Aranyfelvásárlás, pénzügyi káosz, forgalmi dugók

fekete péntek black Friday
Vágólapra másolva!
A "Fekete Péntek", vagyis "Black Friday" kifejezést megjelenésétől kezdve több kontextusban, több esemény jelölésére használták. Elsőként egy 1869-es pénzügyi válságra utaltak vele az Egyesült Államokban, majd a múlt század hatvanas éveitől a hálaadást követő napot jellemezte így a rendőrség Philadelphiában a kialakuló hatalmas forgalmi dugók miatt. Cikkünkben bemutatjuk, hogyan vált azóta az árakciók kiemelt időszakává a kiskereskedelemben.
Vágólapra másolva!

A Black Friday, azaz a Fekete Péntek elnevezés első feljegyzett említése nem az ünnepi vásárláshoz, hanem egy pénzügyi krízishez köthető: az amerikai aranypiac összeomlásához 1869. szeptember 24-én. Történt ugyanis, hogy két hírhedten könyörtelen Wall Street-i ügynök közösen felvásárolt annyit a nemzeti aranykészletből, amennyit csak tudott. Tették ezt annak reményében, hogy így az arany árát az egekbe emelik majd, és hihetetlen profithoz jutnak. Azon a bizonyos szeptemberi pénteken az összeesküvésről végül lehullt a lepel, magával rántva a tőzsdét, és csődbe taszítva - a leggazdagabbaktól kezdve a munkásokig - rengeteg embert.

Kezdetben a rendőrség rémálma volt a fekete péntek

Jó ideje viszont már a kiskereskedelmi akciókhoz társítjuk a Black Friday kifejezést. Igaz, kialakulásának története nem annyira fényes, mint azt esetleg gondolnánk.

1965-ben Philadelphia városának rendőrei a "fekete péntek" jelzővel látták el a hálaadás napja utáni káoszt,

amikor külvárosi vásárlók és turisták százai özönlöttek a városba a másnap, szombaton tartott futballmeccsre. Ez a forgalomnövekedés több lopásos esettel és sok-sok túlórával járt a rendőrség számára, a kereskedelemben azonban jókora bevételt generált a városban ekkor megjelenő hatalmas embertömeg.

A Black Friday kifejezés egybefonódott a hatalmas árakciókkal Forrás: AFP/Justin Tallis

Nem csoda, ha a kereskedők szerették volna "tisztára mosni" ezt a napot, és megváltoztatni a hozzá kötődő sztereotípiát: először igyekeztek a negatív kicsengést eltüntetve "Big Friday"-re átnevezni ezt a napot - ám nem jártak sikerrel.

1966-ban aztán egy önkormányzati PR-s alkalmazott javaslatára a helyi kereskedőkkel összefogva ismét megpróbálták a Fekete Péntek kifejezés negatív jelentéstartalmát átalakítani:

a hálaadást követő pénteket már nem a hatalmas forgalommal összefüggésben kommunikálták, hanem a karácsonyi bevásárlás kezdetével kötötték össze.

Ez ugyan jócskán megnövekedett autós- és gyalogosforgalmat jelentett Philadelphia belvárosában, de a boltok is zsúfolásig megteltek, és nyitástól a zárásig hatalmas sorok kígyóztak előttük, ami jókora forgalmat eredményezett a kiskereskedőknek.

Ez a PR-akció nagyon sikeres volt, és ezt követően a Black Friday már nem a rendőrség "fekete" napját szimbolizálta a nagy forgalom miatt, hanem immár a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelentette - legalábbis Philadelphiában.

Világszerte gyakoriak a tumultuózus jelenetek a Fekete Péntek alkalmából Forrás: mirror

Igaz-e egy régi legenda a veszteségekről?

Ugyanakkor a Fekete Péntek megnevezés hosszú ideig nem terjedt tovább, és sokáig egyáltalán nem ismerték Philadelphia állam határain kívül.

Valamikor az 1980-as években találták ki kereskedők, hogyan is adhatnának további pozitív kicsengést a Black Friday-nek.

Ekkor visszanyúltak ahhoz a korábbi legendához, amely szerint az egész éves veszteséges (a könyvelésben piros számjegyekkel szereplő) működés után a legtöbb üzlet hálaadás után kezdett nyereséges (fekete számjegyű) lenni az ünnepi leárazásoknak köszönhetően.

Ennek a történetnek a valóságalapját ugyan a mai napig vitatják, végül mégis ez ragadt meg a Black Friday-jel kapcsolatban, és eredeti gyökerei hamarosan a feledés homályába merültek.

A Fekete Péntek időközben azonban széles körben elterjedt, és a korábbi egynapos akciókból négynapossá nőtte ki magát, de napjainkban néhol akár egy hétig is eltarthat a "fekete szezon". Sőt - ahogyan Magyarországon is tapasztaljuk - egy ideje már több akciós időszakot is Black Friday-nek hirdetnek.

Napjainkban már négynapos is lehet, vagy akár egy hétig is eltarthat a Black Friday Forrás: AFP/Justin Tallis

Nonstop nyitvatartás kontra online bevásárlás

Az üzletekben jó ideje megszokottá vált a rendes időn túli nyitvatartás, sok helyen már a kora reggeli óráktól késő estig várják a vásárlókat ebben a vásárlási időszakban.

A világon több helyen az is elterjedt, hogy a nap 24 órájában nyitva tartanak a boltok, és sokan olyan mértékű kedvezményekkel várják a vásárlókat,

aminek köszönhetően már a nyitás előtt, és gyakorlatilag a nyitvatartás teljes ideje alatt folyamatosan hosszú tömött sorokban állnak a vásárlók a bolt bejárata és a kasszák előtt.

A nagy tömeg sokakat azonban taszít, ugyanis gyakran előfordul, hogy a vásárlók komoly sérüléseket szendvednek el a hatalmas tumultusban, sőt, nem egyszer már haláleset is bekövetkezett a tülekedésben.

Az utóbbi években erre remek megoldást jelentett az online vásárlás, és a webáruházak talán még nagyobb kedvezményekkel várják a Black Friday alkalmából a vásárlókat. Az offline, bolti vásárlásokról az utóbbi időben egyre inkább eltolódik a hangsúly a kényelmes online bevásárlás felé.

Magyarországon első alkalommal 2014. november 28-án tartották meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínáltak a vásárlóknak.

De a Fekete Péntek már messze nincs egyedül, hiszen megjelent az Ázsiából származó Single's Day (Szinglik napja), amely november 11-ére esik, és 2005 óta tartják a Cyber Monday-t (Kiber Hétfő) ami a hálaadás hétvégéje utáni első nap, főleg a műszaki cikkekről szóló nagyobb kedvezményekkel és akciókkal.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!