Még nagyobbra nőttek a járvány alatt a streaming-óriások, de vajon mekkorára?

technikai kütyük
TV streaming eszköz
Vágólapra másolva!
A tavalyi év hatalmas felfutást hozott a műsorstreaming cégeknél. A koronavírus-járvány miatt ugyanis az otthoni szórakozás nagyon népszerű lett, ami a felhasználószámokat is megdobta. Egy elemzés megvizsgálta, hogy állnak most a legnagyobb szolgáltatók, ebből mutatjuk most meg a legérdekesebb megállapításokat a legismertebb cégekkel kapcsolatban, a zenei streaming-szolgáltatásokat itt most figyelmen kívül hagyva.
Vágólapra másolva!

Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a legnagyobb streaming-szolgáltatók, azonban még izgalmasabb a kép, ha az amerikai piacot nézzük. Több szolgáltató ugyanis korlátozottan érhető el globális léptékben, viszont a hazai piacon jól látható, milyen éles a verseny.

A koronavírus-járvány alatt pedig csak még inkább felpörgött a rivalizálás. Az olyan cégek, mint a Comcast alá tartozó NBCUniversal vagy a ViacomCBS, valamint a Warner Media és a Discovery egyaránt beindították a saját szolgáltatásaikat, kiélvezve ezzel az óriások közti versenyt – írja a CNBC.

Ahogy ugyanis százmilliók kényszerültek tartósan otthon maradni, a streaming területe a járványidőszak egyik legnagyobb nyertese lett.

A Conviva adatai szerint az amerikaiak 44 százalékkal töltöttek több időt streaming-szolgáltatásokat nézve 2020 negyedik negyedévében, mint egy évvel korábban.

Nem mindig könnyű azonban megállapítani, pontosan hogy áll a verseny. Egyszerűen azért, mert sok cég nem közöl elegendő adatot az objektív összevetésekhez. A CNBC elemzése három alapvető szempontot vizsgált meg az összehasonlításhoz – már ahol elérhetők voltak az adatok. Az egyik szempont az előfizetők összesített száma, a másik az észak-amerikai előfizetők száma, a harmadik pedig az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel (average revenue per user, ARPU).

Netflix

Ezek alapján az látszik, hogy a Netflix a piac éllovasa. A vállalatnak 208 millió előfizetője van globálisan, 74,4 millió észak-amerikai felhasználóval, és 14,25 dolláros egy felhasználóra jutó átlagos bevétellel Észak-Amerikában.

A Netflix tartja a vezető helyét a streaming-szolgáltatók körében Forrás: AFP/Anadolu Agency/Aytac Unal

Az elemzés megállapítja, hogy a Netflix példamutató az átláthatóság terén, mivel a cég részletes adatokat közöl minden olyan régióról, ahol elérhető a szolgáltatása. A vállalatnak egyébként nincsenek hirdetési bevételei, vagyis ilyen jellegű pénzügyi adatokról nem kell beszámolnia.

Disney

A második helyre a Disney futott be a Disney+ (és a Hotstar) szolgáltatásával. Itt a cég 103,6 millió felhasználót tudhat maga mögött, a globális ARPU pedig 3,99 dollár.

A Disney esete azonban összetettebb, mivel nemcsak a Disney+ tartozik a streaming portfóliója alá.

A Hulu előfizetéses (on demand) videószolgáltatása 37,8 millió felhasználó mellett 12,08 dolláros ARPU-val fut, de ha hozzávesszük a Hulu Live TV szolgáltatást is, akkor hozzá kell adnunk még 3,8 millió felhasználót, 81,83 dolláros ARPU mellett. Emellett a szintén Disney alá tartozó ESPN+ maga mögött tudhat még 13,8 millió felhasználót és 4,55 dolláros ARPU-t.

A Disney+ lendületesen szállt be a versenybe Forrás: Flickr

A CNBC megjegyzi, hogy bár a Disney is elég jól teljesít az átláthatóságban, nem annyira jól, mint a Netflix. Miközben ugyanis működteti a jelentősen olcsóbb és gyorsabban növekvő indiai Hotstar szolgáltatást, ennek eredményeit beleszámolja a Disney+ számaiba, vagyis

kizárólag a Disney+ felhasználókról nem kapunk részletes, lebontott adatokat.

Emellett azért lehet csak globális ARPU-t megadni a cégnél, mert a Disney nem közli régiós bontásban az egy főre jutó átlagos bevételt. Ráadásul az ingyenes próbaverziót használók száma sem ismert, ami szintén torzítja némileg a képet.

HBO és HBO Max

A WarnerMedia alá tartozó HBO és HBO Max szolgáltatások összesen 63,9 millió felhasználóval rendelkeznek világszerte, az USA-ban pedig 44,2 millióval. A szolgáltatások által generált, egy felhasználóra jutó átlagbevétel pedig 11,72 dollár havonta.

A CNBC megjegyzi, hogy van némi zavar az HBO számai körül, ugyanis az AT&T, mint anyacég, nem igazán tisztázza a pontos adatokat.

Például néhányan, akik előfizetnek a televíziós szolgáltatásra, ingyen kapják meg az HBO Max hozzáférést, mivel már fizetnek az HBO-ért. Más AT&T vezeték nélküli előfizetők viszont csomagban kapják az HBO Maxot. Aztán vannak olyan HBO-előfizetők, akik egyáltalán nem is használják az HBO Maxot.

Az HBO Max esetében nehéz pontosan látni a felhasználók számának változását Forrás: HBO

A társaság stratégiája az, hogy nem mondja meg, pontosan hány HBO Max felhasználó van,

viszont közölnek egy elég erős, összesített ARPU számot, jelezve a befektetőknek, hogy a szolgáltatások pénzügyileg jól teljesítenek.

Elképzelhető azonban, hogy az AT&T-nek már nem sokáig kell foglalkoznia ezzel a kérdéssel. A hírek szerint ugyanis a WarnerMediát leválaszthatják a cégről, és összeolvadhat a Discoveryvel. A várakozások szerint az üzletet 2022 közepéig bonyolíthatják le.

Amazon Prime Video

Az Amazon szolgáltatása esetében is elég hiányosak az adatok. Amit biztosan tudni lehet, hogy a Prime-nak több mint 200 millió felhasználója van világszerte, akik közül 175 millióan „streameltek műsorokat az elmúlt évben". Emellett azt tudni még bizonyosan, hogy a Prime-tagság díja egy hónapra 12,99 dollár, egy évre pedig 119 dollár.

Az Amazon működteti valószínűleg a legkülönösebb streaming-szolgáltatást a cégek közül Forrás: AFP/Loic Venance

Az Amazon helyzete azért is sajátos, mert a cég nem közöl ARPU számot vagy specifikusan a Prime tagságra vonatkozó adatokat.

Mindazonáltal a vállalat nem is hagyományos streaming-szolgáltatást működet.

A Prime-tagság ugyanis egyáltalán nem kizárólag videós tartalmakra vonatkozik, hanem az Amazon kínálatának számos területét érinti – ingyenes és gyors e-kereskedelmi szállítás vagy Whole Foods kedvezmények is benne vannak.

Éppen ezért a CNBC kiemeli, hogy itt egyszerre nagyon nehéz az összehasonlítás más szolgáltatókkal, de az Amazon felépítése miatt akár még érthető is, hogy nincs bontott adatközlés.

Apple

Végül érdemes még megemlíteni az Apple szolgáltatását, nemcsak azért, mert a világ egyik legnagyobb cégéről van szó, hanem azért is, mert a CNBC szerint az Apple „nyerné" a legkevésbé átlátható streaming-szolgáltatók versenyét. Olyannyira, hogy se felhasználószám, se ARPU nem áll rendelkezésre.

Mióta ugyanis az Apple beindította 2019 novemberében az Apple TV+ szolgáltatását, a cég lényegében semmilyen adatot nem közölt róla.

Eredetileg a cég egyéves ingyenes szolgáltatást biztosított, majd az ingyenes próbaidőszakot kitolta. Ezek jelentős része azonban lejár, tehát a felhasználóknak el kell dönteniük, hogy fizetnek-e havi 4,99 dollárt a szolgáltatásért. Az is lehet tehát, hogy az Apple egyszerűen kivár az adatközléssel a tartós bevételek megjelenéséig.

Az Apple TV+ a legkevésbé átlátható eredményekkel működő szolgáltatás Forrás: AFP/Tony Avelar

A CNBC elemzése azonban hozzáteszi, hogy a tartalomkínálat szempontjából az Apple igencsak le van maradva a versenytársak mögött, részben azért, mert számos saját tartalom készítését el kellett halasztani a koronavírus-járvány miatt. Arra viszont egyelőre nem érdemes számítani, hogy a következő negyedévekben az Apple sokkal részletesebb számokat közöl majd a szolgáltatásáról.

A fentiek alapján jól látszik tehát, hogy miközben a streaming-szolgáltatók közti verseny egyre élesedik, sok esetben nagyon nehéz pontos összehasonlításokat készíteni.

A következő időszakban tehát nemcsak a tartalomgyártás és a felhasználók számának alakulása lesz izgalmas a piacon, hanem az is, változik-e a vállalati eredmények átláthatósága.