Az e-kereskedelem mára a mindennapok részévé vált, az iparág pedig igen jelentős növekedést produkált, felemelve olyan óriásokat, mint például az Amazon vagy az Aliexpress. Ahogy pedig a szélessávú internet mára a világ egyre több szegletét elérte, úgy nőtt rohamosan az interneten vásárlók száma. A Statista elemzése rámutatott, hogy
csak 2020-ban több mint 2 milliárd ember vásárolt valamilyen terméket vagy szolgáltatást online.
Ugyanebben az időszakban pedig az e-kereskedelmi cégek világszerte összesen 4200 milliárd dolláros bevételt produkáltak.
Noha az e-kereskedelemnek van kifejezetten a vállalatokat célzó szegmense, a magánszemélyek fogyasztása adja az iparág jelentős részét. Bár elsőre kézenfekvőnek tűnhet a megállapítás arról, hogy az Amazon minden szempontból globális éllovas a szektorban, van olyan számítási mód, amely alapján az amerikai óriás csak bronzérmes. Ha ugyanis a bruttó kereskedelmi értéket (Gross Merchandise Value, GMV) nézzük, akkor két kínai cég, a Taobao és a Tmall is megelőzi – mindkettő az Alibaba e-kereskedelmi óriás alá tartozik. Alább más érdekességeket is megtudhat erről a dinamikusan fejlődő szegmensről.
A szektor egyik leglátványosabb jelensége a mobilvásárlások előretörése volt, ahogy az okostelefonok világszerte elterjedtek.
Olyannyira, hogy 2021-ben már okostelefonokról érkezett az e-kereskedelmi oldalak látogatóinak majdnem 70 százaléka.
Mindazonáltal a vásárlások jelentős részét még mindig számítógépekről vagy tabletekről bonyolítják a fogyasztók.
A mobilos vásárlások egyébként azokban a régiókban bírnak a leginkább jelentőséggel, ahol gyenge a digitális infrastruktúra, de különösen Ázsiában igazán népszerű ez a megoldás. Dél-Koreában például a teljes online tranzakciók 65 százalékát mobilról bonyolítják.
A tavalyi év azonban igen különleges időszak volt az e-kereskedelem szempontjából is. A koronavírus-járvány ugyanis rekordmagasságokba emelte az online vásárlások iránti igényt, ahogy világszerte milliók kényszerültek otthon maradni.
Ennek eredményeként
például 2020 júniusában az e-kereskedelem összesített forgalma rekordot döntött, elérve a havi 22 milliárdos látogatói számot.
A kereslet pedig kimagaslóan erős volt olyan tételek iránt, mint az élelmiszerek vagy a ruházati cikkek.
A 2021-es év trendjeit még meghatározzák a koronavírus-járvány elhúzódó hatásai, azonban ettől függetlenül is elég biztosnak tűnik, hogy az online kereskedelem még sokáig - méghozzá egyre erősebben - velünk marad.
Érdekes azonban megfigyelni, mely országokban várható a legnagyobb ütemű bővülés a következő években. A Statista összesítéséből az látszik, hogy az éves összesített növekedés tekintetében
Törökország vezetheti a globális rangsort 2021 és 2025 között, 14,59 százalékkal.
A második és a harmadik helyre Argentína és Indonézia futhat be 12,76, illetve 10,21 százalékos bővüléssel, de Dél-Afrika is elérheti a 10 százalékot.
Globálisan 6,29 százalékos növekedési ütemre lehet számítani.
Argentína esete viszont külön is érdekes, mivel ez az ország produkálta tavaly messze a legnagyobb ütemű növekedést az e-kereskedelmi eladásokban.
Argentínában ugyanis az eladások 100,6 százalékkal erősödtek, messze lehagyva ezzel a második helyre befutó Kanadát (75 százalék).
Összehasonlításképpen, világszerte 25,7 százalékos volt a növekedés mértéke.
Bár az Amazon bizonyos számítások szerint valójában nem világelső az e-kereskedelemben, az egyértelműen látszik, hogy a tavalyi évben uralta a piacot, ha csak a webes forgalmat vizsgáljuk az online értékesítést kínáló cégek körében.
Az amerikai óriás ugyanis elképesztő, majdnem 3,68 milliárdos átlagos havi forgalmat generált 2020-ban.
Ennek a számnak a nagysága akkor látható igazán, ha figyelembe vesszük, hogy a globális második az eBay.com volt, alig több mint 1 milliárdos átlagos havi forgalommal.
Emellett, ha a vállalatok piaci értékét nézzük (idén júniusig), akkor is messze az Amazon vezeti a globális rangsort. A Jeff Bezos által alapított cég piaci kapitalizációja ugyanis több mint 1700 milliárd dollár. A második helyre az Alibaba futott be 614,8 milliárd dollárral, míg a harmadik a Shopify lett 182,1 milliárd dolláros értékkel.
A Statista összesítéséből az is kiderül, hogy az egyes e-kereskedelmi vállalatok milyen ösztönzőkkel tudták a leghatékonyabban megszólítani a potenciális vásárlóikat.
2020-ban a legsikeresebb ösztönzőnek az ingyenes házhozszállítás bizonyult.
A megkérdezett vásárlók 53 százaléka mondta azt, hogy ez a tényező növeli a valószínűségét annak, hogy egy adott online áruházban vásároljanak.
A második helyre a kuponok és kedvezmények futottak be 41 százalékkal, de jól látszik, hogy sokak számára nagyon fontos más vásárlók véleménye is. A harmadik helyre ugyanis ezek a visszajelzések kerültek, 35 százalékkal.
Végül érdemes megemlíteni, hogy az idei évben már látszott a koronavírus-járvány hatásainak enyhülése. Ez pedig az online vásárlási szokásokra nézve is fontos következményekkel járt.
Ha ugyanis a 2021 januárja és májusa közti időszakot nézzük, akkor
a legnagyobb keresletnövekedést az utazási szektor könyvelhette el, 11,4 százalékkal.
Az élelmiszerek és a ruházati cikkek iránti kereslet viszont 20, illetve 9,5 százalékkal csökkent az online áruházakban, vagyis egyértelműen látszik a trendek átalakulása a járvány intenzitása és a szigorítások enyhülésével.
Mindent összevetve, a tavalyi év kiemelkedően erős volt a globális e-kereskedelemben, azonban jelenleg nem tűnik kérdésesnek, hogy az internetes vásárlások még jó ideig velünk maradnak, sőt, várhatóan egyre népszerűbbek lesznek.