyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor Tanácsadó irodákban vagy az MNB fővárosi ügyfélszolgálatán kaphatunk segítséget befektetéseink ellenőrzéséhez.

a szerző Bekker Dávid Norton, az MNB tőkepiaci vezető felügyelője