Kicsúszhat a talaj a Tesla alól Európában

Tesla, Budapest, illusztráció
Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, elkezdett gyengülni a Tesla pozíciója Európában, ahogy a vállalat részesedése egyre inkább szorul vissza a kontinensen. Európa viszont jelenleg a legnagyobb piaca az elektromos autóknak, vagyis nagy kérdés lesz, hogy teljesít majd a régióban Elon Musk cége.
Vágólapra másolva!

Az adatok szerint gyengül a Tesla pozíciója az európai piacon. A vállalat Model 3 nevű autója ugyanis már csak a negyedik legtöbbet eladott elektromos jármű a kontinensen – írja a CNBC.

Az európai piac pedig egyáltalán nem lehet mellékes a Tesla számára, ugyanis

az eladások tekintetében a kontinens jelenleg a világ legnagyobb elektromosautó-piacának számít

– amihez hozzájárult a kínai eladások 2020-as csökkenése is.

Európában jelenleg az elektromos járművek részesedése az eladott újautók körében kétszer akkora, mint Kínában, és ötször akkora, mint az Egyesült Államokban.

A Tesla egyre nehezebb helyzetben van Európában Fotó: Csudai Sándor - Origo

A Saxo Bank egyik vezető elemzője szerdán jelezte, hogy

az elmúlt hónapokban a Teslát már maga mögé szorította a Renault, a Volkswagen és a Hyundai is.

Peter Garnry kiemelte, a Tesla a jövőben is sikeres cég lesz, és az iparág egyik legnagyobb szereplője marad. Ezzel együtt viszont egyre nagyobb versenyben kell majd teljesítenie, ami kérdésessé teszi, mennyire reális a társaság több, mint 805 milliárd dolláros piaci értéke.

Európai viszonyok

A Tesla részvénye több mint 21 százalékot emelkedett 2021 első két hetében, miután több mint 700 százalékot szárnyalt 2020 egészében. Az év elején azonban a General Motors már megelőzte a Teslát a részvénypiaci teljesítmény tekintetében.

Garnry hozzátette,

a plug-inek (a tisztán elektromos és hibrid autók kombinációja) európai regisztrációja novemberben 198 százalékkal nőtt a megelőző év azonos időszakához képest,

miközben a teljes autóregisztrációk száma 14 százalékkal csökkent.

A kínai piacra figyelhetnek a Tesla részvényesei Fotó: Csudai Sándor - Origo

A plug-in járművek jelenleg nagyjából 10 százalékát teszik ki a teljes európai autópiacnak, míg a tisztán elektromos modellek 5,4 százalékos részesedéssel bírnak.

A legutóbbi rangsor szerint a kontinensen a Renault Zoe vezeti a rangsort, melyet szorosan követ a VW ID.3; a harmadik helyre a Hyundai Kona futott be, megelőzve a Tesla Model 3-mat.

Noha ez már önmagában is aggodalomra adhat okot a Tesla befektetőinek, az elemzők szerint ennél is aggasztóbb, hogy a Tesla Model S és X típusai még az európai Top 20-as listára sem tudtak felkerülni – miközben a modellek közvetlen versenytársának számító Audi e-tron ott van a listán.

Kínán múlhat a Tesla sorsa

Egyes elemzők szerint viszont a Tesla befektetői sokkal inkább Kínára, és kevésbé Európára figyelnek. A Wedbush Securities amerikai befektetési cég szakértői például hangsúlyozták, a Tesla részvények vételét, tartását vagy eladását jelentős részben a kínai teljesítmény határozhatja meg. A Model 3 iránti növekvő kínai kereslet ugyanis sokak számára jó indok a papír vásárlására.

A Tesla részvényárfolyamának alakulása tavaly március óta Forrás: Investing.com

A Wedbush-nál úgy számolnak, hogy 2022-re a Tesla összesített eladásainak több mint 40 százalékát a kínai piac adja majd, de a következő években az amerikai piacon is felfutás várható.

Végül a jelentős akkumulátor-innovációk is nagyban kötődnek a Tesla sanghaji „gigagyárához", ami ugyancsak Kínára irányítja a Tesla befektetőinek figyelmét.

A Wedbush szakemberei egyébként 950 dolláros célárfolyamot határoztak meg a Teslára, megemelve ezzel a korábbi, 715 dolláros célt. Az optimista forgatókönyvük szerint viszont a papír akár 1250 dollárig is drágulhat.