Még jövőre is velünk maradhat a globális szállítmányozási válság

teherhajó
A cargo ship loaded with containers to be shipped abroad berths on a quay at the Port of Qingdao in Qingdao city, east China's Shandong province, 12 January 2018. China's exports of goods increased by 36.2 percent in February year on year to 1.11 trillion yuan (176 billion U.S. dollars), compared with a rise of 6 percent in January, the General Administration of Customs reported on Thursday (8 March 2018). Imports fell 0.2 percent to 888.16 billion yuan in February. That left the monthly trade surplus to 224.88 billion yuan, a reversal from a trade deficit of 72.99 billion yuan in the same period a year ago. In the first two months, exports rose 18 percent while imports were up by 15.2 percent. Trade surplus expanded 37.2 percent to 362.2 billion yuan.
Vágólapra másolva!
A feltorlódó szállítmányok, az áruhiány és az ezekből adódó áremelkedések várhatóan még jövőre is nyomást helyeznek az amerikai gazdaságra – mondják a közgazdászok és az iparági szakértők. Vagyis a világ legnagyobb gazdasága még 2022-ben is erősen ki lesz téve a globális szállítmányozási nyomásnak, ami a világgazdaság egészének is súlyos gondokat okozhat.
Vágólapra másolva!

A globális szállítmányozási nehézségek és az áruhiány az idei karácsonyi szezonra is komoly nyomást gyakorolhatnak, de egyes elemzők úgy látják, az amerikai gazdaság esetében még bőven 2022-ben is kitarthat a probléma, ami tartós áremelkedésekhez vezethet.

A szállítmányozáshoz szükséges konténerhiány, a gyártáshoz szükséges nyersanyaghiány és a mindebből adódó áremelkedések már eddig is számos országban és sok nagyvállalat számára okoztak súlyos fejfájást.

A Coca-Cola például különleges megoldáshoz folyamodott, míg a brit elemzők azt kezdték el felmérni, milyen hagyományos tételek hiányozhatnak idén a brit karácsonyból.

Most pedig az amerikai elemzők is azzal kalkulálnak, hogy potenciálisan kevesebb árucikk lehet majd a karácsonyfa alatt az idei ünnepi szezonban, de egyesek szerint a szállítmányozási nehézségek bőven 2022-ben is kitarthatnak – írja a CNBC.

A Goldman Sachs közgazdásza, Ronnie Walker például úgy látja, a gond az, hogy nincs egyszerű és gyors megoldás a kereslet-kínálat egyensúly helyreállítására az amerikai szállítmányozási szektorban.

A szakértő szerint a nyomás hamarosan elkezdhet némileg enyhülni, ahogy túljutunk a szezonális keresleti csúcson, de érdemi javulás valószínűleg majd a csak a kínai holdújév után következhet.

Addig viszont – mondta Walker – a vásárlóknak valószínűleg többet kell fizetniük, és nehezebb lesz a hozzáférés az árukhoz.

Illusztráció Forrás: AFP/Christian Charisius

Ráadásul egyértelműen nem csak amerikai jelenségről van szó, akkor sem, amikor a probléma amerikai nagyvállalatokat érint. Az olyan óriások, mint a Procter & Gamble világszerte forgalmaznak termékeket, vagyis amikor a cég azt mondja, hogy a munkaerő-piaci nehézségek és a kapacitáshiány (kiegészülve a szállítmányozási gondokkal) súlyos inflációs nyomást jelent, akkor a probléma valószínűleg nem áll meg az amerikai határoknál.

Noha számos vállalat igyekszik alternatív megoldásokat találni, és ezzel enyhíteni a nyomást, a szakértők hangsúlyozzák, hogy a koronavírus-járvány olyan nagyon hirtelen szerkezeti váltást hozott a fogyasztói keresletben, amire a világgazdaság egyszerűen nem volt felkészülve.

A hirtelen lezárások miatt ugyanis a szolgáltatóipar szerepe nagyon gyorsan visszaesett – hiszen a járvány miatt az emberek például nem utaztak vagy nem jártak éttermekbe. Közben viszont jelentősen megnőtt az olyan áruk iránti igény, mint a háztartási fogyasztási cikkek vagy a technológiai eszközök.

Ahogy viszont a járvány miatt a termelés és a szállítmányozás ugyancsak akadozott, a kínálati oldal egyre nehezebben tudta kielégíteni a növekvő keresletet.

Ráadásul a járvány enyhülésével a világgazdaság és a globális fogyasztói kereslet sokkal gyorsabban kezdett el talpra állni, mint a kínálati oldal. Vagyis egy olyan hirtelen, sokkszerű folyamat következett be a világgazdaságban, amelyre a szereplők (legtöbbször érthető módon) egyszerűen nem voltak felkészülve. Most tehát az elemzők és a piaci szereplők azzal számolnak, hogy fokozatosan áll majd helyre a kereslet és a kínálat egyensúlya, de úgy tűnik, ehhez még hosszú hónapokra lehet szükség.