Akkor lesz bajban a világ, ha ez a néhány cég leállítja működését

Ever Ace hajó, teherhajó,  Container ship "Ever Ace" in Hamburg Shipping World trade Horizontal ECONOMY CONTAINER
08 September 2021, Hamburg: The "Ever Ace", one of the largest container ships in the world, is guided by tugs on the Elbe into the Port of Hamburg to moor at the Burchardkai container terminal. The "Ever Ace" officially has room for 23992 boxes and 200,000 tonnes of cargo. Photo: Georg Wendt/dpa (Photo by Georg Wendt / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Vágólapra másolva!
A globális áruforgalom 80 százaléka tengeren keresztül bonyolódik, ami azt jelenti, hogy az emberi fogyasztás kielégítéséhez elképesztő mennyiségű konténerre (és ezeket szállító hajókra) van szükség. Ha megnézzük a szállítmányozási szektor összetételét, akkor az látszik, hogy néhány óriásvállalat uralja az iparágat. A Visual Capitalist szerkesztői megvizsgálták, melyek ezek a nagyvállalatok, és milyen sorrend állítható fel közöttük.
Vágólapra másolva!

Bár a fogyasztók általában keveset tudnak ezekről a cégekről, a Maersk, a COSCO Shipping vagy az Evergreen olyan vállalatok, melyek szerves részét képezik a fogyasztási cikkek ellátási láncainak.

A vállalatokat két mérőszám alapján lehet rangsorolni.

Az egyik a tulajdonukban álló hajók száma, a másik pedig a teljes szállítási kapacitásuk. Utóbbi alapvető mértékegysége a 20 láb hosszúságú fém konténer, vagyis az úgynevezett TEU – 1 TEU konténer maximális árukapacitása kb. 21.600 kilogramm.

Óriások uralma

A 2021-es flottaméret és a 2022 januárjából elérhető kapacitás-adatok alapján elmondható, hogy a dán Maersk a világ legnagyobb tengeri szállítmányozó vállalata, 718 hajóval és 4,3 millió TEU kapacitással.

Az 1904-ben alapított Maersk egyébként Dánia harmadik legnagyobb vállalata a piaci érték tekintetében.

A második helyen a svájci MSC áll 606 hajóval és szintén 4,3 millió TEU kapacitással. A bronzérmet pedig a francia CMA CGM szerezte meg 542 hajóval és 3,2 millió TEU kapacitással.

A hajóflotta tekintetében még mindig a Maersk a világ legnagyobb tengeri szállítmányozó vállalata Forrás: AFP/Axel Schuett

Noha az első helyen a legutóbbi hivatalos adatok holtversenyt mértek a TEU kapacitás tekintetében, azonban a frissebb hírek szerint az MSC ebben már megelőzte a Maersket.

A top 10-es listán található még (sorrendben) a COSCO Shipping (Kína), a Hapag-Lloyd (Németország), az Ocean Network Express (Japán), az Evergreen Marine (Tajvan), a HMM (Dél-Korea), a Yang Ming (Tajvan), valamint a Wan Hai Lines (Tajvan).

A fentiek közül az Evergreen lehet a legszélesebb körben ismert név, de nem az iparági szerepe miatt.

2021-ben a vállalat egyik hajója, az Ever Given elakadt a Szuezi-csatornában, és ezzel közel egy hétre leállt a világ egyik legfontosabb hajózási útvonala. Szinte napra pontosan egy évvel később pedig az egyik testvérhajója zátonyra futott, amiről itt írtunk részletesen.

Az Ever Given esete azonban jól mutatja, hogy a hajók méretei egyre nagyobbak lesznek.

A legnagyobbak azok a „megahajók", melyek meghaladják a 18 ezer TEU kapacitást is.

Ezek azonban már problémákat okoznak a kikötők számára, melyeket nem ilyen óriásokra terveztek.

A legnagyobb hajó egyébként pont az Evergreen tulajdonában áll. Az Ever Ace kapacitása 24 ezer TEU. A fenti videón jól látható, milyen hatalmas járműről van szó.

Zöldülő hajók

A Bloomberg adatai szerint a tengeri szállítmányozás felel a világ szén-dioxid-kibocsátásának 3 százalékáért.

Összevetésképpen, ha ez az iparág egy ország lenne, akkor a hatodik helyen állna az államok globális listáján.

Ahogy azonban a befektetők világszerte egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, úgy fokozódik a nyomás a cégeken, hogy csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást. Erre egyelőre csak korlátozott lehetőségek vannak, azonban látszik, hogy beindultak a kísérletek. A Maersk például tavaly bejelentette, hogy több mint 1,5 milliárd dollárt költ karbonsemleges hajókra.

Az egyik lehetőség az alternatív üzemanyagok használata, például a cseppfolyósított földgáz (LNG), a hidrogén vagy a növényekből előállított bioüzemanyagok.

A másik megoldás, hogy a szállítmányozás visszatér az évszázadokon át jól bevált szélhez,

ahogy ezt egyes cégek már elkezdték a kávéiparban – a vitorlások azonban bajosan tudnának több ezer konténert szállítani.